AC til DC

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Knuddi
Lokomotivfører
Indlæg: 236
Tilmeldt: 06 jan 2018, 10:45
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix-C
Geografisk sted: Vandel

Re: AC til DC

Indlæg af Knuddi »

Ups, jeg tager fejl, MZ kom med 20 cylinder detroit motor
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: AC til DC

Indlæg af moppe »

Hej Knud

Du har ret.
567 fandtes ikke i 20 cylindrede udgaver. Det kom først med 645 (MZ III og IV).


Klaus
Knuddi
Lokomotivfører
Indlæg: 236
Tilmeldt: 06 jan 2018, 10:45
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix-C
Geografisk sted: Vandel

Re: AC til DC

Indlæg af Knuddi »

Jeps Klaus.

My var med 12 og 16 cylindere Nogen fra B&W som blev skrottet, resten som blev bygget af Nohab er født med Detriot motor.
Tager jeg fejl?
Knuddi
Lokomotivfører
Indlæg: 236
Tilmeldt: 06 jan 2018, 10:45
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix-C
Geografisk sted: Vandel

Re: AC til DC

Indlæg af Knuddi »

Klaus.

Den 4. marts 1952 indgik DSB en kontrakt med NOHAB om levering af 4 stk. MY lokomotiver 1102-1104 samt en reservemotor. Lokomotiverne blev leveret i februar måned 1954, og blev så stor en succes, at DSB i årene 1955 - 1958 fik leveret endnu 40 stk. 1105-1144. Samtidig bestilte DSB ved Frichs A/S 2 stk MY 1201 og 1202 med en 1700 hk motor fra B og W. Disse to lokomotiver fik en kort levetid idet de ustandseligt var forfulgt af uheld og blev ophugget i 1971. Hvorimod MY og MX fra NOHAB kører den dag i dag. MY 1201 og 1202 var efter min mening DSB's flotteste dieselelektriske tog. Fra 1964-1965 anskaffede DSB yderligere 15 stk. MY.
Besvar