Problem med forskellige koblingstyper

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
scarlsen
Trafikelev
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 dec 2017, 20:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Hørsholm

Problem med forskellige koblingstyper

Indlæg af scarlsen »

Har problemer med kombination af forskellige koblingstyper. Eksempelvis har jeg et MZ lokomotiv fra Roco, som jeg kører med på et Märklin anlæg og sammenkobler med vogne med de klassiske gamle Märklin koblinger. På Roco lokomotivet er koblingen af en type, der sikkert er beregnet til de "tætte" sammenkoblinger og som dels svinger meget til siden og dels skubbes ud (forlænges) fra lokomotivet, når der køres i kurver. Roco koblingens vandring harmonerer lidt dårligt med Märklin koblingerne og derfor hopper vognene ofte af i de skarpere kurver med diameter omkring 76 cm. Særligt udtalt er problemet, når der bakkes ind i en kurve.
Er der nogen, der kan bidrage med en simpel løsning? Kan Roco koblingen skiftes eller delvis blokeres i sin vandring?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problem med forskellige koblingstyper

Indlæg af Søren »

Märklins koblingshoved er lidt højere end andre. Dvs. hvis du sætter Märklin koblinger på andre vogne end Märklin, så kan du komme ud for at de rammer undersiden af pufferne i snævre kurver (i hvert fald R1). Det vil medføre en afsporing.

Min anbefaling er at skifte til Roco universalkoblingen på alle dine vogne. Det er alt andet lige bedre at have ens koblinger end mange forskellige.

Hvis du ikke benytter R1 burde du ikke have problemer med Märklins kobling og ikke-Märklin-vogne.

Hvis det ikke giver mening så upload et billede af dine koblinger, så vi kan se hvilke du har.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Problem med forskellige koblingstyper

Indlæg af jhcn »

Søren skrev: 29 jan 2018, 11:57
Min anbefaling er at skifte til Roco universalkoblingen på alle dine vogne. Det er alt andet lige bedre at have ens koblinger end mange forskellige.
Den anbefaling vil jeg også gerne bakke op.
Jeg bruger netop denne kobling på tværs af diverse fabrikanter, og det fungerer.

Kun nogle få faste stammer har andre koblinger, og her er valget som regel Rocos kortkobling. Nogle lokomotiver - specielt Heljan - har stadig den oprindelige A-kobling, da jeg ellers oplever problemer med afsporinger.

Prøv universalkoblingen. Kan købes til en OK pris i pakker med 50 stk.
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Problem med forskellige koblingstyper

Indlæg af moppe »

Roco koblingen sidder i en såkaldt NEM-skakt, det betyder at du kan skifte koblingen ud med præcist den type kobling du har lyst til.

Smid et billede af de koblinger du har på vognene, så er det lettere at komme med en anbefaling.



Klaus
ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Problem med forskellige koblingstyper

Indlæg af ptmadsen »

scarlsen skrev: 29 jan 2018, 10:32 Har problemer med kombination af forskellige koblingstyper. Eksempelvis har jeg et MZ lokomotiv fra Roco, som jeg kører med på et Märklin anlæg og sammenkobler med vogne med de klassiske gamle Märklin koblinger. På Roco lokomotivet er koblingen af en type, der sikkert er beregnet til de "tætte" sammenkoblinger og som dels svinger meget til siden og dels skubbes ud (forlænges) fra lokomotivet, når der køres i kurver. Roco koblingens vandring harmonerer lidt dårligt med Märklin koblingerne og derfor hopper vognene ofte af i de skarpere kurver med diameter omkring 76 cm. Særligt udtalt er problemet, når der bakkes ind i en kurve.
Er der nogen, der kan bidrage med en simpel løsning? Kan Roco koblingen skiftes eller delvis blokeres i sin vandring?
Den ældgamle Maerklin bøjle kobling, også kaldet for A kobling er en gammel opfindelse fra dengang hvor maskinen, trækkraften var foran tog stammen, og ikke som nu hvor man i mange tilfælde skubber rundt på togstammen med en styrevogn forrest og maskinen bagerst.
Denne form for skubbe kørsel kræver en stiv forbindelse imellem alle de rullende enheder i togstammen for at kinnematiken virker.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Besvar