Central station

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Central station

Indlæg af moppe »

Knuddi skrev: 05 feb 2018, 21:53 Tak for info, så stor Z21 er ikke det bedste valg, jeg vil læse som de andre og se.
Det kommer stærkt an på, hvad du vil med din digitalstation.

Så længe du ikke har defineret det nøjere, kan du lige så godt køre med en simpel håndcontroller


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Central station

Indlæg af Søren »

Jeg synes du skal tage ud til en forhandler og kigge på de forskellige muligheder. Vi kan sidde her og skrive løs, og du får lige så mange meninger som der er folk der skriver. Det hjælper dig kun halvejs. :-)

Derudover skal du huske på at Z21 og Märklin Central Station opfylder to vidt forskellige behov.

Der er én meget essentiel forskel på de to centraler

Z21 kan intet automatik uden en computer. Med computer mener jeg computer som i stationær pc eller bærbar, hvor du køber og installerer noget software der kan klare automatikken; ikke tablet eller smartphone med en app. Z21 kan intet med en tablet eller en smartphone andet end at styre tog og sporskifter.

Märklins Central Station 3 kan automatisere dit anlæg uden en computer. Det er en alt-i-en boks. Du kan også tilslutte en computer og få mere automatik, men det er langt hen ad vejen ikke nødvendigt. På samme måde som Z21, kan du også styre dine tog via tablet eller smartphone.

Automatik med- /eller uden computer er en vigtig forskel og en vigtig parameter i prisforskellen på de to. Du bør have den forskel for øje, hvis det f.eks. er vigtigt for dig ikke at sidde ved en computer og styre dit tog. Personligt finder jeg det voldsomt irriterende at skulle trækkes med en pc i mit togrum. Vi er alle forskellige. :-)

Hav også for øje at du ikke overinvesterer. Du kan altid senere udbygge, hvis du får lyst til mere.

Hvis du "bare" vil køre tog
Hvis du "bare" vil køre tog, så er både Z21 og Märklin Central Station skudt over målet. Det eneste de giver dig er en sporplan, hvilket jo kan være argument nok for at købe en af dem.

Er sporplanen ikke vigtigt, så kan du lige så godt nøjes med en Märklin Mobile Station 2 eller en Roco Multimouse. De koster ikke mange basseører sammenlignet med det andet, og du kan altid bygge videre hvis du får lyst til det. Nogen systemer i mere grad end andre.

Humlen er: Både Rocos og Märklins løsninger er super gode. Det er et spørgsmål om hvad du kan lide, og det finder du kun ud af, hvis du prøver dem "live". Der kommer udstillinger i henholdsvis Rødovre (3. - 4. marts) og Kolding (7. - 8. april). Det er lige om hjørnet. Mit forslag er at tage til en af dem og få en demo af produkterne.

Sidebemærkning: Hvis du været investeret i Märklins mfx-system (fungerer med både 2- og 3-skinne), så er en Central Station 3 altid vejen at gå. Det er her du får mest ud af mfx. Det er du ikke, men det er værd at nævne, hvis andre læser dette indlæg.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Knuddi
Lokomotivfører
Indlæg: 236
Tilmeldt: 06 jan 2018, 10:45
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix-C
Geografisk sted: Vandel

Re: Central station

Indlæg af Knuddi »

Hej Søren.

Ja alt er dyrt men hvad er dyrt, tror jeg springer på Märklin, dyr men nok det som er længst fremme, tja så er man også fremtids sikkert og skal ikke skifte ud fordi man købte det hele for det halve.

Mvh Knud
Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Central station

Indlæg af Ksn1205 »

Z21 er fin hvis det er det man vil men jeg bruger selv CS3 og før det en esu ecos 2. En CS3 er dyr ja men kommer an på hvad man sammenligner med en Z21 (sort model) er omkring 3000kr og så skal man have en tablet oven i.

Men ja hvis man bare ville køre tog er der også PIKOs hånd kontrol som er en esu mobil station 2 mener jeg det er også en mulighed og tror den kan sættes til en ecos senere. Eller som Søren nævner så en Märklin mobil station 2 er billig og kan styre tog og spor skifter og den er nem at sætte til en C2 eller 3 senere. Men personligt er jeg meget glad for at have et sporplan, det ville jeg ikke undvære.
Rene svendsen
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 03 dec 2017, 20:09
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleischmann multigmause

Re: Central station

Indlæg af Rene svendsen »

d 5 feb er der kommet en ny APP til Z21 hvor du lægger sporplan og ruter til tog også med tilbage melding og en update til z21 hvid som jeg ser det lige det de andre styre systemer ret meget nu og koster ikke nær de andre gør 2000 kr med et start sæt og ca 700 fra opdelt start sæt også en ipad hvis man ikke har den også kan man cv læse og ændre på en super nem måde
Rene svendsen
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 03 dec 2017, 20:09
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleischmann multigmause

Re: Central station

Indlæg af Rene svendsen »

og med tilbagmelding på sportet er der også mulighed for at lægge ind i ruter så det køre vel automatisk
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Central station

Indlæg af moppe »

Den nye app til Z21 kan lave sporveje, fuldstændigt som den gamle.
Den nye app til Z21, kan læse feedback moduler fuldstændigt som den gamle.
Den nye app til Z21 kan nu også læse adresser ud af lokomotiverne med RailCom feedback moduler.

Men, hverken den gamle eller den nye app, kan lave automatisering ud fra feedback. Skal man bruge en Z21 til at lave automatik, kræver det en computer og noget software der kan behandle data og sende beskeder til Z21, som den så kan oversætte til noget dekoderne på anlægget forstår (stille sporskifte, nedbremse lokomotiver, tænde/slukke for signaler osv.)

CS2 og CS3 kan være autonome styreenheder, hvor man du fra feedback kan styre sporskifte, signaler, bremse- og relæ-moduler osv. Den kan sågar starte og bremse tog på dekoder(adresse)niveau, hvis man i forvejen ved, hvilket tog der kommer.

CS3 kan (endnu??) ikke lave "selvstændig" genkendelse af tog (RailCom eller mfx) og stille sporveje/hastighed ud fra hvilket tog der kommer ind i en blok - men jeg ser det som en udviklingsmulighed for CS3.

EcOS har mulighed for at genkende tog via RailCom og sætte sporveje ud fra det. Men hvor meget automatik den kan lave ud over det, er jeg ikke klar over.

Klaus
Knuddi
Lokomotivfører
Indlæg: 236
Tilmeldt: 06 jan 2018, 10:45
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix-C
Geografisk sted: Vandel

Re: Central station

Indlæg af Knuddi »

Det er jo det glade vanvid med så stor pris forskel.

Hvad sker der lige?

http://smtmodeltog.dk/epages/SMTModelto ... ts/ma60216

https://www.modellbahnshop-lippe.com/pr ... odukt.html
Marklin4me
Godsforvalter
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19 jan 2015, 17:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + M
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Kontakt:

Re: Central station

Indlæg af Marklin4me »

Tænker der sker det at den tyske forhandler er mega stor og den danske forhandler sælger mindre. Når det så måske gøres op i rabatter, så kommer forskellen.
Lokdoc har den 450 kr. Billigere.....

Støt nu alligevel de danske forhandlere, vi kan ikke undvære dem.
De bedste toghilsner

Ulrik
Medlem af MJK Nordbanen, Mist-Zealand
Rene svendsen
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 03 dec 2017, 20:09
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleischmann multigmause

Re: Central station

Indlæg af Rene svendsen »

Prøver nu alligevel at synliggøre mit et billiger alternativ til C3
1stk z21 (lokodoc)) 695kr
1stk digikreiz feedback med 16stk input 465 kr
1stk itrain Software 1400
1sti Lonova 14" pc (Elgiganten ) 1400
1stk Roco sporskifte dekoder 8 output 4 stk skifter parallet så i alt 12 sporskifte 640 kr Felderbanen
i alt 4600 så er alt automatisk
har man selv en pc så spare men 1400 og kan købe et digital tog for dette :) :D eller man er i gang for bare 3200 :D
har men en ekstra ipad/tablet der ligger og flyder kan den lsættes på med den gamle fladskærm fra BØRNE VÆRELSEt til sporskift oversigt i vægophængt model samt programmere decoder mens togene køre automatisk 8-)
og jeg ved godt at det rører nogen Märklin fan dybt i sjælen :o
Besvar