Central station

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Central station

Indlæg af moppe »

Hej Rene, du har næsten ret.

Du mangler lidt, for at kunne får z21start på netværket (Wlan pakke til 200 kroner).

Den der bærbare du har fundet er billig. Mit bud er at om 2-3 år er den fuldstændig umulig at have med at gøre, grundet manglende processorkraft og hukommelse.

Og så undrer det mig at du ville vælge en Roco sporskiftedekoder, der er en af de dyreste, men til gengæld mindst konfigurerbare dekodere.

En z21 start løsning med en computerstyring vil altid være billigere end en Märklin CentralStation løsning, ikke mindst fordi der ingen sammenligning er mellem de to centraler, det er to vidt forskellige stykker udstyr.


Jeg har selv en af de sorte Z21 som jeg er super glad for, men jeg vil aldrig anbefale nogen at købe z21/Z21 uden at købe en multimaus med, helst i den trådløse version.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Central station

Indlæg af Søren »

Rene svendsen skrev: 17 feb 2018, 12:49og jeg ved godt at det rører nogen Märklin fan dybt i sjælen :o
Det tænker jeg da ikke? Din løsning er jo blot et forslag blandt mange. Det er jo ikke forbudt at komme med alternativer. 👍

Jeg synes blot vi skal huske på, at der ikke findes en universiel løsning som passer på alle. Det er jo langt fra alle som har lyst til et setup med pc og netværk m.m. i deres togrum. Undertegnet er en af dem. 🙂

For mig er det ikke altid et spørgsmål om at finde det billigste. Det billigste kan jo også ende med at blive dyrt, fordi produkterne ofte er billige af en årsag.

Moppes pointe med Lenovo pc'en tror jeg er et godt eksempel på det. Den er hurtigt overstået pga. udviklingen. Jeg ville klart vælge en hurtigere pc, hvis jeg skulle have noget ud af løsningen. Her er prisdifferencen op til en ECoS eller CS3 løsning hurtigt ædt.

Med en ren pc løsning er jeg bundet til at styre toget fra pc'en eller tablet. Hvis jeg vil have en drejeknap og køre toget med den, så skal jeg have en Wi-Fi mus eller en MultiMaus og sætte til min z21. Så er prisdifferencen hurtigt en 700 - 800 kr. mindre.

Hvis man samler på Märklin-lokomotiver skal man i øvrigt være opmærksom på at Z21/z21 ikke taler mfx. Hvis man gerne vil udnytte de muligheder mfx giver, er man bedst tjent med en CS3.

Jeg tror ikke at produkter som Märklin CS3 og ECoS nogensinde vinder "gør det selv"-manden over. Vi er alle forskellige. Der er også folk som skriver og bygger hele deres digitalløsning selv. Det er virkelig beundringsværdigt, men det er jo ikke for de fleste.

CS3 og ECoS er færdige out-of-the-box produkter, som er beregnet til den der bare vil koncentrere sig om sit tog, og ikke skulle bekymre sig om opdateringer til pc, Wi-Fi udfordringer og hvad måtte opstå af udfordringer, der ikke har noget med modeljernbanen at gøre, men er en sideeffekt af at kombinere produkter fra mange forskellige producenter.

Lige meget hvillken løsning man vælger, så tænker jeg at man ender i det samme prisleje (+/- 1000 kr.) og differencen betyder næppe noget i det lange løb. Så længe vi bare har det sjovt med vores tog. 🙂

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Central station

Indlæg af ptmadsen »

Hej
Hvis man samler på Märklin-lokomotiver skal man i øvrigt være opmærksom på at Z21/z21 ikke taler mfx. Hvis man gerne vil udnytte de muligheder mfx giver, er man bedst tjent med en CS3.

I det tilfælde at man er samler af Maerklin eller ønsker at køre 3 skinne Maerklin er man da , undskyld mig noget afsporet hvis man kunne finde på at købe en Z 21, og det tror jeg da heller ikke at nogen i nævnte grupperinger kunne finde på.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Central station

Indlæg af Søren »

ptmadsen skrev: 17 feb 2018, 21:08I det tilfælde at man er samler af Maerklin eller ønsker at køre 3 skinne Maerklin er man da , undskyld mig noget afsporet hvis man kunne finde på at købe en Z 21, og det tror jeg da heller ikke at nogen i nævnte grupperinger kunne finde på.
Der er da en del som kører med Intellibox. Så det tænker jeg absolut er en mulighed. Jeg læser også en del debatter, hvor folk vejleder i at købe rene DCC stationer uden tanke på hvad modtageren har tænkt sig at benytte dem til.

De fleste begyndere kender, af åbenlyse årssager, ikke forskellen mellem de digitale protokoller. For dem er en digital station en digital station. De ved heller ikke at MM2 protokollen, grundet sin manglende udvikling siden mfx kom til, ikke er værd at sammenligne med en moderne protokol. Så når en bruger på et forum siger at Z21 godt kan "tale Märklin", så går de måske ud og køber den og får sig en slem skuffelse.

Når forskellen ikke står helt klar, så tænker jeg at det er nemt at blive lokket af de billige tilbud. For "centralerne kan jo det samme", og så er det jo dumt at give 5500 kr. for noget du kan få for 695 kr. Det er jo bare fordi der står "Märklin" på kassen at den er dyr. Sådan er det jo ikke helt... 🙂

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

pera
Stationsforstander
Indlæg: 63
Tilmeldt: 21 feb 2016, 22:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og LGB
Geografisk sted: 8970 Dalbyover

Re: Central station

Indlæg af pera »

Jeg har også haft Z21, Den gav mig kæmpe problemer med at få toget ind og få den til at køre, noget smart den kunne var at tage to tog og få dem til at køre som en trækkene enhed. Jeg er rigtig glad for min Märklin Cs3+ og vil ikke bytte igen. Den har også mulighed for og køre på pc det kan jeg godt lide, men som søren skriver der det også godt når det er en rigtig knap. Er togne ved og køre sammen så når du som regel og tage nødstop på Cs3 men ikke på pc 😳
Med Venlig Hilsen
Per A

Märklin CS3+, C Skinner, 3 Skinne drift. Kælderkøbing modeljernbane. og LGB i Haven
Knuddi
Lokomotivfører
Indlæg: 236
Tilmeldt: 06 jan 2018, 10:45
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix-C
Geografisk sted: Vandel

Re: Central station

Indlæg af Knuddi »

Hej tog drenge.

Konklusion? Märklin C3+ er toppen af poppen og kan styrer mit 2 skinne system og er fremtids sikret.

Dyrere ja, men i denne model tog verden er alt dyrt.

Mvh Knud
Besvar