Min første størrer bane

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Knuddi
Lokomotivfører
Indlæg: 236
Tilmeldt: 06 jan 2018, 10:45
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix-C
Geografisk sted: Vandel

Min første størrer bane

Indlæg af Knuddi »

Hej I forum.

Målet er at få 2 tog af gangen til at kører rundt, og så have nogle tog holdene på vige spor.

De 2 tog skal kører hver sin retning rundt på banen.

Helix kunne være meget sjovt at få lagt på.

Mvh Knud
Skærmbillede (7).png
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Min første størrer bane

Indlæg af jhcn »

Tillykke med projektet!!

Erfaring fra mange andre siger dog at netop så en rundkreds hurtigt bliver kedelig, men hvis det kun er for at teste - så er det vel ikke et problem?

Rigtig god fornøjelse - der er ikke noget som at se de flotte tog trille afsted, og legen med automatik etc er super sjov. Nogle gange svær, men så er det bare det sjovere når det så spiller 100%

Have fun :)
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Knuddi
Lokomotivfører
Indlæg: 236
Tilmeldt: 06 jan 2018, 10:45
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix-C
Geografisk sted: Vandel

Re: Min første størrer bane

Indlæg af Knuddi »

Hej Henrik.

Søger gerne input om hvordan det ellers kan strikkes sammen med den smule plads der er at gøre godt med.

Mvh Knud
Cargoman
Godsforvalter
Indlæg: 131
Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: Min første størrer bane

Indlæg af Cargoman »

Knuddi skrev: 13 feb 2018, 22:32
Målet er at få 2 tog af gangen til at kører rundt, og så have nogle tog holdene på vige spor.

De 2 tog skal kører hver sin retning rundt på banen.
Placeringen af de 2 transversaler giver umiddelbart ikke mening. Den logiske placering ville være på de korte ender lige før udfletningen til risten.
Den der er nederst på din sporplan ville jeg placere ude til højre, og den øverste transversal ville jeg flytte tilsvarende til venstre.
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Min første størrer bane

Indlæg af bygger01 »

Som jeg har forstået det, er det en slags "reolbane", der skal bygges, og hovedformålet er nogle lange togstammer, som skal futte rundt.

Og i den forbindelse kunne du overvej,e at have 2 niveau'er, hvor dine togstammer kommer en etage op og passerer din station ovenover/bagved. Det vil give den dobbelte kørestrækning inden det kommer tilbage til din station ( fra den forkerte side ).

Da du har 4-5 mtr. skulle du måske også anvende almindelige sporskifter i en af enderne, for at banen ikke skal være så monoton !

Hvis det bliver en enstrenget bane, kan du på den anden side lave mulighed for lidt automatik, så to tog kan passere hinanden.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Knuddi
Lokomotivfører
Indlæg: 236
Tilmeldt: 06 jan 2018, 10:45
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix-C
Geografisk sted: Vandel

Re: Min første størrer bane

Indlæg af Knuddi »

Tak for svar alle sammen.

Jeg håber der en som vil lave et forslag i et skinne program, ja god ide´med det at lave 1 spor bane og så få noget automatik ind så de ikke bare kører rundt og rundt.

Mvh Knud
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Min første størrer bane

Indlæg af bygger01 »

Før du kan forvente hjælp, bliver du nød til selv at tage stilling til en del ting.

Som jeg husker er det H0 & DC.
  • Epoke
    Togstammers maks. længde
    Både passager & gods
    Er det altid stammer, der bliver trukket
    Hvilken bredde må bane have
    Og sådan kan man blive ......
Og når Du så lagt dig fast, så må du selv i gang med at tegne, og når du ikke kan komme længere, så smæk det op på et forum ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Knuddi
Lokomotivfører
Indlæg: 236
Tilmeldt: 06 jan 2018, 10:45
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix-C
Geografisk sted: Vandel

Re: Min første størrer bane

Indlæg af Knuddi »

Vi bøvler da på med at få et eller andet op at stå. :)
Tog.JPG
esben2009
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: Min første størrer bane

Indlæg af esben2009 »

Til et herreværelse hvor der er plads til at tog kan strække sig ud langs væggene og tilbyde noget paradekørsel, 2 spor på hovedlinjen, lidt automatik som kan give lidt afveksling i hvad der betragtes, ja så kunne denne U-formet bane måske være til inspiration.

https://www.maerklin.de/de/journal/maer ... n-freunde/

Vælg nr. 6/2017 og find den sporplan som vises på side 30
Besvar