Længde på model tog

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Knuddi
Lokomotivfører
Indlæg: 236
Tilmeldt: 06 jan 2018, 10:45
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix-C
Geografisk sted: Vandel

Længde på model tog

Indlæg af Knuddi »

Min kammerat og mig sidder og snakker, han har været i Australien og set et godstog på 2,5 km.

Hvis vi gør det til 1:87 Bliver det 28 meter.

Kan det lade sig gøre på en model bane?

Mvh Knud
esben2009
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: Længde på model tog

Indlæg af esben2009 »

Ja, det kan lade sig gøre. I dag ligger Hag inde med rekorden hvor et modeltog med 4 motorer trækker 210 dobbeltdækkervogne med en samlet længde på 63 meter. Det var på en lige strækning, opsat til formålet.

Hvor meget man så kan trække på en modeljernbane som vi kender den er et godt spørgsmål. Det er da lige et forsøg for folkene i Hadsten :D
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Længde på model tog

Indlæg af moppe »

Tjah, et enkeltmotoret standard lokomotiv kan uden problemer trække 48 vogne med i alt 198 aksler

Det ses ved tog nummer to i første video i denne tråd:
viewtopic.php?f=9&t=2343&p=13832

Godt nok kun cirka 140 mm lange vogne (nogle af dem lidt længere) giver lige omkring 6,8 meter. Men rullemodstanden er cirka det samme om det er korte eller lange vogne, så et fire gange så langt tog med fire trækkende enheder ser jeg ikke som noget ud over det sædvanelige.


Klaus
Knuddi
Lokomotivfører
Indlæg: 236
Tilmeldt: 06 jan 2018, 10:45
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix-C
Geografisk sted: Vandel

Re: Længde på model tog

Indlæg af Knuddi »

Vi må ha lavet forsøget, kan nogen styring overhovedet styrer moment på togene? Uanset Z21 eller Märklin styring?
Cargoman
Godsforvalter
Indlæg: 131
Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: Længde på model tog

Indlæg af Cargoman »

esben2009 skrev: 21 feb 2018, 21:53 Ja, det kan lade sig gøre. I dag ligger Hag inde med rekorden hvor et modeltog med 4 motorer trækker 210 dobbeltdækkervogne med en samlet længde på 63 meter. Det var på en lige strækning, opsat til formålet.
Og en video fra dagen kan ses her :arrow:


Rekorden består nok mest i, at det kun var et enkelt lokomotiv, som trak toget. Lokomotivet er ganske vist et dobbelt-lokomotiv, men stadig kun én enhed.


Hvis det kun drejer sig om, at lave et langt tog, så er det en klub på den anden side af dammen, der har rekorden med 31 lokomotiver trækkende med 1563 vogne med en samlet længde på 282,11 meter.
:arrow: http://www.guinnessworldrecords.com/wor ... odel-train


Jeg har dog fundet denne video, som viser et helt tredje tog :arrow:


Toget har en længde på 1134ft, som er cirka 345.64 meter. Jeg ved ikke, om det er en officiel rekord.
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
Knuddi
Lokomotivfører
Indlæg: 236
Tilmeldt: 06 jan 2018, 10:45
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix-C
Geografisk sted: Vandel

Re: Længde på model tog

Indlæg af Knuddi »

Det er jo det glade vanvid, utrolig flot er det.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Længde på model tog

Indlæg af moppe »

Knuddi skrev: 21 feb 2018, 22:50 Vi må ha lavet forsøget, kan nogen styring overhovedet styrer moment på togene?
Nej, der er ikke styringen der bestemmer, men dekoderen i lokomotivet.

Eksemplet med min Maxima til "lange tog dagen" er ikke exceptionelt. Min ESU Class 66 trak uden problemer rundt med det samme tog.
Det skal siges at ingen af dem bruger hæfteringe til at øge trækkraften, som det ellers ses på de fleste lokomotiver.


Klaus
Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Længde på model tog

Indlæg af Lincoln »

Giver det ikke problemer, når de lange tog kører igennem kurver - jeg tænker her på om vognene ikke vil have tendens til at vælte "indad" mod indersiden af kurven? Er det et spørgsmål om at accelerere på en lige strækning, bruge korte vogne, bruge bløde kurver eller...?

Indrømmet, jeg har selv leget med tanken om at lave en togstamme med samtlige vogne jeg har - og håbe at et af mine lok har trækkraft nok! Før dét forsøg, så skal banen dog lige bygges først...
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Længde på model tog

Indlæg af moppe »

Jeg havde ingen problemer med mine 48 coilvogne.
Flanger på modeltogshjul er også voldsomt store i forhold til forbilledets flanger.


Klaus
Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Længde på model tog

Indlæg af Lincoln »

moppe skrev: 22 feb 2018, 15:54 Jeg havde ingen problemer med mine 48 coilvogne.
Flanger på modeltogshjul er også voldsomt store i forhold til forbilledets flanger.


Klaus
Nu var det ikke så meget flangerne, jeg tænkte på, men mere at trækket vil have tendens til at søge den korteste vej. Hvis man f.eks. har en lang togstamme i en U-formet kurve, og man trækker i begge ender af stammen, så vil vognene vælte "ind" i kurven. Jeg tænker at det samme kan ske, hvis togstammen er for lang/tung?
Besvar