2 skinne eller 3 skinne?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
admiral
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 07 mar 2018, 09:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Márklin C

2 skinne eller 3 skinne?

Indlæg af admiral »

Jeg er egentlig bare interesseret i at vide om hvad er bedst 2 eller 3 skinne. Det der irritererer mig er slæbeskoens larmende tur hen over kontaktpunkterne. Det ødelægger lidt fornøjelsen synes jeg. Det skal siges at jeg kører på en 245 x 155 cm bane uden al det der eletronik og sporskifter osv. Hvis jeg ændrer min bane fra 3 skinne til 2 skinne skal der jo ændres på nogle loks, men skal vognene alle sammen have skiftet hjul til DC hjul? Jeg havde også hørt noget om at isolere sporskifter men er det ikke kun hvis jeg elektrificere det til at virke uden manuel skift?

På forhånd tak

Martin
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: 2 skinne eller 3 skinne?

Indlæg af moppe »

Du kan ikke definere hvad der er bedst. For nogen er treskinne bedst, for andre toskinne.

Hvis du irriteres over slæbeskoen, er det dig selv der stort set har valgte hvad der er bedst for dig.

Hvis du har C-skinner er det en større ombæring at modificere sporskifte (og til dels skinner), så overvej om ikke du vil skifte dem ud.
Det samme kan gælde for nogle af dine lokomotiver. Nogen kan være super lette at ændre, andre ret umulige. Vogne er som rege bare at skifte hjul - altså med mindre at du har vogne med lys (og dermed slæbesko), så kan det være lidt mere omfattende.


Klaus
admiral
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 07 mar 2018, 09:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Márklin C

Re: 2 skinne eller 3 skinne?

Indlæg af admiral »

Jeg tænkte bare på om k skinner bare kan tilsluttes og om man bare kan køre ligesom når man tilsluttede c skinner. Jeg har bare en bane hvor jeg kører almindelig. Jeg har almindelige sporskifter som man skifter manuelt. Skal k skinner sporskifter isoleres når man kører med k skinner selvom man skal skifte sporskiftet manuelt?

På forhånd tak

Martin
admiral
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 07 mar 2018, 09:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Márklin C

Re: 2 skinne eller 3 skinne?

Indlæg af admiral »

Hej Klaus. Har du styr på hvor man her i landet kan købe DC hjul. Jeg har søgt men støder på nogle sider hvor de har 1 slags DC hjul. Jeg har 25 vogne der skal have skiftet hjul?

På forhånd tak

Martin
admiral
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 07 mar 2018, 09:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Márklin C

Re: 2 skinne eller 3 skinne?

Indlæg af admiral »

Hej igen Claus. Hvilke skinner kører du med?

M.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: 2 skinne eller 3 skinne?

Indlæg af Søren »

admiral skrev: 08 mar 2018, 22:08Jeg er egentlig bare interesseret i at vide om hvad er bedst 2 eller 3 skinne. Det der irritererer mig er slæbeskoens larmende tur hen over kontaktpunkterne.
Som Klaus skriver så har du selv svaret på hvad der er bedst for dig. Det er en meget individuel beslutning. Der er ikke noget rigtigt eller forkert svar. Jeg synes heller ikke vi kan tale om fordele og ulemper, for det er også meget individuelt hvordan man ser det.

Jeg vil dog sige, at hvis du går 2-skinne vejen, så ser jeg ingen umiddelbar pointe i at fortsætte med Märklin K skinner. Her er der meget mere relevante skinnesystemer. Det skulle kun være fordi du ønsker at køre både 2-skinne og 3-skinne på samme spor. Jeg kan ikke anbefale dette, jeg kan kun anbefale at du vælger en vej og tager den. Det lyder som om at 2-skinne er for dig, da du har et problem med at slæbeskoen snakker.

Hvordan bygger du din bane? Stiller du op og tager den ned igen? For så er der også Trix C sporet som er Märklin C spor til 2-skinne drift. Det er perfekt til midlertidige anlæg.

Hvis dine loks er Märklin loks (produceret af Märklin), så overvej at sælge dem. De er mere værd som 3-skinne lokomotiver end de er som ombyggede lokomotiver. Du kan altid sælge et Märklin lokomotiv med lethed. Hvis du bygger om på dem, så ryger den mulighed. Jeg ville sælge dem der står Märklin på, og evt. ombygge dem fra andre fabrikater, såfremt det er muligt. Simpelthen for at få mest valuta for pengene i en ombytning.

Märklin C sporet ville jeg også sælge, da du godt kan få noget for skinnerne hvis de ellers er pæne.

Hjulskift kan potentielt være dyrt. Aksler koster gerne 25 kr. stk. Du kan evt. se efter aksler på http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/ de sender gerne til Danmark og priserne er fornuftige. Jeg henter af og til hjulsæt hos dem.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

admiral
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 07 mar 2018, 09:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Márklin C

Re: 2 skinne eller 3 skinne?

Indlæg af admiral »

Nej banen er stationær. Mit store spørgsmål er hvis man kører dc digital skal et sporskifte så isoleres selvom man skifter sporskifter manuelt. Hvad kan du anbefale som 2 skinne drift hvis ikke det skulle være k skinner?

På forhånd tak

Martin
admiral
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 07 mar 2018, 09:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Márklin C

Re: 2 skinne eller 3 skinne?

Indlæg af admiral »

Hjemmesiden byder på mange gode ting. Kører du med normalt isolerede hjul eller dobbeltisolerede hjul?

På forhånd tak

M.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: 2 skinne eller 3 skinne?

Indlæg af moppe »

Trix C-skinne, den vil umiddelbart kunne erstatte dine nuværede skinner direkte.

Roco skinner

PIKO skinner.


Klaus
Besvar