Bane design - punkt til punkt

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Fyrmester
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Gjerlev, Randers

Bane design - punkt til punkt

Indlæg af Fyrmester »

Hej!

Hvad hedder en bane som ikke "looper". Jeg har kun plads til at bygge en smal bane med 2 endestationer. Har den type bane et fagudtryk?

Jeg har 300 cm i længden og 70 cm i bredden. Så nu kan jeg komme i sving med RailModeller :)
Hej,
Søren
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Bane design - fra A til B (2 endestationer)

Indlæg af Søren »

Fyrmester skrev:Hvad hedder en bane som ikke "looper". Jeg har kun plads til at bygge en small bane med 2 endestationer. Har den type bane et fagudtryk?
Jeg ved ikke om der findes et fagudtryk. Jeg kalder det en punkt-til-punkt bane. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Bane design - fra A til B (2 endestationer)

Indlæg af moppe »

Fyrmester skrev:Hvad hedder en bane som ikke "looper". Jeg har kun plads til at bygge en smal bane med 2 endestationer. Har den type bane et fagudtryk?
Som Søren skriver - punkt til punkt.
Fyrmester skrev: Jeg har 300 cm i længden og 70 cm i bredden. Så nu kan jeg komme i sving med RailModeller :)
Stadig "alpeland"?

Har du mulighed for at udvide til 90-100 cm i den ene ende, bare den sidste 3/4 meter?

Så kan du lave "U" i to etager.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Bane design - fra A til B (2 endestationer)

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Har du mulighed for at udvide til 90-100 cm i den ene ende, bare den sidste 3/4 meter?
Så kan du lave "U" i to etager.
Jeg har lidt svært ved at se, hvad du mener. Vil du tegne et eksempel? :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Fyrmester
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Gjerlev, Randers

Re: Bane design - fra A til B (2 endestationer)

Indlæg af Fyrmester »

Stadig "alpeland"?
Jep! :)
Har du mulighed for at udvide til 90-100 cm i den ene ende, bare den sidste 3/4 meter?

Så kan du lave "U" i to etager.

Klaus
Nej, det kan jeg ikke. Har ikke pladsen. Jeg prøver at tegne nogle ideer ...

Jeg stiler efter noget i denne retning, blot mere Alpe-look :)
Vedhæftede filer
Inspiration
Inspiration
Hej,
Søren
a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Bane design - fra A til B (2 endestationer)

Indlæg af a62213 »

Hej Søren,

Med den trods alt lidt begrænset plads du har, skal du nok overveje grundigt hvad for en slags bane og hvilken sæags kørsel du vil have. Snakker af bitter erfaring!

Kan se fra et tidligere indlæg, at du har købt et startsæt, der er toget vel omkring en meters penge langt. I så glad vil du kun have en meter kørsel fra toget starter til det standser. Det kan måske gå an, hvis det er en skinnebus, men ellers ikke - dog er dette jo kun min mening.

Derner 2 alternativer, som jeg ser det. En lidt længere endebanegård, hvor du i modsatte ende skal sætte en ekstra plade på ud i rummet som kan fungere som en opstillingsbamegård. Det var denne løsning jeg i lang tid arbejdede med. Den anden mulighed er et ren ranger layout, hvor det f.eks er et fabriksområde hvor der kommer forskellige vogne ind og ud.

/Henrik
Fyrmester
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Gjerlev, Randers

Re: Bane design - fra A til B (2 endestationer)

Indlæg af Fyrmester »

a62213 skrev: Kan se fra et tidligere indlæg, at du har købt et startsæt, der er toget vel omkring en meters penge langt. I så glad vil du kun have en meter kørsel fra toget starter til det standser. Det kan måske gå an, hvis det er en skinnebus, men ellers ikke - dog er dette jo kun min mening.
Ja, det er ikke optimalt. Men jeg må køre med færre vogne og udvide banen når jeg får bedre plads. Tænker på at lave det så der kan kobles en rundbane for enden, når jeg engang får bedre plads.
Derner 2 alternativer, som jeg ser det. En lidt længere endebanegård, hvor du i modsatte ende skal sætte en ekstra plade på ud i rummet som kan fungere som en opstillingsbamegård. Det var denne løsning jeg i lang tid arbejdede med. Den anden mulighed er et ren ranger layout, hvor det f.eks er et fabriksområde hvor der kommer forskellige vogne ind og ud.

/Henrik
God ide med ranger layout. Det kan vel stadig gå an i et Alpeland?
Hej,
Søren
Fyrmester
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Gjerlev, Randers

Re: Bane design - fra A til B (2 endestationer)

Indlæg af Fyrmester »

Stadig "alpeland"?

Har du mulighed for at udvide til 90-100 cm i den ene ende, bare den sidste 3/4 meter?

Så kan du lave "U" i to etager.

Klaus
Kan du droppe en lyn-skitse af det "U"? Jeg er ret nysgerrig, og måske, men kun måske, kan jeg finde pladsen :)
Hej,
Søren
a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Bane design - punkt til punkt

Indlæg af a62213 »

Hej Søren,

Jeg er sikker på at det Klaus mener er;

I højre side har du et spor i niveau 0. Det løber mod venstre let ned ad og laver et sving, så det kommer tilbage med højre. Dette spor vil så være i f.eks niveau -10, så har du lige pludselig 6 meter sporstrækning i stedet for 3 hvis sporet bare er fra den ene ende til den anden.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Bane design - punkt til punkt

Indlæg af moppe »

[quote="a62213"I højre side har du et spor i niveau 0. Det løber mod venstre let ned ad og laver et sving, så det kommer tilbage med højre. Dette spor vil så være i f.eks niveau -10, så har du lige pludselig 6 meter sporstrækning i stedet for 3 hvis sporet bare er fra den ene ende til den anden.[/quote]

Helt korrekt.....

Klaus
Besvar