Det med broer og tilbehør

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
MichaelRusbjerg
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 mar 2018, 18:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Det med broer og tilbehør

Indlæg af MichaelRusbjerg »

Kære kloge hjerner ;-)

Jeg har forgæves søgt på tegning der viser mig hvordan jeg laver en bro på en Märklin bane. Jeg kan ikke gennemskue hvad jeg skal bestille af bropiller og hvor mange, da jeg umiddelbart ikke lige ved hvordan det må stige/falde f.eks. pr. skinne. Det er bare en enkel bro over en enkelsporet strækning. Kører C skinne.

Pft for hjælpen
/Michael
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Det med broer og tilbehør

Indlæg af Skott »

Bør helst ikke stige mere end 2-3% - altså 2-3 cm pr. meter
MichaelRusbjerg
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 mar 2018, 18:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Det med broer og tilbehør

Indlæg af MichaelRusbjerg »

...og det vil så betyde, at hvis broen skal være hen ved 8 cm over spor, så kommer stykket med stigning/nedstigning til at fylde 4 meter?
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Det med broer og tilbehør

Indlæg af bygger01 »

Sporet under kan også forsvinde lidt i dybet .....

Og så hjælpe lidt med .......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

esben2009
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: Det med broer og tilbehør

Indlæg af esben2009 »

Hvis du holder stigningen på de 2-3 procent som allerede er nævnt kan du ikke gøre noget galt. Og ja, det kræver plads så nogen gange må man tilpasse sig forstået sådan at hvis man øger stigningen begynder man også at fravælge sig muligheden for længere tog, evt. Personvogne med strømoptag fra midterleder, indbygning af sporskifter i stigningsstykke.

Du kan derfor godt eksperimentere dig frem til 4-5 procent stigninger som virker for dig, det er bare ikke det bedste og derfor svært at anbefale.

Jeg har selv haft de stigninger, og et eksempel på hvor det gik galt var med min lille Köf, den kunne godt nok tage de tre lovede godsvogne, men telexkoblingerne kunne ikke holde vognene på de stigninger hverken på turen op eller ned.
MichaelRusbjerg
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 mar 2018, 18:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Det med broer og tilbehør

Indlæg af MichaelRusbjerg »

Tak for svaret alle sammen ;-)
Besvar