Märklin H0 nybegynder tips og gode råd!

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
SapowiTz
Trafikelev
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28 mar 2018, 20:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Märklin H0 nybegynder tips og gode råd!

Indlæg af SapowiTz »

Hej.

Mit første Märklin H0 startset kom ind af døren i tirsdags (29721), og efter omhyggelig opstilling fik jeg lokomotivet på skinnerne, samt vogne og kørt en 1½ times tid. Dog kørte lokomotivet BR 94'ern noget ujævnt og mistede flere steder forbindelse ved langsom kørsel. Det lugtede også en smule, men tænkte at meget elektronik tit lugter lidt i starten. Fik børstet lidt let på center-railen med en fin lille blød børste og tørret skinnerne af med lidt husholdnings-sprit 93% (efter flere anbefalinger rundt omkring på nettet). Det fik afhjulpet det meste og glædede mig således til at hygge lidt mere med det onsdag. Dog efter 30 minutters blandet kørsel (langsom og 1/2 og 3/4 hastighed) begyndte det at køre MEGET ujævnt... mistede forbindelsen meget og lugtede endnu mere end dagen før. Kontrollerede forbindelserne og evt. skidt, men alt var rent og fint.... men lokomotivet kørte nærmest ikke mere og topfarten var HELT væk. Testede ved at vende lokomotvet på hovedet forsigtigt i kassen og tilslutte polerne direkte på henholdsvis center-rail og et hjulsæt.
Fik så sættet ombyttet i dag, da jeg ikke mener at 1½ - 2 timers kørsel er normal inden det brænder sammen.

Har lige fået opstillet start-banen igen og kørt 5 minutter i ½ fart, kun med enkelte steder hvor jeg kan se lyset glimter (mister forbindelsen), men lokomotivet lugter ikke.

Mine spørgsmål er så følgene:

Har jeg været uheldig med en mandags-model?
Skal man indkøre nye lokomotiver? Hvis ja, har i så nogle gode fif?
Er det meget skidt for motoren at køre langsomt? Mener at have læst at det er PWM styret med 255 steps, Så tænker f.eks. på de første 1-5 steps hvor det virkelig kører langsomt. Eller bør man bare kunne køre det som man har lyst?
Har en god ide om at det er slæbe-skoen der mister forbindelsen og ikke hjulene. Kan man købe bedre slæbesko eller tweake de originale til at ramme spidserne på center-railen bedre?

p.s. lokomotivet er MFX og kører med Märklin C-skinner

Håber alle jer eksperter kan give en rookie railroader nogle gode tips. Valgte Märklin, da min far også har en farlig masse Märklin fra 70'erne som han er ved at digitalisere. :)

Mvh Kenneth
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin H0 nybegynder tips og gode råd!

Indlæg af moppe »

Et nyt lokomotiv, har sådan set bedst ved at køre 1/2 time den ene vej og 1/2 time den anden vej, ved 2/3 hastighed.

Du har været uheldig med dit første lokomotiv tror jeg.



Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin H0 nybegynder tips og gode råd!

Indlæg af Søren »

Hej Kenneth

Tillykke med dit startsæt. Det ser ud til at være en pakke med meget indhold. :-)
SapowiTz skrev: 31 mar 2018, 23:40Har jeg været uheldig med en mandags-model?
Det tror jeg. Det er på ingen måde normalt at elektronikken står af efter få timers brug.
SapowiTz skrev: 31 mar 2018, 23:40Er det meget skidt for motoren at køre langsomt? Mener at have læst at det er PWM styret med 255 steps, Så tænker f.eks. på de første 1-5 steps hvor det virkelig kører langsomt. Eller bør man bare kunne køre det som man har lyst?
Ikke mig bekendt. En af kriterierne for gode modeller i dag er netop hvor langsomt de kan køre. Så kør du bare med dit lokomotiv som du ønsker.
SapowiTz skrev: 31 mar 2018, 23:40Har en god ide om at det er slæbe-skoen der mister forbindelsen og ikke hjulene. Kan man købe bedre slæbesko eller tweake de originale til at ramme spidserne på center-railen bedre?
Slæbeskoen er hængt op på metalbøjler. Det kan ske at de er bøjede og derved sidder slæbeskoen ikke helt lige på punktkontakterne. Det bør dog ikke være tilfældet på et nyt lokomotiv.

Når jeg oplever at lyset blinker enkelte steder, så er det ofte _de samme_ steder. Det siger mig, at det er skinnerne der er beskidte. Helt nye skinner kan godt have lidt snavs på sig. Så tag en klud (brug ikke sprit og væsker) og tør dem af. Du kan starte med at køre en finger henover midterlederen de steder, hvor lyset blinker og se om det ændrer på noget. Hvis det gør, så ved du at det er skinnen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin H0 nybegynder tips og gode råd!

Indlæg af Ksn1205 »

Hvorfor ikke noget sprit eller andet er blevet anbefalet det af en forhandler??? men det er jo set før de tager fejl..
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin H0 nybegynder tips og gode råd!

Indlæg af moppe »

Jeg er med til at drive modelbanen i Hadsten.
Vi har i 22 år kørt uden at rense skinner med andet en Roco rensevogne og renseklodser.

Jeg ser ingen grund til at bruge sundhedsskadelige stoffer til rengøring, når det kan klares uden.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin H0 nybegynder tips og gode råd!

Indlæg af Søren »

moppe skrev: 03 apr 2018, 20:28Jeg ser ingen grund til at bruge sundhedsskadelige stoffer til rengøring, når det kan klares uden.
Samme her. Det er ikke nødvendigt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

SapowiTz
Trafikelev
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28 mar 2018, 20:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin H0 nybegynder tips og gode råd!

Indlæg af SapowiTz »

Jeg takker for hjælpen!

Har fundet ud af at der har været et generelt problem med BR 94'ern hvor orme-gearet på motor-akslen trak fedt ind i motoren og de gik i stykker på stribe.
Märklin har vist sidenhen revideret lidt på designet og de nye skulle have en hvid prik maling på motoren nu. Åbnede selv lokomotivet og fandt prikken, men valgte at fjerne en smule fedt fra gearet selv da der virkelig var fyldt helt op og var en smule helt op af motoren og akslen.
Håber at det nu virker, og der er tid til lidt tog-drift😉
Besvar