Hændelser med CS3

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Lars Fodby
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 mar 2018, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C skinne

Hændelser med CS3

Indlæg af Lars Fodby »

Jeg har i aften forsøgt at tilføje lokomotivernes fløjtelyde til mine hændelser på CS3.
Det virker fint på nogle lokomotiver, men på f.ex. DSB gule arbejdstog, lyder fløjten konstant.
Jeg slettede lokomotivet fra hændelsen, men det hjalp ikke, fløjtelyden var der stadig.
Så slettede jeg lokomotivet og da jeg satte det på sporet, blev det automatisk genindlæst.
Det kørte fint, men første gang jeg ville afprøve fløjten, gik det galt, den lød igen konstant.
Hvad har jeg gjort galt?
PS
Når jeg lukker anlægget ned, holder jeg stopknappen i bund, til nedlukning påbegyndes.
Når jeg starter op igen, er der af og til lokomotiver, der kører i modsat retning, af hvad de gjorde, da jeg lukkede ned.
Er det normalt?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hændelser med CS3

Indlæg af moppe »

Hej Lars

Nogle lokomotiver forventer at du tænder for funktionen og slukker den igen (aktivt via hændelsen), andre har en bestemt tid på eksempelvis en fløjte. Derfor kan du opleve forskel.

At nogle lokomotiver glemmer køreretnigen er tidligere set på lokomotiver med gamle dekodere, der glemmer retningen, når de ikke får strøm. Derfor satte man tidligere en modstand hen over afbryderen til sporet, hvis man standsede toget ved at slukke for strømmen.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser med CS3

Indlæg af Søren »

Hejsa

Når du benytter en lokomotivfunktion i en hændelse, skal du slukke den aktivt igen. Sådan er det med de fleste funktioner.

CS3 inkluderer selv funktionens start og afslutkommando, men tiden imellem de to kan være afgørende for om det virker eller ej. Kontroller at der er tilpas med tid mellem start og afslutkommando (f.eks. 1 sekund). Hvis tiden er meget kort, så er der risiko for at afslutkommandoen ikke bliver opfanget, hvorved toget ikke standser afviklingen af funktionen. Det kommer sig typisk til udtryk ved at funktionen virker nogle gange, men ikke andre gange.

Du kontrollerer tiden ved at trykke på startkommandoen og sætte indstillingen for hvor lang tid den skal vente før den går videre til næste kommando. Bemærk at du skal vælge om du angiver tiden i milisekunder, sekunder osv.

Hvis dekoderen i lokomotivet er gammel, så kan du overveje at skifte den ud med en mere moderne. Tiden er rendt fra mange af de gamle dekodere og det kan godt betale sig på "frustrationskontoen" at opgradere dem til de nyeste Märklin-dekodere.

Dit problem relaterer sig næppe til en fejl i CS3, men som Anders skriver er det en god idé at holde din CS3 opdateret. Så hvis du ikke har opdateret den, kan du passende gøre det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lars Fodby
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 mar 2018, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C skinne

Re: Hændelser med CS3

Indlæg af Lars Fodby »

Tak til alle tre, for de gode svar.
Jeg kommet videre med fløjtelyden, det hjalp at rette tiden.

Klaus skriver, at man kan lægge en modstand over kontakten, det ville mere sandsynligt med en kondensator, der evt. kunne tage en strømspids!!!

Jeg har i februar 2018 haft min CS3 plus til service hos Märklin i Tyskland og den har softwareversion 1.3.1 (0).
Jeg har set på hjemmesiden, at den nyeste hedder 1.3.2, så den vil jeg installere.
Det kan godt undre, at fabrikken ikke opdaterede, inden de sendte den retur.

Det er helt klart, de gamle lokomotiver, der volder problemer med at huske retningen, så decoderne må jeg have skiftet.
Jeg skal ned på fabrikken i næste uge, mon man kan tage lokomotiverne med, og så få skiftet decoder i service shoppen?
Det er specielt frustrerende er ved opstart, når lokomotivet starter fra den skjulte banegård, med forkert retning.
Det sker kun første gang ved opstart, aldrig når jeg først er i gang.
Det underligt, for det er jo M-84 der slukker for strømmen til sporet, men måske kan decoderen huske retningen, en vis tidsperiode!!
Gør jeg noget galt, når jeg lukker ned, ved at bruge stopknappen, til nedlukning påbegyndes?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hændelser med CS3

Indlæg af moppe »

Du sætter din CS3 til dit hjemmenetværk og lader den opdatere.

De gamle dekodere kan huske indstillinger i et stykke tid.
Afhængigt af, hvilke lokomotiver det er, kan du måske selv skifte dekodere. Det kan være ret let...


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser med CS3

Indlæg af Søren »

Hej Lars

Fedt at du fik styr på lyden.
Lars Fodby skrev: 02 apr 2018, 21:43 Jeg skal ned på fabrikken i næste uge, mon man kan tage lokomotiverne med, og så få skiftet decoder i service shoppen?
Hvis det er nemt at skifte dekoderen, kan det være de kan gøre det mens du venter, men de vil formentlig have at den skal bagerst i køen. Du kan prøve at spørge. Service Shoppen er at finde på museet.
Lars Fodby skrev: 02 apr 2018, 21:43 Det er specielt frustrerende er ved opstart, når lokomotivet starter fra den skjulte banegård, med forkert retning.
Det sker kun første gang ved opstart, aldrig når jeg først er i gang.
Det underligt, for det er jo M-84 der slukker for strømmen til sporet, men måske kan decoderen huske retningen, en vis tidsperiode!!
Det er ligemeget om det er m84 eller anden dekoder. Strøm er strøm. Men du kan prøve at gå ind i indstillingerne for CS3 og vælge at den skal gensende alle informationer ved opstart. Det kan måske afhjælpe dit problem helt eller delvist.

Funktionen hedder “Start lokomotiver automatisk”. Sæt kryds. Vær opmærksom på at lokomotiver der er i fart ved slukketidspunktet også vil begynde at køre ved start af din CS3. Hvis du ikke ønsker dette, skal du standse alle lokomotiver inden du lukker din CS3 ned.

Hvis dekoderen har en standardretning den vil køre, kan du prøve at vende lokomotivet om, så det kører sin foretrukne retning. Om end ikke andet ind til du får skiftet dekoderen. Hvis det er et damplokomotiv er det selvfølgelig ikke altid en løsning.
Lars Fodby skrev: 02 apr 2018, 21:43 Gør jeg noget galt, når jeg lukker ned, ved at bruge stopknappen, til nedlukning påbegyndes?
Nej, det er helt i orden.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lars Fodby
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 mar 2018, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C skinne

Re: Hændelser med CS3

Indlæg af Lars Fodby »

Hej Søren
Tak for dine svar, jeg forhører mig, når jeg kommer derned.
Jeg ville opdatere til sidste nye softwareversion, men CS3 viser grønt flueben ved software og der er gult lys i dioden ved siden af netstikket, så jeg tænker at den er på nettet!!
Så vidt jeg har læst i manualen, skulle der komme et rødt mærke, når det er tid til opdatering!
Jeg vil prøve i aften, at downloade den nye version på et USB stik og så se, om jeg kan opdatere.
Samtidig kan jeg prøve, om jeg kan få min Ipad koblet til CS3, det kunne være super.
Uha, der er meget at lære, når man har kørt analog i over 50 år!!, men morsomt er det.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser med CS3

Indlæg af Søren »

Hej Lars

Kommer du til Kolding i weekenden? Der er DMJU udstilling. Hvis du gør, så tag din CS3 med, så skal jeg opdatere den, hvis den har brug for det.

Märklin har stand nr. 2 (ved indgangen til Hal 2).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lars Fodby
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 mar 2018, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C skinne

Re: Hændelser med CS3

Indlæg af Lars Fodby »

Hej Søren
Desværre nej, nu bliver vejret til havearbejde og jeg har jo taget fri til en tur til Faller, Märklin og Hans Peter Porsche i næste uge, så det går ikke med en tur til Jylland.
Ellers tak for dit tilbud.

Jeg har nu downloadet filen til et USB stik og forsøgt at lægge den nye fil ind på CS3.
Jeg satte stikke i og regnede med at den klarede det selv!!
Uden held, der skete absolut intet, den grønne prik med fluebenet er der stadig.
Den er sat op til automatisk opdatering, men spørgsmålet er, om CS3 kan se nettet?
Hvor net stikket sættes i, lyser både en gul og en grøn diode, så det er vel ok, men
skal CS3 Plus sættes op med nogen IP adresse?
Der står allerede en IP adresse og den har jeg ikke rettet på!
Da jeg forsøgte med USB stikket, var det både med og uden net stikket i!

Det ville jo være super, at få den opdateret, men noget snyder mig øjensynligt, ingen andre på Baneforum, ser ud til at have de samme genvordigheder.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser med CS3

Indlæg af Søren »

Hvis den grønne prik med fluebenet er der, gider du så ikke tjekke versionsnummeret? Bare for at vi ikke forsøger at opdatere noget der ikke skal opdateres.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar