Woodland Scenics Track-Bed

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
BGP
Godsforvalter
Indlæg: 141
Tilmeldt: 10 okt 2013, 13:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO + Elektrofrog + Traincontroller Gold
Geografisk sted: Odense

Woodland Scenics Track-Bed

Indlæg af BGP »

Er der nogen der har erfaring med Woodland Scenics Track-Bed og hvad er det for noget, er det skum eller gummi. Det ser ud til det er billigere end det Polske tilskåret kork og også skulle være bedre, 7 meter for en hundrede kroner.

m.v.h.
Bjarne Grønholdt Pedersen

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Woodland Scenics Track-Bed

Indlæg af Søren »

Jeg synes det er 100 mio. gange bedre end kork og det der gulvunderlag som man kan købe i byggemarkedet. :-)

Det er en form for skum, det er ikke hårdt, men det er heller ikke blødt. Det minder i konsistensen om de der "skum popcorn" som ofte ligger kasser med sårbare forsendelser.

Fordelen er blandt andet at det er væsentligt bedre til at dæmpe lyden end kork. Personligt synes jeg kork hører fortiden til.

Det er ultranemt at arbejde med. Det er delt på midten af en næsten gennemskåret linje, som gør det muligt at "rive" de to sider fra hinanden. Dette er smart i kurver, hvor du ellers ikke ville kunne bøje det.

Hvis du benytter skinnesøm skal du passe på ikke at slå sømmet for hårdt i. Skummet har lettere ved at give efter end kork. Jeg har tidligere blot limet skinnerne på med Woodland Scenics Foam Tack glue. Det er længe rigeligt, og så snart ballasten kommer på, så hjælper den med at holde skinnerne plads. Forudsat at du selvfølgelig også limer ballasten. ;-)

Du kan se en artikel her, hvor jeg bygger et lille diorama med Track-Bed og ballast:
http://railway.zone/post/how-to-constru ... ape-part-2

Til skinner hvor underlag er nødvendigt vil jeg aldrig arbejde med andet. DCC Concepts har skamløst kopieret produktet, så du kan få et lignende produkt fra dem. Det har samme konsistens, jeg vil tro det er skum som er magen til eller tæt på.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

BGP
Godsforvalter
Indlæg: 141
Tilmeldt: 10 okt 2013, 13:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO + Elektrofrog + Traincontroller Gold
Geografisk sted: Odense

Re: Woodland Scenics Track-Bed

Indlæg af BGP »

Har fået en rulle hjem. Det ligner sådan noget der benyttes til "våddragter", men jeg må sige det er genialt. Det dæmper endnu mere end kork.
Jeg vil tro at der skal lægges en tynd 2 mm kork overalt på bunden, således at ballasten ikke laver en "hård" forbindelse til træ underlaget.
Jeg glæder mig til at prøve det på banen :)

m.v.h.
Bjarne Grønholdt Pedersen

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Woodland Scenics Track-Bed

Indlæg af Søren »

BGP skrev: 09 maj 2018, 15:28Jeg vil tro at der skal lægges en tynd 2 mm kork overalt på bunden, således at ballasten ikke laver en "hård" forbindelse til træ underlaget.
Det var faktisk en god idé. Ballasten skaber lidt mere støj når den er "tør". Det tror jeg også jeg vil prøve. :)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Anders63
Lokomotivfører
Indlæg: 202
Tilmeldt: 27 feb 2016, 19:49
Digital: Ja

Re: Woodland Scenics Track-Bed

Indlæg af Anders63 »

Det finns en nackdel med Track-Bed från WS.
Den är mjukare än kork och kan orsaka ojämn underlag för skinner!
Det är därför jag använder alltid kork för att stabilisera skinner från ojämn underlag.
Besvar