Lidt hjælp til at få bygget ramme (måske mere)

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Lidt hjælp til at få bygget ramme (måske mere)

Indlæg af ErikL »

Hejsa

Så tror jeg at jeg langt om længe har besluttet mig, jeg laver en version 2 af min N bane hvor jeg forsøger at undgå alle de begynderfejl jeg lavede i version 1 (og tro mig det er nok en del).

Lavede ikke skygge banegård.
Lavede ikke støjdæmpning af skinner
For mange ændringer/dårlige samlinger.
Rodet EL da jeg implementerede tilbagemelding bag efter.
1 sporet det meste, hvor der er 2 spor er blokkende for små.
For korte strækninger = for korte tog, = for kringlet
Rammen slet ikke stiv nok.

Hvorfor så stadig N? Jo der er jo investeret en del i rullende materiel huse og andet N. Og selvfølgelig kan det virke som det skal når man gør det rigtigt og tester tester tester før man er færdig.

Mit ønske er en by bane af epoke IV - VI, ikke en særlig by men hvor der ikke er Bjerge og slotte mm. Der skal være noget bynært industri, et Bryggeri måske, en maskinfabrik som kan levere udstyr, et ØL depot lidt uden for byen. Det kan også være en Møbelfabrik, mm. ikke lagt fast.

Jeg går nok fra Fleischmann til Minitrix skinner mm. syntes at sporskifte fejler hele tiden i Fleischmann. Men nu køber jeg lige lidt og tester på.

Jeg har gået mange af de udmærkede sporplaner på Maerklin site igennem de er i H0 men kan jo "efterlignes" i N, det er ideerne jeg går efter..


Så nu til det egentlige spørgsmål.

Når de viser følgende tegning:
Billede lånt fra Maerklin magasin 06/16
Billede lånt fra Maerklin magasin 06/16
Skal det så forståes at rammen er i højde 0 og alt det andet så er oven på, de viser jo skinner gennem træet nogle steder.

i dette tilfælde er der
Skygge Banegård 1 = højde 0
Skygge Banegård 2 = højde 100
resten er i højde 200

Højder i H0 så bliver reduceret lidt.

Som jeg forstår det laves rammen (med de ben og hjul som jeg ikke har i dag det er på bukke som er noget skod) herefter laves tilpasset opbygning af finer som dækker "skinne arealet + flade stykker til huse vej mm. På dette lægges NOCH skum skinne underlag.

Men alt i alt stille og roligt og må så tage den tid det tager at lave ordenligt så jeg ikke skal bruge 80% af tiden med at rette fejl.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Lidt hjælp til at få bygget ramme (måske mere)

Indlæg af Søren »

Hej Erik

Du kan sagtens lade dig inspirere af H0 sporplanerne, Märklins sporplaner er designet af nogle af de dygtigste forfattere i Tyskland, så der er meget inspiration at hente - tilmed helt gratis. :-) Planerne følger ofte de samme grundprincipper: Station centralt placeret i anlægget, paradestrækning, en fabrikstilslutning og en skyggebanegård. Fra tid til anden er planerne krydret med flere skyggebanegårde og en sidebane. Simpel opskrift, men der er garanti for masser af gode stunder.

Jeg måtte lige slå sporplanen op. Anlægget er bygget op af krydsfiner på 20 x 180 mm i forskellige længder. Benene er 80 x 80 mm. Artiklen arbejder med en hjemmekonstrueret ramme. Typisk er ideen at toppen af rammen er niveau 0. Det er her skyggebanegården ligger. Jeg medgiver at tegningen i bladet er en anelse fortegnet.

Du gør så det, at du tager en ny krydsfinerplade og laver det man kalder en "cookie cutter"-konstruktion. Nu bygger du sporplanen niveau 0 til tunnelportalerne flat på pladen. Hvis du allerede har skinnerne, kan du blot benytte dem. Du kan også få et sporplansprogram til at printe planen i 1:1 og klippe den ud. Jeg vil anbefale dig at benytte tyndere krydsfiner til traceen. Dels for at lette vægten på konstruktionen, men også for at få bedre fleksibilitet. Du kan sagtens nøjes med 12 eller 9 mm krydsfiner.

Herefter tracer du ydersiden af sporet (giv plads på hver side af sporet), så du får en skitse af hvor traceen til sporene skal være. Fjern herefter sporerne igen.

Nu saver du pladen ud så den del der er under sporene står tilbage. Således arbejder du dig op ad fra 0. Du skal så bygge højde på med krydsfiner støtter så du lige så stille får stablet et skelet på benene, der kan holde alle skinnerne.

Se denne lille 30 min video fra NOCH, der giver et udmærket indblik i en simpel cookie-cutter konstruktion (NOCHs ramme er dog lidt tynd, hvis der skal ben på). Videoen viser også hvordan du kommer videre fra cookie-cutter skelettet til landskabet. Det er ofte her mange går død og ender med "plywood pacific" i stedet. Men det er ikke så svært, hvis man benytter de simple teknikker vist i filmen.


En hurtig Google på "cookie cutter layout" giver også et hav af billeder der underbygger det jeg mener. :-) https://www.google.dk/search?q=cookie+c ... 20&bih=947

Jeg her vedhæftet tegningen af rammen fra Märklin-anlægget, så du kan se de forskellige længder på træet.
MM_06_16_frame.JPG
Her er anlægget placeret i rammen. Tegningen skal forstås sådan, at du kan se hvilke dele af anlægget, der ligger over hvilke spær. Det skal ikke forstås sådan at anlægget skal sænkes ned i rammen.
MM_06_16_layout.JPG
I forhold til Märklins plan er med C-skinner i Märklin Magazin, så kan du med fordel hente planen for K-skinnerne. Her benyttes flexskinner. Når du alligevel arbejder med et andet skinnesystem, så kan du lige så godt hente inspirationen i den sporplan der kommer tættest på.

Her er linket til planerne for anlægget: https://www.maerklin.de/fileadmin/media ... plaene.pdf (de starter på side 8).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Lidt hjælp til at få bygget ramme (måske mere)

Indlæg af ErikL »

Tak for hjælpen Søren

Det bliver så sådan, har lige fået en sær bevilling til nye skinner sporskifte mm :)
Selve det layout der nu begyndes på er jo 2-3 gange større end det nuværende.

Laver nok en mere stabil ramme end på NOCH videoen men er ellers en rigtig god intro til at lave det fra bunden nu bliver mit 2,5 x 1 meter plus lidt til vinklen så ikke verdenens største.

Når du siger flex skinner syntes jeg ikke mine erfaringer er gode, men igen måske erfaring kan løse dette.

Selve skinner er valget faldet på MiniTrix, hvis nogen har de vise sten her så sig endelig til. Min erfaring siger at Fleischmann, særligt sporskifte og de "motorer" de har er noget skrammel har nok brændt 5-6 af og alle mindre tog stopper i sporskifte, i øvrigt er de nye med aktive hjerte stykker.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Lidt hjælp til at få bygget ramme (måske mere)

Indlæg af ErikL »

Hejsa, en lille opdatering.

Status er nu at der er bestilt lidt Minitrix skinner og sporskifte til test for at vurdere kvalitet og funktion. Jeg har valgt udelukkende at benytte 15 graders sporskifte med aktiv hjertestykke så det tog lige lidt at tilrette sporplanen, denne stammer fra Maerklin i H0.

Omkring hvis der skal ledninger over sporet, er det så Sommerfeldt der er valget ??
Top
Top
Skygge 2
Skygge 2
Skygge 1 (nederst)
Skygge 1 (nederst)
Så nu bliver nuværende nedtaget og så skifter jeg min Ecos 2 ud med en anden controller uden skærm da jeg udelukkende bruger TrainController
Jeg skifter også den smule Switchpilot og Tilbagemelding jeg har i ESU så jeg samler mine ting omkring Digikjes. (sig til hvis nogen er interesseret)

Så en gang maling på værelset, lidt ferie så går jeg stille og roligt i gang. Det er et noget andet projekt denne version 2, bliver dejligt.

God sommer til jer alle

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Lidt hjælp til at få bygget ramme (måske mere)

Indlæg af Skott »

Hej Erik
Spændende projekt.
Hvis de switchpilots, du skiller dig af med er switchpilot servo, kunne jeg godt være interesseret som aftager.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Lidt hjælp til at få bygget ramme (måske mere)

Indlæg af ErikL »

Desværre ikke.

det er SwitchPilot V2.0

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Lidt hjælp til at få bygget ramme (måske mere)

Indlæg af Søren »

Sommerfeldt eller Viessmann køreledninger.

Ved Sommerfeldt skal du lodde, hvilket kan være en bøvlet process ind til teknikken sidder der.

Ved Viessmann er det plug n play.

Sommerfeldt ser oftest bedre ud, men arbejdsbyrden er også væsentlig større. Spørgsmålet er nok mest om det betyder noget i den lille skala. Prøv evt. at Google lidt billeder af de forskellige produkter.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Lidt hjælp til at få bygget ramme (måske mere)

Indlæg af ErikL »

Tak

Har bestilt et Sommerfeldt "test" set 20eu det kan man da komme over.

Kan se at Viessmann har sokkel og skruer det ser fikst ud, de har også et start sæt dog noget større. Så køber nok lige et par master og en ledning
så sammenligner jeg, som du selv er inde på skal man nok passe på hvor meget arbejde der er i det. Og det er jo pynt men pænt som på dine moduler.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Lidt hjælp til at få bygget ramme (måske mere)

Indlæg af Skott »

ErikL skrev: 12 jul 2018, 11:24 Desværre ikke.

det er SwitchPilot V2.0
Ok :-)
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Lidt hjælp til at få bygget ramme (måske mere)

Indlæg af ErikL »

Håber i nyder sommeren

Når man nu laver et layout i flere plan, og der er ca 10cm imellem lagene ("cookie cutter"-konstruktion). Top lag og lag under er overlappende.

Nu skal der jo en masse tilbagemeldinger, signaler, sporskifte og andet hvilket giver en masse ledninger under top pladen. Hvad er den nemmeste måde at gøre det på? Hvad gør i andre i den siuation.

1. Montere alle skinner mm lave alle ledningerne på bagsiden så de er så lange at de kommer helt ned under rammen og så sørge for de ikke hænger ned, eventuelt i en smal kabel kanal. Herefter monteres laget og resten laves ovenfra.

2. Montere laget som en slags sandwitch konstruktion og så "fiske" ledningerne til bagsiden. Det underste lag behøver jo ikke være særligt tykt, det er kun for at holde ledningerne på plads.Krydsfiner fås ned til 2mm

Planen er helt sikkert at alle dekodere skal være monteret for nem adgang så man ikke skal ligge på ryggen og lave alt, næ sidde på en lille pude er sagen.

Håber i forstår hvad jeg mener

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Besvar