Grænse overgang.

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Schack
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 12 jul 2018, 18:03
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Grænse overgang.

Indlæg af Schack »

Hej

Jeg har i længere tid tænkt over hvordan en grænse overgang mellem Danmark og Tyskland for fragt vil se ud.
Grunden er at jeg vil lave en bane i perioden 1970-80 og til dette har jeg div danskes og tysk materiel. Især de tyske enhedsmaskiner (110, 140, 141, 151 osv) syntes jeg godt om. Men de kører jo på el.
Her kom ideen om at lave en slags lokomotiv skifte station/ranger plads, hvor tyske trukne tog ankommer og bliver skiftet til danske lokomotiver for vider kørsel mod Danmark eller Sverige. Dette vil give mig et begrænset område med kører ledninger.
Praktisk vil de Tyske lokomotiver komme fra en skyggebanegård og til station/rangering. Denne forbindelse skal være Udlandet.

Hvordan har det virket i 70'erne med ombygning af lokomotiver ved den Dansk/Tyske grænse?

Mikkel
Cargoman
Godsforvalter
Indlæg: 131
Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: Grænse overgang.

Indlæg af Cargoman »

Schack skrev: 22 jul 2018, 15:43
Jeg har i længere tid tænkt over hvordan en grænse overgang mellem Danmark og Tyskland for fragt vil se ud.
Grunden er at jeg vil lave en bane i perioden 1970-80 og til dette har jeg div danskes og tysk materiel. Især de tyske enhedsmaskiner (110, 140, 141, 151 osv) syntes jeg godt om. Men de kører jo på el.
Her kom ideen om at lave en slags lokomotiv skifte station/ranger plads, hvor tyske trukne tog ankommer og bliver skiftet til danske lokomotiver for vider kørsel mod Danmark eller Sverige. Dette vil give mig et begrænset område med kører ledninger.
Praktisk vil de Tyske lokomotiver komme fra en skyggebanegård og til station/rangering. Denne forbindelse skal være Udlandet.
Umiddelbart tænker jeg, at Padborg må være inspirationskilde for dit tema, men der er et par ting, hvor virkeligheden ikke kommer til at passe. Padborg blev først elektrificeret fra både tysk og dansk side i 90-erne, så vi må lidt over i fantasiens verden, for at få din plan til at gå op.

Vi kunne jo godt forestille os, at tyskerne havde elektrificeret til grænsen, men danskerne ikke havde. Der kan så være tysk strøm på hele stationen, så de tyske lokomotiver selv kan køre til og fra deres tog.
En anden mulighed kunne være, at der kun er strøm og master på "den tyske halvdel" af stationen. De tyske tog vil da ankomme rullende med strømaftagerne nede. Herefter skal de hjælpes tilbage til køreledningerne i "den tyske ende" af en dansk rangermaskine. Dette scenarie ville ligne Padborg i dag, hvis vi bare fjernede dansk strøm med tilhørende master.
Danskerne kører diesel, så vi kan selvfølgelig køre på hele stationen.


Schack skrev: 22 jul 2018, 15:43 Hvordan har det virket i 70'erne med ombygning af lokomotiver ved den Dansk/Tyske grænse?
Meget enkelt: Der blev kørt med diesel.
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
Besvar