CS3+ vs. Z21

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Peters H0 World
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 mar 2019, 09:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Peters H0 World »

Ja, det er med i CS3, men har brugeren brug for det? Det lød ikke sådan (ift. spørgeren). Jeg synes i hvert fald at det er forkert at oplyse at iTrain koster 299€ - når mindre nemt kan gøre det. Skal man have mere end 128 blokke/256 tilbagemeldingspunkter - så tror jeg at man alligevel er på et niveau hvor man vælger at bruge PC.

Endvidere er dette det første som står på iTrains hjemmeside. Så manuelt kørsel kan godt blandes med automatisk kørsel:
"Train offers an easy to use solution to control your model railroad with your computer(s), especially if you want to automate only parts of your layout and keep control of the rest yourself. For example, automatic block control avoids collisions and you control which train is driving manually or fully automatically according to a selected route."
Peters H0 World
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 mar 2019, 09:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Peters H0 World »

Hej Søren
Kan du komme ind på hvilke forhold man skal være opmærksom på/bygge sit anlæg efter når man skal styre det med CS3 (i forlængelse af det du skriver i forrige indlæg)?
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af ErikL »

Hej

Og så bruger Itrain java, det er i sig selv for mig en no go.

Har haft en den lille licens, absolut ingen support ejer havde det skidt så kunne ikke svare. Synd for ham
Men jeg har altså betalt.

Så er man til kontrol hvor man selv styrer er CS3 nok kongen. Er men til PC er det TC eller Windigipet og billigere DCC system.

Igen, prisen for det samlede system bliver det samme, der er ingen gennemveje.

PS. De små licenser mangler altid det man har brug for, for lige at løse et eller andet. :)

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Søren »

Peters H0 World skrev: 03 mar 2019, 14:47 Ja, det er med i CS3, men har brugeren brug for det? Det lød ikke sådan (ift. spørgeren). Jeg synes i hvert fald at det er forkert at oplyse at iTrain koster 299€ - når mindre nemt kan gøre det.
iTrain koster 299€ når du skal opnå det samme som CS3. Så mindre kan ikke gøre det. At iTrain i sin 299€ version så byder på mere funktionalitet i forhold til automatik, er så blot en bonus, om man bruger det eller ej. Det er korrekt, at mængden af blokke, tog osv., kan diskuteres, men det er en kunstig begrænsning som iTrain indfører i de billige versioner. CS3 har ikke sådan en begrænsning, den kan programmere dekodere osv., alt sammen funktionalitet du kun får med 299€ versionen, så hvis der skal sammenlignes direkte, så synes jeg at det er den version der skal tages i betragtning.

Der blev spurgt til CS3 vs. Z21 og det er det snakken går på. Der er redegjort for hvad de forskellige ting kan, og ingen har specificeret i det oprindelige indlæg hvad behovene var. Der blev blot spurgt ind til hvad der er op og ned.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Søren »

Peters H0 World skrev: 03 mar 2019, 15:31Kan du komme ind på hvilke forhold man skal være opmærksom på/bygge sit anlæg efter når man skal styre det med CS3 (i forlængelse af det du skriver i forrige indlæg)?
Selvfølgelig.

De forskellige styringer kræver forskellig planlægning, hvis det skal fungere fornuftigt, samt hvis du skal have mest ud af det. Styring med computer er oftest baseret på at computeren foretager et kvalificeret gæt på hvor toget er henne. Dette gæt foretages ud fra et kendt udgangspunkt og viden om sporbesættelser mens computeren kører toget. Her er tommelfingerreglen: Jo flere tilbagemeldinger jo flere muligheder. Det skal man huske i sin planlægning, alternativt gøre det nemt at indføre senere.

CS3 foretager intet gæt, den ved ikke en meter om hvilket tog der er hvor (endnu), men beror sig i stedet på at kunne styre digitale byggesten (bremsemoduler, dekodere osv.) som påvirker afviklingen af tog. Den har altså ikke decideret behov for at vide hvilke tog der er hvor, men blot at vide om der er et tog og så påvirke byggestenene efter det. Det er en fundamental anden måde at opnå det samme på. Her kræver planlægningen at man indbygger de digitale byggesten strategisk som man ønsker det. Det vil gøre dig lidt mere låst, til gengæld vil din automatik virke ens uanset hvem der kører toget. Enhver kan tage en Mobile Station, smartphone eller what ever og suse rundt med tilfældige tog, systemet vil sørge for at sikkerheden er på plads. Du kan også bare slippe et tog, lægge mobilstationen mens toget kører og gå ud og drikke kaffe. Automatikken overtager toget automatisk, du skal ikke gøre noget.

Uhlenbrocks "Automatik ohne PC" koncept fungerer efter samme princip. Det er en meget almindelig måde at gøre det på, hvis en computer ikke skal ind i billedet. Læs evt. mere her: https://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkt ... /index.htm

Når det så er sagt, så er den anden mulighed at man programmerer hele automatikken i sit anlæg. Det har jeg selv gjort, så slipper du for at benytte bremsemoduler osv., men kan bero på den samme planlægning som med f.eks. iTrain. Jeg har kun tilbagemelding i mit anlæg, jo flere kontakter, jo flere muligheder. Det hele afvikles efter en i forvejen kendt sekvens. Med den seneste version af CS3 har du fået mulighed for at indbygge tilfældigheder, og betingelser, så den forudprogrammerede sekvens kan påvirkes og ændres undervejs. Hvis man vælger denne vej, skal man være ekstra opmærksom på, at man ikke kan blande sig med automatikken på samme måde som første option. Denne mulighed er dybt afhængig af tilbagemeldingen, og bestemt ikke for alle.

Bremsemoduler behøver ikke at være dyre, kører man f.eks. 2-skinne, kan de bygges for få kroner, hvis bare dekoderen supporterer ABC-brems. Det gør både Zimo, Lenz og ESU. Märklins dekodere gør desværre ikke, og ABC-brems er ikke fantastisk ved 3-skinne. Her skal man bruge Märklins Bremsbaustein eller lign., som desværre koster lidt meget. Man kan vælge kun at bruge det på synlige strækninger og ellers cutte strømmen på skyggestrækninger når toget skal standse. Sidstnævnte er meget almindeligt og velfungerende.

I fremtiden kunne man håbe på at CS3'erens nyvundne funktion med at placere et tog på en sporbesatmelder kan udvides til at reagere på toget. Så er vi meget nærmere at computeren helt kan undværes uanset ønsker og behov. Mit personlige håb.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Peters H0 World
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 mar 2019, 09:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Peters H0 World »

ErikL skrev: 03 mar 2019, 15:51 Hej

Og så bruger Itrain java, det er i sig selv for mig en no go.

Har haft en den lille licens, absolut ingen support ejer havde det skidt så kunne ikke svare. Synd for ham
Men jeg har altså betalt.

Så er man til kontrol hvor man selv styrer er CS3 nok kongen. Er men til PC er det TC eller Windigipet og billigere DCC system.

Igen, prisen for det samlede system bliver det samme, der er ingen gennemveje.

PS. De små licenser mangler altid det man har brug for, for lige at løse et eller andet. :)
Hej Erik - Send venligst link til iTrain-forummet, hvor du stiller dit spørgsmål, som der ikke er svaret på.
- Java bruges af mange ting i verden. Det eneste som er 100% sikkert er ikke at være på nettet - da hacker o.ling. altid er et skridt foran. At have godt anti-virus-program er et must og så bare håbe at man ikke blive ramt som den første.
- Hvilke fordele ser du i TC eller Windigipet ift andre?
- Prisen: Itrain til 99 euro og Digikejs ca. 1000 kr (forudsat at du kun har DCC dekodere) - billigere bliver det vist ikke. (Alternativt en brug af en slags - typisk har mange allerede en styrepult inden man begynder at tænke på automatisk kørsel)
Peters H0 World
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 mar 2019, 09:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Peters H0 World »

Da jeg ikke kan finde ud af at citerer dele af Sørens lange - så svarer jeg her.
Tak for det lange svar Søren. Jeg har er i den situation at en bekendt har købt CS3 med tilbehør uden at vide hvordan den skal bruges. Jeg skal prøve at hjælpe vedkommende - da vejledningerne på skrift er begrænset (udover det basale). For en uge siden havde jeg minimalt/intet kendskab til CS3, men kun andre produkter til styring. Jeg er på den ene side lidt skuffet over CS3's begræsninger (det kan sagtens være at jeg ikke har set mulighederne endnu - jeg har stillet spørgsmål i en anden tråd), men den (CS3) virker som om, at den er let at komme igang med og dermed god for begyndere (også) i modsætning de PC-programmer jeg har set, hvor man skal være noget vedholdende, men hvor muligheder også er flere og som altid = sværere at danse med. Jeg synes også, at vi skal være åbne om fordele og ulemper på konkret vis - så nye tilkommende ender op med det produkt de har brug for. Over and out. Jeg stiller mine spørgsmål i "min egen tråd".
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Søren »

Peters H0 World skrev: 03 mar 2019, 16:47Jeg synes også, at vi skal være åbne om fordele og ulemper på konkret vis - så nye tilkommende ender op med det produkt de har brug for.
Det synes jeg bestemt også at vi er.

Men da det er meget individuelt hvad man anser for fordele og ulemper, så prøver vi at beskrive det så neutralt som muligt. Hvad jeg synes er en ulempe, er ikke sikkert at du synes er en ulempe.

Det er en fortælling om mulighederne, og så er det op til den enkelte selv at vælge.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af ErikL »

Peters H0 World skrev: 03 mar 2019, 16:30
ErikL skrev: 03 mar 2019, 15:51 Hej

Og så bruger Itrain java, det er i sig selv for mig en no go.

Har haft en den lille licens, absolut ingen support ejer havde det skidt så kunne ikke svare. Synd for ham
Men jeg har altså betalt.

Så er man til kontrol hvor man selv styrer er CS3 nok kongen. Er men til PC er det TC eller Windigipet og billigere DCC system.

Igen, prisen for det samlede system bliver det samme, der er ingen gennemveje.

PS. De små licenser mangler altid det man har brug for, for lige at løse et eller andet. :)
Hej Erik - Send venligst link til iTrain-forummet, hvor du stiller dit spørgsmål, som der ikke er svaret på.
- Java bruges af mange ting i verden. Det eneste som er 100% sikkert er ikke at være på nettet - da hacker o.ling. altid er et skridt foran. At have godt anti-virus-program er et must og så bare håbe at man ikke blive ramt som den første.
- Hvilke fordele ser du i TC eller Windigipet ift andre?
- Prisen: Itrain til 99 euro og Digikejs ca. 1000 kr (forudsat at du kun har DCC dekodere) - billigere bliver det vist ikke. (Alternativt en brug af en slags - typisk har mange allerede en styrepult inden man begynder at tænke på automatisk kørsel)
Nu er det flere år siden, og behøver vel ikke dokumentere det. Tror du ikke på hvad jeg skriver så fint med mig.

TC fungere perfekt og har et fantastisk forum som kan hjælpe med løsningen når man får brug for det..

MHT java, mit daglige arbejde er sikkerhed og netværk, der er en grund til at at alle forsøger at undgå java da det er fyldt med huller. Det er muligt at mange bruger Java bare ikke mig.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Besvar