CS3+ vs. Z21

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Bjarne Pelsen
Stationsbetjent
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12 aug 2018, 16:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Østjylland

CS3+ vs. Z21

Indlæg af Bjarne Pelsen »

Hej Søren.
Tak for dine meget hurtig og informative svar vedr. planlægningsprogrammer.. Jeg slår nok ned på Any Rail da jeg har prøvet deres prøveversion og det forekommer meget brugervenligt.
Jeg sidder og tænker på digital styrring og kigger på både Maerklins CS3+ og Fleichmanns Ez21 og der er jo himmelvid forskel på prisen. Jeg kører med Maerklin 3 spor C. Kan man bruge Ez21 til det eller er det umuligt. Tåbeligt begynderspørgsmål(undskyld)?
MVH
Bjarne
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Søren »

Hej Bjarne

Der er ingen dumme spørgsmål.

Først og fremmest: Årsagen til prisforskellen skal findes i de funktioner systemerne tilbyder.

En CS3 tilbyder fuld automatisering af din modeljernbane, uden brug af ekstra computer med ekstra software. Du får alt i en kasse. Den rigtig gode software til styring af din modeljernbane koster nemt lige så meget som en CS3. Hvis du ønsker at benytte din computer, tablet eller smartphone med din CS3, så kan du selvfølgelig også gøre det, men det er ikke en forudsætning for at kunne bruge den.

En Z21 er groft sagt en boks der kan oversætte kommandoer fra f.eks. en computer (med software) eller en iPad med en app. Den kan intet selv, og er altså afhængig af ekstra enheder for at kunne bruges.

Tit og ofte vil man bruge en Z21 med en Roco MultiMouse eller Wi-Fi Mouse, alternativt Z21 appen (som vist nok er gratis). Men du får ingen automatisk styring. Alt er manuelt.

Hvis du ønsker automatisk styring med Z21, så kræves der ekstra software som iTrain eller TrainController. Du kan også benytte RocRail som er gratis, men man får hvad man betaler for. Sådan er det jo altid.

Summarsumarum: Prisforskellen skal findes i de funktioner de forskellige systemer tilbyder. Udvikling er dyrt og der er lagt meget udvikling i CS3; derfor merprisen.

Z21 og 3-skinne
Du kan sagtens bruge en Z21 til at styre 3-skinne med, på samme måde som du kan bruge en CS3 til at styre 2-skinne med. Jeg kører selv 2-skinne med en CS3. Systemerne er fløjtende ligeglade (du kan jo lade som om, at den ene skinne på et Märklin-anlæg er væk, hvor mange har du så tilbage? Der er 2!) :-)

Du skal tage stilling til om du kan undvære de mange funktioner som Märklin mfx giver dig. Det får du nemlig ikke med en Z21. Så er du investeret i at samle på Märklin, så vil jeg anbefale dig at vælge en CS3. Du får klart den bedste oplevelse i forhold til funktionerne i Märklins lokomotiver. En Z21 understøtter ikke mfx, og dermed ikke alle funktioner som Märklins lokomotiver har. Det er ikke det samme som at Z21 ikke kan køre Märklin-lokomotiver, for det kan den godt, lokomotiverne er blot groft begrænsede, alternativt er metoden til at få funktionerne i spil unødvendigt omstændige.

Det skal dog nævnes at nye Märklin lokomotiver (fra 2017 og frem) understøtter DCC, hvormed udfordringen er mindre udtalt.

Det er svært at give et entydigt svar. Du kan evt. komme med lidt mere info om dine tanker omkring hvordan du gerne vil styre din modeljernbane. Så kan vi også bedre guide dig.

I sidste ende: Det er meget individuelt, hvad vi hver især lægger vægt på. Det bedste er at få syn for sagen selv. Enten hos en forhandler eller en "kollega". :-) Hvis du kommer i nærheden af Århus, så giver jeg gerne en demo af CS3.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Bjarne Pelsen
Stationsbetjent
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12 aug 2018, 16:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Østjylland

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Bjarne Pelsen »

Hej Søren.

Tak for dit svar. Så tror jeg at jeg vælger all inclusive versionen nemlig Märklins CS3+ selv om begynder prisen er høj, men jeg kan forstå, at jeg på den lange bane sparer både tid og kræfter på denne løsning.
Så weekenden skal nok bruges på at finde en god pris på en CS3+ og få hentet Any rail ned fra nettet
MVH
Bjarne
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af moppe »

Nu har Søren som ejer en CS3 udtalt sig, nu vil jeg som har en Roco/Fleischmann Z21 (den sorte) komme med mine kommentarer.


Z21 er helt igennem fantastisk til det den kan, den er et forbindelsesled og tolk mellem alle de enheder der er sluttet til den og så er den booster for signalet ud til sporet.

Når jeg skriver forbindelsesled og tolk, mener jeg at den tager kommandoer fra betjeningsenheder og sender dem ud i sporet. Den tager også data fra tilbagemeldingsenheder og kan sende dem ud på netværket.

Men som Søren skriver: Den kan ikke lave intelligent arbejde selv. Altså kan du ikke få den til at stille sporskifte ud fra om et spor er tomt eller ej., det kræver en ekstern "beslutning", som oftest tages af en computer, der til sidst sender en kommando til Z21, som sender kommando ud i sporet til sporskiftedekoderen.

Z21 kan railcom, det vil sige at den ved hjælp af sporbesatmeldere med railcom, kan læse hvilke tog (dekodere) der er i hvilke sektioner på anlægget - hvis dekoderne også kan railcom.
Z21 har loconet, som er en kommunikationsform mellem forskellige enheder, så som håndcontrollere, feedback moduler, stationære dekodere osv.

Z21 har ingen betjeningsflade i sig selv, den kræver noget eksternt for at kunne styre et tog (multiMAUS, tablet/telefon, computer).

Z21 kan "snakke" DCC og MM ud i sporet.
Det vil sige at har du lokomotiver med masser af funktioner som kun kan MM og mfx, så skal du absolut ikke købe en Z21, da du så kun ville kunne udnytte 4 funktioner i lokomotiverne. Kan alle dine lokomotiver derimod DCC, akn du godt tage Z21 med i overvejelserne.


Klaus
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af henho »

Jeg synes, at Z21 er en virkelig smart løsning.

Nu har jeg hidtil rodet rundt med diodematrikser m.v. for, at få en måde hvorpå, en opstillingsbanegård kan styres med togveje etc.

Jeg har også overvejet at købe en elektronisk løsning; men så fandt jeg ud af, at man ved hjælp af Z21 kan stille logisk sammenhængende sporskifter til togveje. Det tog 15 min. og så var den ged barberet :D Sporskifte dekoderne slipper man så ikke udenom.
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af moppe »

henho skrev: 15 aug 2018, 16:00 Jeg har også overvejet at købe en elektronisk løsning; men så fandt jeg ud af, at man ved hjælp af Z21 kan stille logisk sammenhængende sporskifter til togveje.
Når det kommer til alt, er det ikke Z21 der gør det, men din betjeningsenhed :-)
Enten app'en, eller MAUS, begge kan sporveje.


Klaus
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af henho »

I mit tilfælde er det så App'en :-)

Den er gratis, og jeg har den installeret på min LG smartphone, en I-phone, en ældre no-name tablet samt en pc med en Android emulator installeret.

Jeg vil jo mene, at det er en af de mest fleksible løsninger, jeg lige kan komme på :D
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af moppe »

Ingen tvivl om det, Z21 er en lækker “multifunktionsoversætter”.
Jeg er superglad for min.......

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Søren »

henho skrev: 15 aug 2018, 16:00Jeg har også overvejet at købe en elektronisk løsning; men så fandt jeg ud af, at man ved hjælp af Z21 kan stille logisk sammenhængende sporskifter til togveje. Det tog 15 min. og så var den ged barberet :D Sporskifte dekoderne slipper man så ikke udenom.
Jeg forstår ikke helt, ønskede du en automatisk skyggebanegård, og fik du det løst med Z21 alene?

Eller kører du det manuelt ved selv at sætte togveje og sende togene ned og standse dem?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Anders63
Lokomotivfører
Indlæg: 202
Tilmeldt: 27 feb 2016, 19:49
Digital: Ja

Re: CS3+ vs. Z21

Indlæg af Anders63 »

Har ni som äger en Z21 sett Rocos nya app och uppgraderat software till Z21?
Hur är den att jämföra med den gamla appen och software tidigare?
Besvar