Hjælp til Skyggebanegård

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Hjælp til Skyggebanegård

Indlæg af Kresten »

Efter mange års tilløb, endnu flere planer og en enkelt flytning er det lykkedes mig at erobre og besætte et minimalt areal, hvor jeg kan lov til at lege med elektrisk legetøjstog, på ca 1x5m. For at undgå for meget op- og nedpakning, tænker jeg at bygge en skyggebanegård – selv om pladsen kun tillader 7-8 spor, som jo forslår som en skrædder et vist sted, når antallet af lokomotiver er godt over 50…

Jeg vil meget gerne have gode råd både om design og om styring. Jeg har Googlet mig frem til en masse gode løsninger (Tams’ Hades, LBS fra Mondial-Braemer, Märklin, ESU, Stummi, Baneforum, m.m.m.) – og de fleste koster spidsen af en jetjager. Jeg ved, at mange modelbane-entusiaster går ”teknologi-amok”, men dels øger antallet af ”dimser” antallet af mulige fejl, og dels forsøger jeg at være lidt nærig. Og hvad har jeg egentlig brug for ?
Min foreløbige plan ser ud som på vedhæftede .pdf

Designkriterier har indtil videre været:
- K-skinner. Jeg har en stor stak 2205 flexspor liggende, som fortjener at blive brugt.
- Lige lange spor (gider ikke bøvle med forskellige toglængder og -spor)
- Gerne et gennemkørselsspor (så den samme togstamme kan køre rundt-og-rundt uden indgriben)
- ”Halv-automatisering” og ikke nødvendigvis digital styring (jeg har ”kun” en CS1 reloaded, og gider ikke overinvestere i andre centrale styringsenheder)
- Tog finder selv et ledigt spor, kører ind og stopper. Jeg vil selv kunne bestemme, hvilket tog der skal køre ud igen.
- Eftersom sporene ikke er synlige, er jeg ligeglad med servo eller ”klik/klak” magnetartikler, bremsesystemer, osv.
- Evt. noget blokstyring ved indgangen, så togstammer kan ”holde i kø” og vente på næste ledige spor.

Jeg vil egentlig helst have indkørsel i ydersporet – det giver en længere skinnelængde til at holde i kø – selv om jeg er klar over, at stigningen dermed bliver højere ved udkørsel i indersporet.

Jeg forestiller mig:
- Alle sporskifter er i udgangspunktet ”højrestillede” – dvs. indkørsel til spor.
- Første tog kører derfor ind på Spor 1 ad Sporskifte 1. I enden af Spor 1 lægger jeg et kontaktafsnit, som vha S88 (6088) dels skifter Sporskifte 1 til ”ligeud”, dels afbryder strømmen i Spor 1.
- Næste tog kører ligeud i Sporskifte 1, men til højre i Sporskifte 2. Når det når enden af Spor 2 nås kontaktafsnittet, som vha 6088 skifter Sporskifte 2 til ”ligeud” og afbryder strømmen i Spor 2.
- Osv…
- Når jeg vælger hvilket tog/spor, jeg vil køre ud igen (Spor x) , tilsluttes strømmen til Spor x og Sporskifte x højestilles – klar til indkørsel af ny togstamme
- Jeg kunne også godt tænke mig at kunne vælge imellem ”hold i kø indtil der er spor ledigt” og ”kør hele vejen igennem og ud igen”. Noget med blokafsnit og et indkørselssignal, der kan ses på den synlige del af anlægget.

Til at styre sporskifter er det letteste vel Märklins egne drev. Men dels er de (alt for) dyre, dels har jeg ikke set mange anbefalinger af dem - mere det modsatte. Til genfaldt jeg 3 stk K83 (6083) og en enkelt Viesmann 5211 i en dyb skuffe – så noget af den løsning er allerede betalt.

Men jeg kan vel lave det samme med S88, ESU Switchpilot Servo og SG90 servo’er, som Klaus Moppe beskriver i sin ”Quick-and-Dirty” her på forum ? Også selv om monteringen er lidt mere besværlig og ”snasket”.

Og så er det letteste måske at bruge min gamle CS1 til at styre Skyggebanegården frem for at opbygge flotte sportavler med trykknapper, osv. ?
Sværere er det vel ikke – men hvad har jeg ikke tænkt på ??? Og kan det, jeg beskriver, lade sig gøre med de komponenter, jeg nævner ? Eller skal jeg også bruge K84 til at styre strømmen ?

På forhånd tak for alle gode råd og kommentarer – og undskyld for den lange roman.

VH Kresten
Vedhæftede filer
Erlwangen3 SBG.pdf
Sporplan for Skyggebanegård
(99.43 KiB) Downloadet 215 gange
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hjælp til Skyggebanegård

Indlæg af moppe »

Hej Kresten

Først og fremmest, syntes jeg at du skal holde dig til K-spors geometrine, som fordrer en parrallelafstand på skinnerne på 64,6 mm mellem spormidte, ikke mindst i din kurve i den ene ende.

Jeg vil også anbefale dig at du får som minimum 30 cm frit rum over din opstilling, ellers kan du ikke nå noget som helst.

Sporskifte og S88 er fint nok, men hvorvidt en CS1r (reelt set en ECoS) kan den automatik du søger, det ved jeg ikke. Som jeg ser det, står du ved en skillevej, enten køber du dig fattig i automatik til din skyggebanegård, ellers køber du dig en CS3, som kan klare hele automatikken for dig.
Jeg vil klart anbefale dig det sidste!

S88 til detektering og K84 til at styre strømmen i stopstykke (eller rettere hele blokken) og CS3 til at styre det hele. Det vil du ikke fortryde.
Servo "quick and dirty" metoden, kan du sagtens bruge.


Klaus
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Hjælp til Skyggebanegård

Indlæg af Kresten »

Hej Klaus
Tak for et - som altid - konstruktivt svar.
Jeg er klar over, at jeg skal have fikset sporføringen - også over krav til en vis minimum frihøjde over sporene på skyggebanegården, når en togstamme afsporer allerlængst væk. 30 cm frihøjde kræver jo 10m spor (3% stigning) - så enten skal jeg helix'e mig ud af det, eller jeg skal en hel gang rundt - hvilket så delvist spærrer for adgangen til sporene på skyggebanegården (den står op ad en væg, så kun adgang forfra). Pest eller kolera...

Ja, jeg ved at CS3 næsten kan landsætte det første menneske på Mars, og derfor er det også at jeg overvejer, hvad jeg egentlig har brug for.
I realiteten "bare", at S88 giver besked til hhv. K84 og K83 eller ESU SP at slukke/tænde for strømmen og skifte et spor. Og så skal jeg selv have mulighed for at tænde for strømmen via K84. Der er S88 indgang på CS1, så det skal jeg ihvertfald have læst på. Kan man forbinde S88 direkte med ESU SP - så vidt jeg kan se, kan ESU SP styres med taster ? Og kan man forbinde S88 direkte til K84 ? I så fald har jeg jo næsten blokstyringen på plads...

CS1 skal opbevare lok-liste - som lok-styrer bruger jeg primært min iPhone. Og selv om der kan køre utallige samtidige togstammer, ved jeg også at forvirringen begynder at brede sig når antallet når meget over de to...:-)

Er der virkelig ingen vej udenom de store investeringer ? Det mest groteske er egentlig, at den usynlige skyggebanegård bliver anlæggets absolut dyreste del - og prisen styres af automatikken:-(

VH Kresten
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hjælp til Skyggebanegård

Indlæg af moppe »

Du kan ikke forbinde S88 til andet end S88 indgangen på din CS (ECoS).

Alternativet er at du giver dig til at lave en masse elektronik og alternative forbindelser, for at stille Switchpilot og M84 ved hjælp af sporbesatmeldere. Men det tager bare tid og du mister fleksibiliteten, som programmering i en Centralstation kan give dig.
Du sparer måske kroner lige nu og her, men giver du dig til at tælle sammen på timer og indkøb af elektronik, så din timeløn godt nok ikke være særligt stor, for at du har sparet noget.

Personligt er jeg i den heldige situation at jeg har et arbejde. I det arbejde kan jeg få alle de timer jeg ønsker, så jeg regner nogen gange på, hvor meget jeg kan købe for de penge jeg tjener (og betaler skat af) ved at arbejde, frem for at fiddle med elektroniske løsninger der findes en løsning på i forvejen, for at “spare penge”.

Men du skal undersøge hvor meget automatik din CS (ECoS) kan bygge for dig. Er det ikke nok, vil jeg anbefale dig en CS3, for den ved jeg at den kan bygge automatikken for dig. Samtidig behøves du så hellere ikke længere en app på din telefon (gætter på at du har en gammel app der ikke længere vedligeholdes), og du kan bruge en tablet som sportavle, hvis ikke du vil bruge centralstationes skærm til det.

Klaus
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Hjælp til Skyggebanegård

Indlæg af Kresten »

Jeg forstår, hvad du mener og er helt enig med dig. Den dybe tallerken er allerede (gen-)opfundet adskillige gange - men så er der jo den barnlige glæde over noget, man har bygget selv :-)
De toptunede løsninger, jeg har googlet mig frem til, koster allerede i nærheden af en CSx - som jo så kan meget mere (Hades-systemet vil f.eks. i mit tilfælde koste omkring 3.000 kr alene for styringen).
Så jeg kaster mig dybt ned i brugsforvirringen til min CS1 :-)
Tak for vejledningen.
VH Kresten
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Hjælp til Skyggebanegård

Indlæg af Kresten »

Efter læsning og testopstiling ser det ud til, at min reloade’de CS1/Ecos kan det, jeg er ude efter i en sindring blanding med K83/K84 og Märklin sporskiftedrev eller ESU Switchpilot og nogle forbløffende små og billige servoer købt på eBay.

Men mer’ vil ha’ mer’ – og nu er udfordringen at bestemme hvilken togstamme, der er placeret på hvilket spor på den skjulte skyggebanegård (så jeg ved, hvad jeg starter, når jeg selv bestemmer).

Märklin mfx kan, så vidt jeg kan læse mig frem til, ikke bruges til positionsbestemmelse.

Men jeg har læst mig frem til, at Railcom er min ven her – sammen med EcosDetector RC (50098), som kan tilsluttes min CS1. ESU decodere V4 har undbygget Railcom funktionalitet, mens lokomotiver med ældre LP3 kan tilføjes en ESU Railcom sendeenhed (54680).

Men FØR jeg investerer i EcosDetector RC har jeg nogle spørgsmål:

Hvad er forskellen på ESU 50094 og 50098 – begge har tilsyneladende Railcom indgange – hvilken skal jeg bruge ?

Der er 4 Railcom indgange – jeg har 7-8 skjulte spor. Betyder det, at jeg skal købe to styks 50094/8 eller kan jeg nøjes med EcosDetector Extension (altså 1x50094/8 + 1x50095) ?

Så vidt jeg kan se af manualen, kan EcosDetector tilsluttes direkte til min CS1/Ecos. Er det rigtigt ? Og kan EcosDetector også tilsluttes direkte til Märklin CS2/3 ?

Har jeg i det hele taget ret i, at Railcom er det system, jeg skal benytte til positionsbestemmelse på de skjulte spor – eller bør jeg gå en helt anden vej ?

På forhånd tak for alle gode svar.
VH Kresten
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hjælp til Skyggebanegård

Indlæg af Søren »

CS2 kan ikke RailCom. CS3 kan heller ikke RailCom. Du skal være opmærksom på om din CS1 kan det, jeg synes at huske at nogle versioner skulle have en eller anden komponent tilføjet.

ECoS detector er ren ESU, så den kan kun tilsluttes en ECoS eller en CS1 reloaded. Når din CS1 har en reloaded opdatering er den at betegne som en ECoS og ikke en CS1 i Märklin forstand.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Hjælp til Skyggebanegård

Indlæg af Kresten »

Hej Søren
Tak for dit svar - ifølge manualen kan min CS1/Ecos forstå Railcom.
Men ved du, hvad Märklin så gør vedr. positionsbestemmelse - ingenting ?
VH Kresten
Besvar