Pendultog og CS3

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Pendultog og CS3

Indlæg af JRA »

Hej Søren -tak for din tålmodighed(du må få mange af disse spørgsmål...)

Min s88, som er forbundet med min CS3+ virker fint, når jeg ændre kontaktsporene til depotspor i forbindelse jf. Spielewelt, men bare ikke omvendt: lige meget hvilke kontaktspor af de øvrige jf mit skærmbillede, som jeg benytter, får jeg ikke mulighed for at indstille sporet jf sidste skærmbillede, som forsat viser: ingen udløser og ingen styrekontakt??? Det forstår jeg simpelhen ikke(-men der jo være en forklaring?) Jeg lavede selvfølglig også en prøve opstilling inden jeg byggede banen op -dog på det tidspunkt med en ESU-opgraderet CS1´er, hvilke virkede?

Jeg har også forsøgt(igen), at kigge på indstillingerne af kontaktspor/S88, men kan umiddelbart ikke få øje på noget...?

Mvh Jørgen
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Pendultog og CS3

Indlæg af Søren »

JRA skrev: 28 nov 2018, 20:04Jeg lavede selvfølglig også en prøve opstilling inden jeg byggede banen op -dog på det tidspunkt med en ESU-opgraderet CS1´er, hvilke virkede?
...men det er jo ikke det samme som at det så også virker for din CS3, hvis den f.eks. bliver konfigureret forkert. Du er nødt til at bygge en prøveopstilling, der afspejler den virkelighed du er i nu.

Det er meget nemmere at fejlsøge, hvis vi fjerner alle ikke-relevante elementer. Hvis du kan få det til at virke på din prøveopstilling (med CS3 vel at mærke), så er det også meget nemmere at få det til at virke ude i anlægget.

Jeg ville bygge en hurtig prøveopstilling, se det virke, og så tilbage til anlægget. For selvfølgelig vil det virke, der er et eller andet som er forkert. Det er bare virkelig svært at se ud fra dine skærmbilleder, da de, som du selv er inde på, ser ud til at være korrekte.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Pendultog og CS3

Indlæg af JRA »

Hej Søren

Tak for svar -du har selvfølgelig ret -det prøver jeg og giver svar tilbage, når det er forsøgt.

Foreløbig tak for hjælpen

Mvh Jørgen
JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Pendultog og CS3

Indlæg af JRA »

Hej igen Søren

Som lovet tidligere lidt info efter prøveopstillingen, som desværre gav samme resultat: kontaktskinnen fungere i forbindelse med en opsætning som depot og registere derfor også signal som alm. kontaktskinne, men kan ikke stadig opsættes i forbindelse med en hændelse som pendultog: ved opsætningen til dette viser den ingen udløser og styrekontakt!? Meget mærkeligt!

Jeg overvejer om Märklin skal se på den? Omend det det virker mærkværdigt, at noget virker og ikke andet?

Mvh Jørgen
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Pendultog og CS3

Indlæg af Søren »

Okay.

Jeg skal lige forstå: Kan du få kontakten på din skærm til at blive gul når du aktiverer kontakten i sporet?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Pendultog og CS3

Indlæg af JRA »

Hej igen Søren

Og ja: jeg har gul markering, når sporet påvirkes, så der er forbindelse, men jeg kan bare ikke konfigurere kontaktsporet, når jeg opretter hændelsen

Mvh Jørgen
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Pendultog og CS3

Indlæg af Søren »

Super.

Tilgiv, at jeg går lidt langsomt frem, men jeg skal lige forstå problemstillingen 100%.

Så hændelsen skal aktiveres af kontaktskinnen? Og du når du trækker kontaktskinnen ned på den grå boks foran hændelsesforløbet og propper et eller andet i hændelsen (f.eks. et sporskifte der skal stille sig), så sker der ingenting når kontakten påvirkes?

Vi er ikke ude i at knappen til deaktivering af hændelser er trykket ned? Det er en rød knap øverst ca. i midten af billedet. Hvis alt er normalt, er den grå. Jeg mener der er et lokomotiv på knappen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Pendultog og CS3

Indlæg af JRA »

Hej igen Søren

Det er helt ok, at du går langsomt frem og jeg begynder at have en fornemmelse af, at jeg har misforstået skærmbilledet i forhold til at kunne indstille noget, som jeg åbenbart ikke kan/skal indstille?

Fakta er(det har jeg desværre først prøvet nu), at når kontaktskinnen er placeret i det forreste felt og eks.vis sporskifte efter, så skifter de til den ønskede position, når kontaktskinnen påvirkes. -positivt!

Men stadig har jeg ikke forstået, hvordan jeg oprettet et automatiseret(at selv kører frem og tilbage) pendultog?

mvh Jørgen
JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Pendultog og CS3

Indlæg af JRA »

Hej Søren

Kommer tid kommer råd, som man siger :) og jeg vil gerne bidrage med mine erfaringer, som måske kan hjælpe andre?

Først er der væsentlig forskel på opsætningen i CS3’ eren mellem kontaktskinnerne 24994 og 24995, hvilke desværre ikke fremgår særligt tydeligt af div. vejledninger, hvilke man bør være opmærksom på!

Dernæst kan det være lidt bøvlet med netop kontaktskinne 24994, at oprette et pendultog, da det for mig, at se vil kræve, at man oprette to hændelser : en hvor tog kører den ene vej og en hvor toget så kører modsat den anden vej(!?), men det fungere trods alt -dog obs. div. tidsforskydningen mellem de forskellige funktioner i hændelserne og jeg har vedlagt et skærmbillede af hændelsen, som så skal oprettes x 2

Mvh Jørgen og kommentar modtages gerne :)
Vedhæftede filer
4F56A103-F7F6-40DE-8F81-8FF9AF372E23.jpeg
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Pendultog og CS3

Indlæg af Søren »

Kontaktskinne uanset varenummer slutter i sidste ende et kredsløb, som tilbagemeldingsmodulet kan se. Opsætningen af kontakten i CS3 er præcis den samme, da du ikke opsætter kontaktsporet, men porten på tilbagemeldingsmodulet. Du må gerne lige uddybe hvad du oplever som forskelligt. Det bør ikke være anderledes.

Et pendeltog, hvis man kører med vippekontakter, bliver typisk opsat så toget standser når det rammer vippekontakten. Derdor er det nok at forbinde den ene side af kontakten, men ikke den anden. Det er to forskellige porte på tilbagemeldingsmodulet. Det bør ikke give problemer, hvis din hændelse udelukkende reagerer på den ene side af kontakten.

Du kan sagtens bygge det hele i én hændelse. Hav en vippekontakt i hver ende af strækningen, lad den første kontakt være udløser af hændelsen.

Lad hændelsen starte med at toget standser, skifter retning, sætter fart. Indsæt så den næste kontakt i selve hændelsesforløbet, sæt den op til at vente på den bliver aktiveret. Efter kontakten indsæt opgaver tilsvarende den anden station: Stop, skift retning, kør.

Det er alt hvad du behøver for et simpelt pendeltog.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar