Ude i den virkelige verden, får du ballade, hvis du kører et sporskifte op bagfra.
Der sker ingen kortslutning, men til gengæld ødelægges sporskiftet, så det skal repareres :-)
Når du nu får gang i din tablet og lavet en sportavle, så kommer det naturligt at sætte sporveje og dermed kommer du ikke til at skære sporskifte op.....
Vi kan starte det "trælse sted", nemlig brugsanvisningen.Banemand skrev: ↑18 jan 2019, 16:11 Nå, men jeg fandt så ud af hvad et hjertestykke er, og at dette kan være polariseret eller ikke. Og man skulle også kunne fjerne polariseringen fra et Roco Geoline sporskifte. Jeg kan bare ikke finde den tegning der viser hvordan. Er der nogen der kan give et hint?
http://www.elektrickevlacky.cz/document ... ine_DE.pdf
Billede 9 side 6 "Anschlusskontakt zum Weichenherzstück" (tysk er et fantastisk sprog :-) )
Her et billede af samme, blot i et kurveskifte
Løsner du skruen et par omgange og piller metalpladen med den blå ledning på ud, så har du ikke længere polarisering af hjertestykke. Det er dog ikke at foretrække, idet du så har et stykke, hvor du ikke får strøm til lokomotivet. Med en Ludmilla skal det nok gå, men med kortere lokomotiver, kan det på Geo-Line skinnerne give problemer.
Vi har herhjemme lidt Geo-Line skinner og sporskifte. Knægten fik fine Viessmann motordrev, som ikke har hjertestykkepolarisering, mine er bare de kedelige standarddrev (som dem du har) med polarisering og de virker meget bedre. Hans 114'er ("Øst V100") går nogen gange i stå i sporskiftene - altså hans egne, ikke mine.
Vælger du senere at købe et spor uden ballast, så fås eksempelvis PIKO A-Gleis kun isolerede hjertestykker. Men her er hjertestykket så kort at det ikke giver problemer.
Klaus