Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4476
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af moppe »

Anders63 skrev: 13 jan 2019, 09:18 Här finns tre olika produkter som har bäst kontaktsäkerhet på skinner:
Weinert "Mein Gleis"
Peco code 75
Tillig Elite code 83
Kan du fortælle hvorfor de tre produkter skulle være bedre end Roco-Line, Trix C-skinne, eller PIKO A-Skinne?


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5228
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Søren »

Anders,

Der er jo ikke forskel på skinnerne som leder strømmen. Lad være med at fortælle disse usandheder. De forvirrer og gavner på ingen måde.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Marklin4me
Godsforvalter
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19 jan 2015, 17:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + M
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Marklin4me »

Anders63 skrev: 13 jan 2019, 09:18
Märklin C-skinner har oftast problem med kontakt via hjul på lok.
Anders,

Jeg er lidt nysgerrig, hvad bygger du ovenstående udtalelse på. Jeg har en større bane på C-skinner fra Märklin :-) Og jeg har ikke oplevet manglende kontakt, andet end hvis mine “hjul” har været beskidte, hvilket mig bekendt sker på alle systemer.

Jeg har siden haft “Julebaner” i 2 forretninger hvor togene har kørt upåklageligt fra sidst i november til ca. 10 januar. Uden “kontakt” problemer. (Vel og mærke på Märklin C-skinner)

Som du kan forstå så undrer jeg mig over din udtalelse - “ oftest problem med kontakt via hjul på lok”.
De bedste toghilsner

Ulrik
Medlem af MJK Nordbanen, Mist-Zealand
Anders63
Lokomotivfører
Indlæg: 202
Tilmeldt: 27 feb 2016, 19:49
Digital: Ja

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Anders63 »

Oftast har jag sett hur loken hackar ibland på Märklin tågbana med C-skinner på grund av dålig ledande ström via ädelstål.
Märklinister kan hålla med om detta om problemen.
Särskilt över växlar vilket tendera ibland ryckningar på loken.
Anders63
Lokomotivfører
Indlæg: 202
Tilmeldt: 27 feb 2016, 19:49
Digital: Ja

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Anders63 »

Søren skrev: 13 jan 2019, 09:59 Anders,

Der er jo ikke forskel på skinnerne som leder strømmen. Lad være med at fortælle disse usandheder. De forvirrer og gavner på ingen måde.
Jodå det är skillnad om du mäter med motstånd.
Märklin har oftast hög motstånd än andra skinner.
Jag har provat detta.
Anders63
Lokomotivfører
Indlæg: 202
Tilmeldt: 27 feb 2016, 19:49
Digital: Ja

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Anders63 »

moppe skrev: 13 jan 2019, 09:53
Anders63 skrev: 13 jan 2019, 09:18 Här finns tre olika produkter som har bäst kontaktsäkerhet på skinner:
Weinert "Mein Gleis"
Peco code 75
Tillig Elite code 83
Kan du fortælle hvorfor de tre produkter skulle være bedre end Roco-Line, Trix C-skinne, eller PIKO A-Skinne?


Klaus
Dessa produkter innehåller hög kvalitet nysilver.
Roco-Line är inte bra då dom har svårt att löda fast ledningar på skinner för att koppla in matningar.
Jag har provat Rocos skinner.
Så jag gick över till Tillig Elite istället.
Peco har mycket hög kvalitet nysilver och Weinerts skinner är Pecos.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5228
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Søren »

Anders63 skrev: 13 jan 2019, 10:59Jodå det är skillnad om du mäter med motstånd.
Märklin har oftast hög motstånd än andra skinner.
Nu nævnte du specifikt bestemte 2-skinne fabrikater frem for andre 2-skinne fabrikater. Det er DET jeg svarer på.

Det giver jo ingen mening at sammenligne ledeevne på 2- og 3-skinne materiale, som om at man har et valg om det skal være den ene eller anden producent. Det har man jo ikke, når man først har valgt system.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4476
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af moppe »

Anders63 skrev: 13 jan 2019, 11:04 Dessa produkter innehåller hög kvalitet nysilver.
Roco-Line är inte bra då dom har svårt att löda fast ledningar på skinner för att koppla in matningar.
Det er simpelthen noget ....

Der er ingen forskel på at lodde på Roco, PIKO og Peco skinner.
Jeg har gjort der mange gange på dem alle, idet vore anlæg er bygget på netop de skinnetyper.


Klaus
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

moppe skrev: 13 jan 2019, 00:38 Du trænger til at komme forbi et sted der kan råde og vise.......

Hvor langt har du til Hadsten?

Ballast laver man kun af underligt sand og mærkelige limblandinger, hvis man vil "spare penge", eller ikke kender til de produkter der er udviklet til formålet.

At bruge spor med ballast til strækninger, er i mine øjne en begrænsning. Der findes sådan set ikke flexskinner i ballastspor og så binder du din strækning i den stive geometri.
Jeg har +300 km til Hadsten...

Det med at der ikke findes flexskinner med ballast, havde jeg overset. Jeg tænker den mulighed er rar at have, selvom der nok ikke bliver så mange lange strækninger på min bane.
moppe skrev: 13 jan 2019, 00:38
På stationer er der også sveller mellem skinnerne.....
Ikke på alle stationer ;)
IRL2.jpg
To spørgsmål mere:

Ved skinner med ballast, kan man vist placere servo + dekoder i ballasten, hvilket gør det nemt at flytte rundt på sporskifter. Når der ikke er ballast, kan man da bare have servo + dekoder liggende ved siden af sporskiftet (fx i en testopstilling), eller skal der placeres noget under sporet/underlaget/bores huller?

Jeg tænker som sagt på at starte med en testopstilling, for at blive lidt klogere på praktikken.

Ang. Z21 tænker jeg at det skal være den sorte(Z) og ikke den hvide(z). Jeg kan godt læse ordene der fortæller om forskellen(CAN-Bus, LocoNet, Zimo-decoder), men det er svært at genemskue hvad det betyder. Er det noget med, at man skal have den store for at kunne køre fuldautomatisk?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5228
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Søren »

Når du kører computerstyring, så er det ligegyldigt om det er den ene eller anden Z21. Det eneste den foretager sig er at sende computerens instrukser videre.

Så der kan den hvide Z21 sagtens benyttes. Den skal blot låses op, så den kan tale med computeren. Det koster nogle 100 kr. for en nøglekode.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar