Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Ok, og kan jeg også manuelt styre fx et rangerområde, samtidig med at z21 styrer de øvrige tog?

Er den sorte Z21 så kun relevant hvis man skal anvende controler som multimaus og lign.?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5228
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Søren »

Hvorvidt du kan manuelt styre dele af anlægget afhænger 100% af hvad den software du bruger på computeren tillader. Z21 er kun en oversætterboks for computerens kommandoer, det er ligemeget hvilken boks du benytter.

Ofte skal du fortælle computeren, hvis du foretager manuel kørsel. Du skal ikke regne med at du kan bruge Z21 appen, samtidig med at du har computerstyring.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4476
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af moppe »

Banemand skrev: 13 jan 2019, 19:48 Ikke på alle stationer ;)

Insekterotiker :-)
Banemand skrev: 13 jan 2019, 19:48 Ved skinner med ballast, kan man vist placere servo + dekoder i ballasten, hvilket gør det nemt at flytte rundt på sporskifter. Når der ikke er ballast, kan man da bare have servo + dekoder liggende ved siden af sporskiftet (fx i en testopstilling), eller skal der placeres noget under sporet/underlaget/bores huller?
Ved skinner med ballast bruger du den skifter, som fabrikanten selv tilbyder - den virker. Til gengæld er den oftest dyr i forhold til servomotor og dekoder.

Ved skinner uden ballast bruger du metoden jeg linkede til. Den koster en dekoder til ~250 kroner og 4 servo til i alt 8€.
Servo placeres under pladen, eller ser det ikke pænt ud og den sidder i vejen.

Banemand skrev: 13 jan 2019, 19:48 Ang. Z21 tænker jeg at det skal være den sorte(Z) og ikke den hvide(z). Jeg kan godt læse ordene der fortæller om forskellen(CAN-Bus, LocoNet, Zimo-decoder), men det er svært at genemskue hvad det betyder. Er det noget med, at man skal have den store for at kunne køre fuldautomatisk?
Den sorte kan som du skriver CAN-bus og LocoNet som de to afgørende forskelle.
CAN-bus er vigtig, hvis du vil have tilbagemeldinger med RailCom (blokken kan læse, hvilket lokomotiv der er i blokken, ikke kun om blokken er besat) og hvis du satser på at bruge Rocos egne boostere og vil kunne kofigurere/opdatere dem.
LocoNet, er et system, der bruges af mange forskellige enheder. Eksempelvis Fred håndcontrolleren der bruges til FREMO, ellers kig hos Uhlenbrock, de har læssevis af udstyr til Loconet, alt fra tilbagemeldinger over sporskiftedekodere og lysmoduler. Alt kan tale sammen og lave autonome små styringer til lidt af hvert.

Hvis du vil køre ren computerstyring er den hvide z21start sådan set okay. Den kan feedback og have eksterne boostere. Den sorte Z21 er lidt mere "lækker", men har ikke nødvendigvis det du skal bruge. Til den kan du også bruge Multimaus/WLANmaus og tablet styring

Klaus
(ja, jeg har sort Z21, med RailCom tilabgemeldingsmoduler, WLANmaus, multiMAUS, tablet og telefonstyring)
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

moppe skrev: 13 jan 2019, 22:52 Ved skinner uden ballast bruger du metoden jeg linkede til. Den koster en dekoder til ~250 kroner og 4 servo til i alt 8€.
Servo placeres under pladen, eller ser det ikke pænt ud og den sidder i vejen.
Beklager meget, men jeg kan ikke lige finde ud af hvor du har linket til den metode. Kan jeg få dig til poste linket igen?

Jeg er med på, at det skal se ordentligt ud på den endelige bane. Men i en testopstilling kunne det måske bare ligge under sporet?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4476
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af moppe »

Banemand skrev: 15 jan 2019, 19:31 Beklager meget, men jeg kan ikke lige finde ud af hvor du har linket til den metode. Kan jeg få dig til poste linket igen?
S'føli
viewtopic.php?f=6&t=673


Klaus
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Så er jeg foreløbig endt med et startsæt/testopstilling med z21 betjent med app, Roco geoline og et BR132 + 3 vogne :D

Nu skal jeg så i gang med at få det hele til at fungere, så der kommer nok flere begynderspørgsmål snart ;)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4476
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af moppe »

Hvilket startsæt er det?

232/132/Ludmilla er et af mine favoritlokomotiver ;-)



Klaus
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Det er ikke et "standard" startsæt.

Jeg satte det selv sammen af:
  • z21Start
  • Modem/kode
  • Geoline oval
  • Geoline udvidelsessæt 51250
  • Roco togsæt med BR132 :) og tre roevogne
Det var den nemme måde at komme i gang på, med sporskifte færdigmonterede med drev og dekoder.

(He he, opdager nu, at det åbenbart forkerte udtryk skifte spor(i ét ord) , automatisk bliver rettet til sporskifte :lol: )
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

2-skinne er så alligevel lidt mere beværligt end 3-skinne ;)

Nu kan toget ikke køre ud af et sporskifte uden at kortslutte, med mindre sporskiftet står den rigtige vej. Man skal altså skifte alle sporskifter på ruten, ikke kun dem der køres ind i. Er det egentlig også sådan det praktiseres i den virkelige jernbaneverden?

Nå, men jeg fandt så ud af hvad et hjertestykke er, og at dette kan være polariseret eller ikke. Og man skulle også kunne fjerne polariseringen fra et Roco Geoline sporskifte. Jeg kan bare ikke finde den tegning der viser hvordan. Er der nogen der kan give et hint?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4476
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af moppe »

Banemand skrev: 17 jan 2019, 18:06 Roco togsæt med BR132 :) og tre roevogne
Jeg vil se billeder :-)


Klaus
Besvar