Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af ErikL »

Som skrevet står på hjemmesiden

The DR4088RB is a feedback module designed for the Roco™ MultiZentrale-Pro™, Z21™ (black), z21™ (white) and is compatible with the Roco™ 10787. The DR4088RB is available in two versions: the OPTO and CS.

Du skal bruge CS da du vil defekte optaget ved at se at der er strømforbrug på skinnen.
Skærmbillede 2019-01-22 kl. 19.58.47.png
max 10 moduler af 16 input = 160 tilbagemeldinger

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Ok, tror jeg forstår det nu.

Fra z21 til DR4088RB-CS. Og når jeg får brug for mere end 16 tilbagemeldingspunkter, kan der udvides til flere moduler både via R-BUS og S88. Op til 10 stk.

Tak for din tålmodighed med at forklare mig det.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af ErikL »

Helt korrekt forstået.

Jeg gør det samme dog med Loconet, S88 koster lidt mindre.

Vi lærer altid noget nyt heldigvis.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Omkring isolering af skinnerne (Geoline): Kan jeg anvende den isoleringslaske der findes til Roco Line? Eller skal jeg virkelig til at save i skinnerne?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4476
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af moppe »

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Takker. Det fungerer jo faktisk supernemt!

Er nu oppe at køre med tilbagemeldinger :) I testopstillingen er jeg (fordi jeg ikke lige havde tid til at finde loddekolben frem) startet med to blokke: Én til rangersporet og en til resten af banen. Tilbagemelding fra rangersporet fungerer fint, men den anden blok melder besat hele tiden. Tænker det er sporskifterne der hele tiden trækker noget strøm.

Når tiden tillader det, er det planen at testbanen skal inddeles i ni blokke. Er bange for, at det kræver et tog mere, for rigtigt at kunne testes... ;)
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af ErikL »

Hej

Mener at et forbrug på 1-2 mA er nok til at trigge.

Flere tog er altid et must have :)

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Har nu fundet loddekolben frem, og det er ikke en ubetinget succes!

Der var én der tidligere i tråden nævnte noget om, et Roco skinner var svære at lodde på. Hvad Geoline angår må jeg give ham ret. Eller også er det bare mine loddeevner der ikke er så gode. I hvert fald er det svært at få loddetinnet til at flyde ordentlig ud i de små firkantede huller på bagsiden af skinnen, og der kommer ret hurtigt til at lugte grimt af smeltet plast.

Jeg har delt min lille testbane ind i ni blokke, og selve isoleringen var ret ligetil. Men indtil videre er det kun lykkedes mig at få strøm i de fire af blokkene, på trods af at jeg har været alle lodninger igennem to gange. Det er også lidt svært at gennemskue, hvilken skinne der egentlig skal have strøm i sporskifterne. To af mine fem sporskifter virker som de skal, de andre har ingen strøm.

Da jeg ikke kunne se hvilken af ledningerne fra z21 til skinnerne der var hvad, cuttede jeg bare den ene, og kørte den via Digikeijs'en. Men tilbagemeldingerne virker jo på nogle blokke, så jeg tænker ikke fejlen kan ligge der.

Her er et overblik over opstillingen og blokkene, hvor de blokke med en rød ring er dem der virker.
Blokke der virker.png
Har jeg brug for et loddekursus, eller har nogen et bud på hvor problemet med manglende strøm ellers kan være?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4476
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af moppe »

Min oplevelse er ikke at GeoLine skinner er svære at lodde på, jeg har gjort det på en del.

Men, vejen til succes med at lodde, er en god loddekolbe med nok effekt og termostat.

En lille historie:
En af mine kammerater byggede sig en modelbane i sektioner. Her var der fint ført "bus" rundt med de to leder til skinnerne og der var lavet fødeledninger op til sporene. Men at få fødeledningerne til at sidde fast på de tykkere "busledninger" var en pestilens. Han ville montere strømtyve, eller stik og jeg blev ved med at sige: "Lod nu bare de ledninger fast".
Det fungerede bare ikke for ham.
Så kom jeg forbi, havde en gammel Weller TCP med, lavede et par lodninger og lod ham låne loddekolben.
Herefter forsvandt al snak om strømtyve, stik, skrueklemmer og andet, for nu var det en drøm at lodde.

Hvis du har strømløse stykker, så prøv at tegne ind på dit billede, hvor du har isoleringer og hvor du har monteret ledninger.

For øvrigt, så kan du godt lade sporbeatmeldingerne være en del af din sporplan, se hvad jeg har gjort her
viewtopic.php?f=6&t=2751

Et tip mere er at hvis du vil lave pæne sporstykker mellem to sporskifte der skal placeres tæt op mod hinanden, så placerer du først sporskiftene et stykke fra hinanden, trækker sporet der forbinder dem, for til sidst at flytte sporskiftene på plads i forhold til hinanden.


Klaus
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Tak for tips. Har prøvet at lave en lidt pænere tegning, med angivelse af isoleringer og ledninger:
Blokke der virker 2.png
Den øverste lige blok (der hvor der er en sporvej på) er forbundet via en tilslutningsskinne. Så her er der ingen af mine egne lodninger. Den blok der er på rangersporet i midten, er med PIKO skinner, og her har jeg anvendt PIKOs strømtilslutning. Så her er der heller ingen af mine egne lodninger. De resterende syv blokke er forbundet via ledninger jeg har loddet på Geolineskinnerne, og heraf er der altså kun to der virker.

De to sporskifter øverst til højre virker som de skal, de øvrige har tilsyneladende ingen strøm. De er alle forbundet til z21 via en strømfordeler, der også sender strøm videre til Digikeijs.
Besvar