Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

DET VIRKER NU :D :D

Sad og studerede min egen tegning og kom frem til, at det altså kun kunne være de lodninger der ikke virkede. Prøvede så at forbinde en port på Digikeijs direkte til skinnen, og så lyste den røde diode. Altså var der ingen vej tilbage, jeg måtte igennem alle lodninger en gang til. Og det hjalp. Nu virker det hele, både besatmeldinger og sporskifter :)
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Nu hvor tilbagemeldingerne virker, kommer så næste spørgsmål: Hvordan får jeg toget til at stoppe et bestemt sted på banen, pba tilbagemeldingerne?

Er jeg nødt til at investere i TC, eller kan man gøre det via appen til z21?
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af ErikL »

Jeg bruger TC, prøv det i test versionen max 15 min

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4476
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af moppe »

Banemand skrev: 04 feb 2019, 17:31
Er jeg nødt til at investere i TC, eller kan man gøre det via appen til z21?
Z21 app’en kan ikke lave automatik.
Så skal du over i et PC program.


Klaus
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Ok, så må jeg kigge på noget program til pc'en.

Men hvad er egentlig så idéen med, at man kan opsætte respons moduler i app'en? Er det kun for at kunne se på skærmen hvor der er tog, hvis man ikke kan overskue hele banen?
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af ErikL »

hej

Nu kender jeg ikke z21 appen så godt men det må være tænkt som at kunne vise at blokken er optaget, rent visuelt.

Hvis du benytter et PC program kan den bruge de informationer til at sikre at tog ikke kører sammen, da det bygger op at man skal reservere hele eller dele af den route man skal tilbagelægge, når så tingene skrider frem vil så blokken blive frigivet når toget har passeret ind i næste blok.

Det vil så gøre at andre vil kunne reservere og bruge blokken.

I TC vil du se at routen eller dele deraf blive gul ( i mit tilfælde)

Det er muligt at have flere tilbagemeldinger pr. blok A1 ---- A2 --- A3

Når toget trigger A1 reduceres farten til 40 Kmt i A2 starter nedbremsning og når A3 trigges stopper toget (det er her stop signalet står.)
Kommer toget fra den anden side sker det samme bare i den retning, da TC ved fra hvilken blok toget kommer fra og derved retning hvis det nu i eksemplet er en station.

Har du kun en tilbage melding sker det på basis af længden og hastighed, TC skal så kende den karetistik som toget har og det sker ved en indmåling det er der en funktion til. det er dog lidt mindre nøjagtigt end den med 3 tilbagemeldinger. Derfor er det godt du får en ide om funktionen og hvordan det bruges i dit test setup, det brugte jeg alt for lidt tid på i mit anlæg V1.

I mil setup V2 ender jeg med > 60 tilbagemeldinger.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4476
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af moppe »

Banemand skrev: 05 feb 2019, 18:37 Men hvad er egentlig så idéen med, at man kan opsætte respons moduler i app'en? Er det kun for at kunne se på skærmen hvor der er tog, hvis man ikke kan overskue hele banen?
Appen er til dem der ikke vil have automatik.

Jeg har demonstreret Z21 system og app gennem et par år nu og mange finder den rigtig lækker, når de ikke vil have fuld automatik/computerstyring, men selv vil "køre tog" og stille sporveje.

Helt aktuelt kender jeg til et par steder, hvor de har placeret tablets som sportavler ved stationerne, frem for at bygge tavler. Er der så en station der er ubemandet, kan man ved en anden station, lige swipe til den ene eller anden side og så har man pludseligt sportavlen til den ubemandede station fremme og ikke den man står ved.

En anden overvejer lige nu at skifte sin z21 ud med en Z21, for at kunne bruge RailCom feedback moduler på sin skyggebanegård. Så kan han altid se, hvilket tog der holder hvor på skyggebanegården, uden at kigge derind.

Jeg har for nyligt investeret i en Raspberry pi 3. Den har jeg sluttet til skærm, mus og keyboard og har en ide om at jeg skal til at lege med Rocrail, som kan "nøjes" med en "pi", hvis den ikke skal lave alt for alvorlige beregninger. Pi købte jeg for 200 kr + micro SD kort.


Klaus
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

ErikL skrev: 05 feb 2019, 22:19
Det er muligt at have flere tilbagemeldinger pr. blok A1 ---- A2 --- A3

Når toget trigger A1 reduceres farten til 40 Kmt i A2 starter nedbremsning og når A3 trigges stopper toget (det er her stop signalet står.)
Kommer toget fra den anden side sker det samme bare i den retning, da TC ved fra hvilken blok toget kommer fra og derved retning hvis det nu i eksemplet er en station.
Det lyder som noget der kunne se rigtigt godt ud! Men betyder det, at man skal lave tre isolerede skinnestrækninger, som man så samler i én blok?

Sidder og prøver at få noget tilbagemelding til at virke i RocRail, fordi jeg (endnu) er for nærig til at kaste 4K efter TC :oops:
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4476
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af moppe »

Nu har jeg ikke den store erfaring med Rocrail (endnu??)

Men kig her https://www.z21.eu/de/produkte/z21-dete ... com#38-982
Nederst er der link til en Tutorial, hvor du kan se opsætning i diverse programmer - herunder også Rocrail.


Klaus
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Tak for linket. Tror dog jeg har fået de indstillinger sådan nogenlunde på plads :)

Banen er tegnet, lokomotivet er sat op, sporskifter er sat op, der er oprettet blokke og tilhørende sensorer, og tilbagemeldinger virker. Faktisk var det ikke så svært som jeg havde frygtet, måske fordi jeg har været igennem det én gang før med appen. Det var bare at bruge de samme adresser mv. Og nu har jeg så også en meget bedre forståelse af det I forklarede mig i starten af denne tråd, med at z21 bare sender kommandoer videre, uanset om de kommer fra en app eller et pc-program.

Så nu er jeg er kommet ca. lige så langt som med z21 appen. Når jeg sender toget ud på en rute, melder sensorerne besat en efter en, efterhånden som toget kommer rundt på ruten. Nu skal jeg så bare finde ud af at bruge det til noget, udover det rent visuelle. Jeg skal jo have toget til at stoppe ved et (omend virtuelt) signal, sådan som Søren viste det i videoen på side 1 i tråden...
Besvar