Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Jeg skal lige have læst dit fine uddybende indlæg et par gange mere i morgen, og måske læst lidt op på tilbagemeldinger, signaler, togveje mm., inden jeg helt er sikker på at kunne gennemskue det :)

Men det som du viser i videoen, er helt i overensstemmelse med det jeg havde forestillet mig, når jeg tænker automatisk drift.

Som i videoen skal toget bremse ned og holde stille, når det nærmer sig et rødt signal. Når signalet skifter til grønt, skal toget starte op og køre videre. Om dette opnås ved at det er signalet der vha. et bremsemodul bremser toget, eller om det er computeren der bremser toget, fordi den ved at toget befinder sig foran et rødt signal, tænker jeg ikke er så væsentligt.
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

ErikL skrev: 07 jan 2019, 14:31
Se eventuelt disse videoer de kan hjælpe meget.

https://rudysmodelrailway.wordpress.com ... ontroller/

Der er > 50 videoer
Tak for feedback. Jeg kigger på dem. Nogen af dem, i hvert fald.. ;)
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af gmmz »

Hvis du kigger på Sørens video af hans bane
vil du se at yderkredsen er til 3 skinne og inderkredsen er til 2 skinne..
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Søren »

gmmz skrev: 08 jan 2019, 10:20...yderkredsen er til 3 skinne og inderkredsen er til 2 skinne.
...og det er kun for at vise at systemet kan begge dele uden problemer. Jeg vil på ingen måde anbefale nogen at bygge med begge systemer på samme bane. Det vil jeg gerne understrege. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Søren skrev: 07 jan 2019, 19:53 Hvor computeren kan køre det hele selv udelukkende med feedback fra anlægget, benytter CS3'eren i stedet feedbacken til at fjernstyre forskellige hjælpemidler (signaler med bremsemoduler) som så afvikler toggangen. Derfor behøver CS3'eren ikke at vide hvilket tog der er hvor, for signalet bremser toget. Hos computeren er signalerne blot til pynt.
Tror jeg forstår det nu. Et par af de videoer som ErikL henviste til, viser hvordan man sætter hvad de kalder interne og eksterne signaler i TC. Og at det er de interne signaler, altså computeren, som styrer togene. Man kan så sætte fysiske signaler (eksterne) på sine bane, og få dem til at følge de interne signaler (computeren).

Så hvis man kan få koblet de fysiske signaler til computeren på en nemmere måde end at skulle kode en Arduino og lodde en optokobler (som er det han bruger i videoen som eksempel), tror jeg det er vejen frem for mig. TC virker, i hvert fald på videoerne, som et ret professionelt produkt, og jeg kan godt lide konceptet med at alt styres på computeren.
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Søren skrev: 08 jan 2019, 10:30
gmmz skrev: 08 jan 2019, 10:20...yderkredsen er til 3 skinne og inderkredsen er til 2 skinne.
...og det er kun for at vise at systemet kan begge dele uden problemer. Jeg vil på ingen måde anbefale nogen at bygge med begge systemer på samme bane. Det vil jeg gerne understrege. :-)
Lagde godt mærke til forskellen i farvenuancen på skinnerne, men have ikke lige gennemskuet årsagen :)
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af ErikL »

Banemand skrev: 08 jan 2019, 22:02 Så hvis man kan få koblet de fysiske signaler til computeren på en nemmere måde end at skulle kode en Arduino og lodde en optokobler (som er det han bruger i videoen som eksempel), tror jeg det er vejen frem for mig. TC virker, i hvert fald på videoerne, som et ret professionelt produkt, og jeg kan godt lide konceptet med at alt styres på computeren.
Hvis du har et passende modul tror det er et M84 eller lignende så kan TC styre signaler, Søren ved hvilket der passer i Maerklin.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af ErikL »

Glemte lige.

Der er rigtig mange som laver disse DCC bokse til styring af ting, og i mange kvaliteter.

Der er også nogle som har dedikerede til styring af signaler som skifter flot mellen de forskellige signal billeder.

Det vigtigste er nok at du overordnet beslutter dig (som du er i gang med) med at finde hvilken vej du gerne vil.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af Banemand »

Er nu kommet frem til, at det er computerstyring der er vejen frem for mig. Derfor går jeg udenom CS3, da jeg ikke har behov for det fysiske brugerinterface, og gerne vil have valgfrihed med hensyn til software.

Så blikket er rettet mod Z21. Og jeg skal ned i den lokale biks, og kigge på skinner, for at få en fonemmelse af hvad det skal være. Planen er, at starte med et lille "test-setup" hvor jeg i første omgang bare vil anvende appen til Z21, simpelthen for at få en bedre forståelse af den digitale verden, ved at prøve de forskellige muligheder af i praksis. Så får jeg forhåbentlig også en bedre fornemmelse af mit ambitionsniveau, og dermed hvad jeg fremadrettet har behov for af software mm.

Tak for jeres hjælp so far. Der kommer helt sikkert flere spørgsmål... :)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Styring af 2-skinne v. 3-skinne

Indlæg af moppe »

Blev det til 2-skinne, eller 3-skinne?

Klaus
Besvar