Materialet til at lægge skinner på.

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Materialet til at lægge skinner på.

Indlæg af ErikL »

Hej

Næste step er at få opbygget underlaget til skinner. Tanken var at benytte passende krydsfiner det er som jeg læser det standarden. Var så i Bauhaus i dag og så alle de færdige gulve til at lægge. Materialet var forholdsvist tyndt og særdeles stift og virkede som om det var nemt at bearbejde. Da jeg lægger et lag oven på til at lyd dæmpe med kan selve overfladen jo ikke betyde meget.

Gulve er jo forholdsvis stabilt, og kanterne bliver pæne når man skærer.

Hvad siger i til min ide, er det no go, har nogle faktisk haft helt med materialet ?

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Materialet til at lægge skinner på.

Indlæg af Godsbanen »

Hvis du tænker på de der klikgulve, eller hvad de nu hedder, er det så ikke forholdsvis korte, smalle plader, som man ikke kan lave længere forløb og cirkelslag i uden at det skal stykkes sammen af en hel del mindre stykker, og det derfor bliver svært at lave jævne og pæne forløb. Jeg ved heller ikke hvor god overfladen er at arbejde i, når man skal bore og skrue osv.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Materialet til at lægge skinner på.

Indlæg af ErikL »

Tak for dit svar.

Ja det er sådanne klik gulve jeg tænkte på, nu er mit i N så mine kurver bruger mindre plads. Hvis man limer det sammen (har ikke selv prøvet) kan man vel få større stykker.

Omkring at arbejde i det virker det som et ret hårdt materiale.

Måske man skal tage det sikre :)

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Materialet til at lægge skinner på.

Indlæg af Godsbanen »

Nu har jeg ikke selv bygget min bane med krydsfinérstrimler. Jeg har finérplade i bunden og så bygget stigning og højdeforskelle med "flamingo". Mit kendskab til at bygge med "strimler" stammer fra hvad jeg har set i virkeligheden, læst og set i bøger og så en masse på nettet. Så jeg håber, at andre også byder ind i diskussionen. Jeg tror bare, at du med gulvpladerne kan få problemer med jævne skinneforløb... Ikke at det er problemfrit og lige ud ad landevejen at bygge med krydsfinér.
Besvar