Klodser direkte på undersiden af skinnerne

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Finn1956
Stationsbetjent
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14 apr 2017, 19:53
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vejle

Klodser direkte på undersiden af skinnerne

Indlæg af Finn1956 »

Jeg ved godt, det måske er lidt politisk ukorrekt. Men jeg er ofte de lette løsningers mand, idet det, der interesserer mig er at få nogle tog ud at køre i en fart og gerne med masser af stigninger og bjerge.
Og så skal banen kunne pilles ned igen og måske stilles et andet sted eller bare bygges op igen.
For at par år siden var jeg inde med et par spørgsmål om at lime klodser på underlaget, en porøs plade.
Her ligger skinnerne så løst på en græsmåtte.
Til stigningerne har jeg ganske enkelt savet nogle træklodser i skiftende højder, som jeg limer på græsmåtterne og lægger skinnerne direkte herpå.
Indtil videre går det helt godt.
Tåbeligt spørgsmål, men tror I, det bliver ved med at gå godt?
Når jeg skal op i flere niveauer, måske 2. og 3. og 4. har jeg tænkt mig at fortsætte med træklodserne og bare "save dem højere".

Mit mål er en banegård, 2-3 landsbyer og et bjerglandskab. Det kan fint lade sig gøre pladsmæssigt med mit "klodssystem" og ovenpå klodserne i de større højder nogle plader til bjergbyerne.

Hvordan lyder mit forehavende i jeres ører.
Søren oploadede en video med noget flamingo, man kunne bygge i (og måske lave stigninger med????), men disse links kan jeg ikke (længere) få til at virke.

Nogle gode ideer til, hvad man kan bruge som underlag til skinnerne, hvis det er nødvendigt, oppe i stigningerne. Når man altså er de lette løsningers mand.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Klodser direkte på undersiden af skinnerne

Indlæg af Søren »

Umiddelbart er det intet galt med din idé, hvis blot du passer på med højderne. Hvis det et ustabilt når det kommer op i højden, så kan den nemme løsning hurtigt blive den dyre, når toget skvatter ned.

Jeg linkede til Woodland Scenics Sub Terrain System. Det er formstøbte flamingo moduler og er super nemt at arbejde med.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Klodser direkte på undersiden af skinnerne

Indlæg af Godsbanen »

Uanset hvad er jeg sikker på at der skal være god understøttelse af skinnerne, så de ikke ligger og vipper op og ned, når lokomotiver og vogne kører hen over dem. Så hvis man bruger klodser skal de vel ligge så tæt, at man lige så godt kan bruge strimler af krydsfiner eller andet materiale, når man har fundet den endelige udformning af banen.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Klodser direkte på undersiden af skinnerne

Indlæg af Søren »

Ja det vil jeg også mene, skinnerne skal selvfølgelig være understøttet af en form for plade de kan ligge på.

Alternativt, skal der være en klods under hver skinnesamling. Det er dog næppe super stabilt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Klodser direkte på undersiden af skinnerne

Indlæg af ErikL »

Jeg er i gang med min opbygning og er faktisk forbavset hvor meget der skal til for at stabilisere 6mm krydsfiner.

Men uanset hvad du bruger skal du teste igen og igen for at være sikker på at det er stabilt.
Husk prøv med forskellige vogne og tog.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Besvar