Vendesløjfe inde i ring 1.
-
- Stationsbetjent
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 14 apr 2017, 19:53
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
- Geografisk sted: Vejle
Vendesløjfe inde i ring 1.
Jeg skal have lavet mig en vendesløjfe i ring 1.
Den del af banen er skjult, så jeg kan ikke måle og prøve mig for meget frem uden at skille vildt meget ad.
Det skal helst laves udenfor og i et hug.
Jeg forestiller mig, at toget skal komme kørende f.eks. ind fra fra en kurve i højre side af R1.
Så skal den køre afd et venstre-sporskifte og ad nogle lige skinner over til modsatte side, hvor den så kommer ud gennem et andet sporskifte på R1 igen og på den måde vender og kører samme vej tilbage.
Mit spørgsmål er; hvilke lige og hvilke buede skinner skal bruges her?
Har nogle andre ideer til vendesløjfte i R1.
Mange tak på forhånd og god dag
Den del af banen er skjult, så jeg kan ikke måle og prøve mig for meget frem uden at skille vildt meget ad.
Det skal helst laves udenfor og i et hug.
Jeg forestiller mig, at toget skal komme kørende f.eks. ind fra fra en kurve i højre side af R1.
Så skal den køre afd et venstre-sporskifte og ad nogle lige skinner over til modsatte side, hvor den så kommer ud gennem et andet sporskifte på R1 igen og på den måde vender og kører samme vej tilbage.
Mit spørgsmål er; hvilke lige og hvilke buede skinner skal bruges her?
Har nogle andre ideer til vendesløjfte i R1.
Mange tak på forhånd og god dag
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 114
- Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Vendesløjfe inde i ring 1.
Hej Finn,
Vil gerne hjælpe, men det kan være lidt svært at se dit problem for sig, når man ikke kender udstrækningen af dit landskab, andre skinners placering osv.
Hvis du kunne lave en skitse og/eller poste et par fotos vil det helt sikkert gøre det lettere.
Vil gerne hjælpe, men det kan være lidt svært at se dit problem for sig, når man ikke kender udstrækningen af dit landskab, andre skinners placering osv.
Hvis du kunne lave en skitse og/eller poste et par fotos vil det helt sikkert gøre det lettere.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 275
- Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
Re: Vendesløjfe inde i ring 1.
Nu ved jeg ikke om spørgsmålet er aktuelt længere, men jeg har da nogle vendesløjfer lavet i SCARM, som jeg kunne lægge billeder op af.
-
- Stationsbetjent
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 14 apr 2017, 19:53
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
- Geografisk sted: Vejle
Re: Vendesløjfe inde i ring 1.
Ja tak gerne.
Jeg har den inderste ring med 4 lige skinner i hver side at gøre godt med.
Det er jo ikke meget, så jeg er spændt på, hvad der kan lade sig gøre her
mvh
Finn
Jeg har den inderste ring med 4 lige skinner i hver side at gøre godt med.
Det er jo ikke meget, så jeg er spændt på, hvad der kan lade sig gøre her
mvh
Finn
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 275
- Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
Re: Vendesløjfe inde i ring 1.
Jeg skal lige have præciseret. Det er ikke en selvstændig vendesløjfe, du har brug for. Den skal bygges ind i en del af en oval der består af en r1 halvcirkel og 4 lige skinner på hver side, og er de lige skinner 188 eller 172 eller en blanding?
Jeg går ud fra, at det er C skinner.
Jeg går ud fra, at det er C skinner.
-
- Stationsbetjent
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 14 apr 2017, 19:53
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
- Geografisk sted: Vejle
Re: Vendesløjfe inde i ring 1.
Helt korrekt.
Det er C-skinner.
Ja, jeg har fire lige skinner i hver side og almindelige halvcirkler i hver ende. Med sporskifte i en af enderne, måske begge ud til R2.
Jeg kan ikke huske, hvordan blandingen mellem 188/172 er. De er skjulte for offentligheden . . . .
Det vil jeg helst ikke undersøge, hvis jeg kan blive fri , idet jeg så skal ind bagved og skille landsbyer osv ad.
Men toget skal komme kørende ind ad sporet i højre skinneside, vende indeni ovalen og ende med at komme tilbage igen af samme strækning.
Det er C-skinner.
Ja, jeg har fire lige skinner i hver side og almindelige halvcirkler i hver ende. Med sporskifte i en af enderne, måske begge ud til R2.
Jeg kan ikke huske, hvordan blandingen mellem 188/172 er. De er skjulte for offentligheden . . . .
Det vil jeg helst ikke undersøge, hvis jeg kan blive fri , idet jeg så skal ind bagved og skille landsbyer osv ad.
Men toget skal komme kørende ind ad sporet i højre skinneside, vende indeni ovalen og ende med at komme tilbage igen af samme strækning.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 275
- Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
Re: Vendesløjfe inde i ring 1.
Det ser ikke ud til at kunne lade sig gøre. Længden på de lige sider bliver længere end fire stk. 24188, som du kan se af det indsatte skinnestykke i toppen. På den korte strækning kan jeg ikke lave en plan, der passer præcist, men da C skinnerne er noget fleksible er det muligt at strække og vride dem lidt, så man kan kompensere. Jeg har vist to muligheder for tværstykket, men som sagt ser det ud til ikke at kunne lade sig gøre at indbygge en vendesløjfe i din sporplan. (Klik på billedet for at åbne det).
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5229
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Vendesløjfe inde i ring 1.
Hej Finn
Fordelingen af lige skinner bør være parvis 24172 og 24188 som udgangspunkt. Dette giver præcis 360 mm, hvilket er grundlængden i den "lille" C-spors geometri. Hvis man holder sig til den grundregel, så er det nemmere at indføre vendesløjfer, sporskifter m.m.
Med det in mente, så kan man bygge en vendelsløjfe over 5 lige skinner (altså ikke 4, som du skriver du har plads til). Det ville være givtigt at prøve at finde de ekstra 20 cm, for det åbner flere muligheder for dig.
Bemærk at sporskifterne er R2 og ikke R1. Derudover er de 24,3 grader og ikke 30 grader. Det kan du i vendesløjfen kompensere for med 24206 som er et 5,7 grader udligningsstykke i R2. Tilsammen giver det 30 grader, så sporskiftet kan indgå som en 30 grader R2 kurve (24230).
Her er et eksempel.
Fordelingen af lige skinner bør være parvis 24172 og 24188 som udgangspunkt. Dette giver præcis 360 mm, hvilket er grundlængden i den "lille" C-spors geometri. Hvis man holder sig til den grundregel, så er det nemmere at indføre vendesløjfer, sporskifter m.m.
Med det in mente, så kan man bygge en vendelsløjfe over 5 lige skinner (altså ikke 4, som du skriver du har plads til). Det ville være givtigt at prøve at finde de ekstra 20 cm, for det åbner flere muligheder for dig.
Bemærk at sporskifterne er R2 og ikke R1. Derudover er de 24,3 grader og ikke 30 grader. Det kan du i vendesløjfen kompensere for med 24206 som er et 5,7 grader udligningsstykke i R2. Tilsammen giver det 30 grader, så sporskiftet kan indgå som en 30 grader R2 kurve (24230).
Her er et eksempel.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Stationsbetjent
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 11 sep 2019, 01:17
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K og C
Re: Vendesløjfe inde i ring 1.
Er der nogen problemer med lange vogne/lange tog på en vendesløjfe som den ovenfor tegnede?
Ole
Ole
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5229
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Vendesløjfe inde i ring 1.
Nææh ikke i udgangspunktet. Altså toget må selvfølgelig ikke være længere end sløjfen, hvis du skal undgå at det kører ind i sig selv. Så det er vel din eneste begrænsning.
Derudover kan der være lokomotiver og vogne som ikke kan håndtere radius på sløjfen, men der må du konsultere manualen til dit tog/vogn og se om der er begrænsninger i den forbindelse.
Derudover kan der være lokomotiver og vogne som ikke kan håndtere radius på sløjfen, men der må du konsultere manualen til dit tog/vogn og se om der er begrænsninger i den forbindelse.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/