Hvilken lim er best egnet

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
erikit
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 jun 2019, 22:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Hvilken lim er best egnet

Indlæg af erikit »

Jeg har fået en station og nogle huse af nogle venner. De skal samles, men jeg er lidt i tvivl om hvilken limtype, der er bedst egnet.
Jeg har kigget på forskellige forhandlere af model huse m.m. og konstateret at det er forskellige limnavne de anvender. Om det stort set er samme limtype ved jeg ikke.

Stationen er plastik og husene er laser cut.

Så mit spørgsmål er kan jeg anvende samme lim til begge dele?
Eller kræver det 2 slags limtype?

Jeg vil meget gerne høre jeres mening.
Mvh
Erik
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hvilken lim er best egnet

Indlæg af Godsbanen »

Du kan ikke bruge limen til plastikbyggesæt til laser cut. Faller og andre laver en speciel lim til laser cut. F.eks. Faller Expert Laser.
Se eksempel her:
https://smtmodeltog.dk/Faller-170494-Fa ... anylespids
erikit
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 jun 2019, 22:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Hvilken lim er best egnet

Indlæg af erikit »

Hej Godsbanen
Jeg tænkte nok at jeg ikke kunne bruge den samme lim til plastikbyggesæt og laser cut.
Jeg går ud fra at faller også har en lim til plastik? Den er vel ligeså god som andres.
Tak for linket til faller.
Mvh
Erik
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hvilken lim er best egnet

Indlæg af Godsbanen »

Jo da Faller har bl.a. denne her:
https://smtmodeltog.dk/epages/SMTModelt ... ID=5311824
Kanylespidsen kan dog drille efter nogen tids brug, hvor der kan opstå tilstopning. En knappenål er for tyk (og for kort) til at rense spidsen, men strengen til en osteskærer kan bruges eller et stykke tynd elektrisk guitarstreng.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hvilken lim er best egnet

Indlæg af bygger01 »

Brug en tynd ståltråd med et lille håndtag i enden, og så er limen parat til brug ..........

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Hvilken lim er best egnet

Indlæg af jhcn »

Godsbanen skrev: 08 aug 2019, 20:09 Jo da Faller har bl.a. denne her:
https://smtmodeltog.dk/epages/SMTModelt ... ID=5311824
Kanylespidsen kan dog drille efter nogen tids brug, hvor der kan opstå tilstopning. En knappenål er for tyk (og for kort) til at rense spidsen, men strengen til en osteskærer kan bruges eller et stykke tynd elektrisk guitarstreng.
Faller har nogle gange vedlagt en tynd tråd til netop denne øvelse.
Alternativt bruger jeg en lighter. Et kort tryk på flasken mens kanylespidsen er i flammen er som regel nok
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
erikit
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 jun 2019, 22:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Hvilken lim er best egnet

Indlæg af erikit »

Tak til jer alle for jeres gode råd angående hvilken lim jeg skal anvende og brugen af den.
Med venlig hilsen
Erik
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hvilken lim er best egnet

Indlæg af Godsbanen »

Jeg har kun erfaring med plastikbyggesæt, hvor jeg har samlet en del huse og bygninger (mangler stadig at bygge en del). Under samleprocessen har jeg ofte tænkt, at man burde købe to af hvert byggesæt og så bruge det første til at øve sig på og finde ud af, hvor der er små unøjagtigheder og, hvor man skal være ekstra opmærksom på fejlmuligheder. :)
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Hvilken lim er best egnet

Indlæg af ErikL »

Godsbanen skrev: 11 aug 2019, 16:23 Jeg har kun erfaring med plastikbyggesæt, hvor jeg har samlet en del huse og bygninger (mangler stadig at bygge en del). Under samleprocessen har jeg ofte tænkt, at man burde købe to af hvert byggesæt og så bruge det første til at øve sig på og finde ud af, hvor der er små unøjagtigheder og, hvor man skal være ekstra opmærksom på fejlmuligheder. :)
Rigtig god ide, syntes jeg selv har siddet i samme situation det eneste er nok at prisen på huse så er det dobbelte.
Jeg har købt magnetiske vinkler mm det har hjulpet en del, og forsøger at beherske min lyst til at se det færdigt :)

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

erikit
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 jun 2019, 22:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Hvilken lim er best egnet

Indlæg af erikit »


Rigtig god ide, syntes jeg selv har siddet i samme situation det eneste er nok at prisen på huse så er det dobbelte.
Jeg har købt magnetiske vinkler mm det har hjulpet en del, og forsøger at beherske min lyst til at se det færdigt :)
ErikL Hvor har du købt det du omtaler?
Jeg har det samme problem. Jeg er bestemt ikke nogen master bygger.
Mvh Erik
Besvar