Maximal Stigning?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
BaneOle
Stationsbetjent
Indlæg: 37
Tilmeldt: 11 sep 2019, 01:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Maximal Stigning?

Indlæg af BaneOle »

Hej,

Jeg bakser lidt med sporplanen.
Vil høre, om nogen ved hvad max antal cm pr meter man kan køre driftssikkert på.
Det er en skjult strækning, hvor jeg på kort plads skal skal ned i højden.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Maximal Stigning?

Indlæg af moppe »

3 cm for hver meter, hvis dine tog skal kunne trække opad uden problemer - gerne mindre.


Klaus
BaneOle
Stationsbetjent
Indlæg: 37
Tilmeldt: 11 sep 2019, 01:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Maximal Stigning?

Indlæg af BaneOle »

Det lyder meget konservativt, synes jeg. Synlige stigninger ok, men det er en skjult nedkørsel ind til en vendesløjfe. Jeg har før haft succes med mere, men vil høre om nogen her ved hvad grænsen er. Det er helt bestemt mere end 3 cm pr meter.
esben2009
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: Maximal Stigning?

Indlæg af esben2009 »

Første gang jeg skulle lave stigninger fandt jeg råd og vejledning om 2 procent overdrevne konservative, og efter lidt test byggede jeg med 8 procent. Vel kunne jeg få det til at fungere i starten, men med lidt omlægning af sporet så det blev kurvesporskifter kombineret med tidens snavs og møg på skinnerne måtte jeg konstatere at der var en årsag til at man rådes til at begrænse stigningerne til et par procenter.

Så herfra skal lyde at med over 3 procent skal man tænke sig om, og have en plan B hvis det bliver nødvendigt at modificere lidt her og der
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Maximal Stigning?

Indlæg af moppe »

BaneOle skrev: 17 sep 2019, 20:47 Det lyder meget konservativt, synes jeg. Synlige stigninger ok, men det er en skjult nedkørsel ind til en vendesløjfe. Jeg har før haft succes med mere, men vil høre om nogen her ved hvad grænsen er. Det er helt bestemt mere end 3 cm pr meter.
Der er ingen grænse for hvad man kan gøre. Med tandstangbaner i model kan man have 40% stigning (40 cm/m), men det er næppe det du har.

3% stigning klarer de fleste tog, men ikke alle. Tager du en hobbytrade D-maskine, har den svært ved at trække 4 vogne op gennem en 3% stigning. En Roco MZ trækker med ved stigning uden problemer mere end 15 containerbærevogne.

Sagt på en anden måde: Der er ingen faste grænser, de afhænger af, hvilket materiel du skal have forbi stigningen.


Klaus
BaneOle
Stationsbetjent
Indlæg: 37
Tilmeldt: 11 sep 2019, 01:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Maximal Stigning?

Indlæg af BaneOle »

Tak for Jeres input :-)

Det gælder selvfølgelig så vidt muligt at undgå stejle stigninger.....
Det lykkedes mig at ændre sporplanen, så vendesløjfen er i samme niveau, skjult ingen bakketop. Pris: at den nu er blevet klemt ned til den mindste radius R2 Jeg laver sløjfen i C skinner for at får den bedste driftssikkerhed.
Der BURDE vel ikke være nogen problemer med lange tog/lange vogne på den mindste standard radius, såfremt de ligger ordentligt?
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Maximal Stigning?

Indlæg af Godsbanen »

Er mindste radius ikke R1? Hvis du bruger R2 burde der ikke være problemer. Jeg har en del R1 og jeg har haft en del mas med fire-akslede personvogne fra Heljan, hvor jeg har måttet arbejde en meget med bogier, kulisser, koblinger osv for at få dem til at køre pænt.
BaneOle
Stationsbetjent
Indlæg: 37
Tilmeldt: 11 sep 2019, 01:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Maximal Stigning?

Indlæg af BaneOle »

Jeg er lidt i tvivl om det hedder R1 eller R2, men jeg bruger den mindste radius, som ikke er industrisporet. Dvs R 36 cm tror jeg. Det bør vel ikke give nogen problemer håber jeg?
Det er kun på den ene vendesløjfe jeg gør det, for at undgå en for stejl stigning..

Ole
Besvar