Støjdæmpning under c skinne

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Bjarne Pelsen
Stationsbetjent
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12 aug 2018, 16:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Østjylland

Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af Bjarne Pelsen »

Hej.
Sæsonen er startet og jeg har brug for et godt tips til støjdæmpning under maerklin c skinner?
Bjarne
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af Søren »

Ofte er kork, gulvisolering m.m. et hit. Dæmper gør det, men det er ikke alverden.

Trods de mange velmenende råd, så er der ikke meget lyddæmpning at hente, hvis du bagefter skruer skinnerne fast, alternativt smider ballast og limer det fast. Lyden vil rende gennem skrue og ballast ned i underlaget og så er du lige vidt.

C-skinnens udfordring er hulrummet under ballasten som skaber perfekte rammer for larm når toget kører.

Der er også folk der forsøger at fylde hulrummet ud. Det er et værre pillearbejde og jeg synes ikke resultatet er umagen værd.

Selv bruger jeg underlag fra Woodland Scenics (Track Bed) det fås i strimler til H0 enkeltspor, men disse er for smalle til C skinnen. Så du kan i stedet benytte den næste størrelse som er lidt bredere. Herefter limer jeg NOCHs ballastmåtte på og lægger skinnen oven på det. Uden at skrue eller lime dem fast.

Lad det være sagt med det samme, at løsningen bestemt ikke er for alle, da udseendet måske ikke falder i din smag. Men det støjdæmper effektivt, som det nu kan lade sig gøre med C skinner.

NOCHs ballastmåtte alene giver faktisk også en smule lyddæmpning.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af bygger01 »

På modelbanen i Freiderichstatt forklarede ejeren mig at gjorde meget ud af at justere slæbeskoen.

Der blev kørt med K skinner & Mecure ballast og der var meget lidt larm .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af Søren »

bygger01 skrev: 21 sep 2019, 17:42Der blev kørt med K skinner & Mecure ballast og der var meget lidt larm...
Klart, for spor uden ballast, som K sporet m.fl., har ikke samme udfordring som C sporet. Det vil automatisk være nemmere. Slæbeskoen larmer, sådan er det, jeg ved ikke hvor meget det hjælper at justere slæbesko, det er ikke noget jeg har hørt før at folk bruger tid på.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af bygger01 »

Da vi også kører K skinner + Mercur, kan jeg kun sige, at vores tog laver mere "støj", og skruer er kun anvendt sporadisk ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

esben2009
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af esben2009 »

Efter to ikke særlig effektfulde forsøg med materialer fra byggemarkedet fik jeg et råd om at bruge det rullegræs som modeltogsforhandlere har i lange baner. Det har fungeret godt for mig og det er nemt at fastgøre c-skinnerne med en klat trælim her og der.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af Søren »

Ah, så er det ikke kun min oplevelse.

Rullegræs er samme papirtype som ballastmåtten, dog med andet materiale.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af moppe »

esben2009 skrev: 21 sep 2019, 20:02 Efter to ikke særlig effektfulde forsøg med materialer fra byggemarkedet fik jeg et råd om at bruge det rullegræs som modeltogsforhandlere har i lange baner. Det har fungeret godt for mig og det er nemt at fastgøre c-skinnerne med en klat trælim her og der.
Hej Esben

Hvis jeg forstår dig ret, har du lagt græsmåtte ud over det hele og for herefter at lægge skinenrne ovenpå måtten og så lime skinnerne kun til måtten og ikke til underlaget?


Klaus
esben2009
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: Støjdæmpning under c skinne

Indlæg af esben2009 »

Ja Klaus, rullegræs ud over et bredt område, men skinner limes ikke fast i fuld længde, blot støttepunkter så de ikke flytter sig.

Bruger også rullegræs som støjisolering mellem træflader, eksempelvis dér hvor de vandrette flader ligger på skelettet
Besvar