Nogle gange virker de gør-det-selv kontaktskinner som jeg selv skærer til bare ikke uden at jeg kan se hvorfor. Stakken af skinner som ikke virker vokser, så jeg må heller få afklaret hvad jeg gør forkert
Derfor har jeg vedhæftet et billede af en lige skinne som virker og en buet som ikke gør. Den buet skinne melder optaget lige så snart den tilsluttes samme sted som den lige skinne
Kan et skarpt øje se hvad der går galt ?
Nogle gange....
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5231
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Nogle gange....
Umiddelbart er de skåret korrekt, MEN du kan opleve at skinnerne rører hinanden mellem samlingerne. Det sker på nogle skinner. Dvs. de fungerer som de skal, men der hvor din røde isolator sidder vil isolatoren ikke altid gøre tricket.
Du kan prøve at sætte et stykke papir ned i mellemrummet mellem skinnerne, over der hvor isolatoren sidder, og se om ikke problemet går væk. Hvis det gør kan du nippe en halv milimeter af skinnen. Det gør du nemmest med en skinnetang.
Jeg benytter selv en Xuron 2175M. Den har et specielt hoved, der gør den velegnet til at klippe i allerede monterede skinner. Det er perfekt til C-skinnen, hvor skinnerne sidder på ballasten. Fordelen ved en skinnetang er at den er flad på den ene side, så du får et perfekt klip af din skinne.
https://xuron.com/index.php/main/consum ... ucts/3/313
Du kan prøve at sætte et stykke papir ned i mellemrummet mellem skinnerne, over der hvor isolatoren sidder, og se om ikke problemet går væk. Hvis det gør kan du nippe en halv milimeter af skinnen. Det gør du nemmest med en skinnetang.
Jeg benytter selv en Xuron 2175M. Den har et specielt hoved, der gør den velegnet til at klippe i allerede monterede skinner. Det er perfekt til C-skinnen, hvor skinnerne sidder på ballasten. Fordelen ved en skinnetang er at den er flad på den ene side, så du får et perfekt klip af din skinne.
https://xuron.com/index.php/main/consum ... ucts/3/313
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 114
- Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Re: Nogle gange....
Hej,
Et par små fif i tillæg til det Søren skriver. :)
1) C-skinnerne skal naturligvis klippes i begge ender, så de 2 skinnestrenge er elektrisk adskilt. Men går klippe-processen lidt for stærkt, har jeg oplevet, at en lille stump metal er "blevet hængende" og dermed har bibeholdt den elektriske forbindelse. Derfor: Check altid efter med en lup og/eller mål skinnestykket igennem med en gennemgangstester. Det tager ikke lang tid og den sikrer et godt grundlag for en sikker sporbesættelses-detektering.
2) Som Søren skriver, kan der visse steder blive for kort afstand til det næste skinnestykke, hvorved der skabes en falsk elektrisk forbindelse. Et typisk sted på anlægget, er hvor en strækning begynder en stigning - her klemmes skinnestregene i sagens natur tættere sammen. Et stykke papir, en afkortning eller en lille klat maling vil med stor sandsynlighed her løse problemet.
3) og så skal det naturligvis nævnes, at man hele tiden bør have fokus på, hvilken af de 2 skinnestrenge, der er tiltænkt som den "gennemgående" permanente masse (nul)! I kampens hede og ved længere strækninger med indbygget besat-melding, er det meget let at få byttet rundt, især hvis skinne-geometrien yderligere er lidt komplex. En tommelfingerregel a la "skinnestrengen ud mod betragteren er den permanente masse" kan være en god hjælp at støtte sig til. :)
Et par små fif i tillæg til det Søren skriver. :)
1) C-skinnerne skal naturligvis klippes i begge ender, så de 2 skinnestrenge er elektrisk adskilt. Men går klippe-processen lidt for stærkt, har jeg oplevet, at en lille stump metal er "blevet hængende" og dermed har bibeholdt den elektriske forbindelse. Derfor: Check altid efter med en lup og/eller mål skinnestykket igennem med en gennemgangstester. Det tager ikke lang tid og den sikrer et godt grundlag for en sikker sporbesættelses-detektering.
2) Som Søren skriver, kan der visse steder blive for kort afstand til det næste skinnestykke, hvorved der skabes en falsk elektrisk forbindelse. Et typisk sted på anlægget, er hvor en strækning begynder en stigning - her klemmes skinnestregene i sagens natur tættere sammen. Et stykke papir, en afkortning eller en lille klat maling vil med stor sandsynlighed her løse problemet.
3) og så skal det naturligvis nævnes, at man hele tiden bør have fokus på, hvilken af de 2 skinnestrenge, der er tiltænkt som den "gennemgående" permanente masse (nul)! I kampens hede og ved længere strækninger med indbygget besat-melding, er det meget let at få byttet rundt, især hvis skinne-geometrien yderligere er lidt komplex. En tommelfingerregel a la "skinnestrengen ud mod betragteren er den permanente masse" kan være en god hjælp at støtte sig til. :)