Lokpilot dekoder 4.0 MM melder mine loks ind i min CS3 med samme adresse?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Lokpilot dekoder 4.0 MM melder mine loks ind i min CS3 med samme adresse?

Indlæg af Søren »

JRA skrev: 04 apr 2020, 13:38Jeg vil blot gøre opmærksom at mit spørgsmål netop er skrevet under begynderspørgsmål, så vejledningen i forhold til hvordan proceduren er i forhold til at slette loks og afkoble MM og Mfx er fin, men kræver for mit vedkommende nok også skærmbilleder, da denne info ikke er at finde i den manual til min CS3, som jeg har tilrådighed?
Det er helt fair, men vi ved heller ikke hvor meget begynder du er. Vi får også af og til hug for at skære for meget ud i pap, så det er en kamp mod vindmøller. 😉

Informationen om protokollerne står på side 32 (øverst til venstre) i den manual der følger med din CS3. Hvis du ikke har den, men en af de mange uofficielle oversættelser, så kan jeg ikke sige om det står der.

Du kan downloade den officielle her, hvis du ikke har den:
https://www.maerklin.de/de/produkte/det ... cle/60216/ (Klik på Anleitungen).

For god ordens skyld, så opfylder jeg lige dit ønske om skærmbilleder. Inden vi gør det, så prøv lige om din ESU dekoder forstår et ønske om reset af mfx-dekoder. Det er alt andet lige 100 gange nemmere.



Reset af mfx-dekoder
Rediger lokomotivet og vælg den sorte "Konfigurere" fane, tryk på reset og acceptér spørgsmålet. Dekoderen vil herefter resette og tilmelde sig igen. Gør det for begge loks. Hvis det ikke fungerer, så gå videre til guiden nedenfor.
reset_mfx.png
Efter reset melder dekoderen sig automatisk til igen. Du skal blot vente.
reset_mfx-2.png


Reset ESU LokPilot via DCC på CS3

OBS! Nedenstående er gældende for ESU LokPilot (LokSound) M4 dekodere. Det vil ikke nødvendigvis fungere for andre dekodere - og det er aldrig nødvendigt på Märklins egne dekodere.

Du slår mfx og MM fra under systemindstillinger. Lad DCC være:
cs3_protokoller.png
Stil et lokomotiv på programmeringssporet.

Opret et lokomotiv, lad det have adresse 3, sørg for der står DCC under protokol og gem.
cs3_add_loco.png
Rediger lokomotivet.
cs3_edit_loco.png
Vælg den blå konfigurere fane.
cs3_config_loco.png
Scroll ned til CV 8 og angiv 8 i feltet. Kontrollér at den skriver "OK" ud for rækken, og acceptér med et tryk på OK. Det er ligemeget hvad der står i CV 8 feltet i forvejen. 8 ind i CV 8 vil resette dekoderen.
cs3_prog_loco.png
Slet herefter lokomotivet igen. Tag lokomotivet af sporet og stil det på bordet.
cs3_delete_loco.png
Slå mfx protokollen til igen, sæt lokmotivet på sporet og vent. Det skulle gerne registrere sig selv på ny automatisk.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Lokpilot dekoder 4.0 MM melder mine loks ind i min CS3 med samme adresse?

Indlæg af JRA »

Hej igen Jørgen og andre(og ja, det er nok ældre mænd, som bærer dette navn :) )

Tak for respons og det er heller ikke for at være utaknemmelig, at jeg skrev mit indlæg, da jeg har modtaget megen god hjælp herinde!

Samtidig er det desværre også sådan, som Søren med rette har gjort mig opmærksom på, at det er vigtigt at få alle detaljer med og selvom jeg primært skriver mine spørgsmål som begynderspørgsmål, er jeg alligelvel nok viderkommen nybegynder, så jo, jeg kan godt slette mine loks, men når det handler om at afkoble MM, mfx og bl.a. stille i CV´erne mm. begynder det at knibe.

Så lige nu er der en lille pause med tog, da min kone har beorderet havearbejde ;)

Men jeg vil meget gerne have mulighed for at ringe, hvor det kunne passe og min mail adresse er joergen.frydlund@beskedboks.dk/tlf. 23437863, så kunne vi evt. lige skrive sammen mht., hvornår det kunne passe mht. guiding i forhold til at afkoble MM og mfx ( og koble til igen!!!) mm.

Mvh Jørgen og tak til jer alle for god hjælp :)
JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Lokpilot dekoder 4.0 MM melder mine loks ind i min CS3 med samme adresse?

Indlæg af JRA »

Og beklager samtidig at jeg ikke kiggede videre i Sørens mail mht. skærmbillederne, som han sendte -dem kigger jeg lige på! 😉tak
Besvar