gammelt trevejssporskifte k-skinner

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
boje
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 jan 2020, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k

gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af boje »

Har et gammelt sporskifte, hvor vognene falder af i hjertestykket - man kan vel sige de kører ligeud i stedet for at dreje. Kan se at Tvangsskinnen (hvis den hedder det) ikke hjælper nok så hjulene kan komme forbi hjertestykket. Tvangsskinnen er af plastik, så jeg kan ikke rigtigt gøre noget ved den. Hjulafstanden er 14mm i øvrigt. Selve hjertestykket ser slidt ud.
Nogen gode ideer til at afhjælpe dette problem ?

Venligst
Jan Boje

Gejo
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af Gejo »

Den indvendige hjulafstand er ikke det kritiske mål, men ofte det der bruges, da det er nemmere at måle. Kast et blik på NEM 340. det kritiske mål er mål "K". det er målet mellem indersiden af det ene hjul og ydersiden af flangen på det andet hjul, hvor flangen møder hjulbandagen. dette mål skal være Max. 15,0 mm
Hilsen Gert

boje
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 jan 2020, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af boje »

Hej Gert
Afstanden er de 15 mm. Det er specielt mine ølvogne som er lette der hopper af. Kan man modificere K - skiftet, så hjulene tvinges lidt mere væk fra hjertestykker. Eller ?
Boje

Gejo
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af Gejo »

Hvis hjulafstanden er rigtig, så ser jeg to muligheder, at tvangsskinnen er slidt eller at hjulet modsat hjertestykket kører op på tvangsskinnen i stedet for at blive holdt på plads. Hvad er det for en vogn - fabrikat og hvilke hjul har den på.
Hilsen Gert

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 3472
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af moppe »

Tag en af de problemfyldte vogne.

Skub den langsom gennem sporskiftet, til du ser problemet.
Tag et skarpt billede i høj opløsning og post det her.

Min Fohrmann hjullære siger 13,8 mm til treskinnehjul.
https://www.fohrmann.com/de/spurmass-lehre-fuer-h0.html


Klaus

ptmadsen
Stationsforstander
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af ptmadsen »

Hej.
Kender ikke konstruktionen af nævnte sporskifte. Men kunne det tænkes at hjulene / akslerne der skaber problemer ikke er originale Maerklin og derfor har en lavere højde på hjul flangerne som ældre Maerklin hjul. Flange højden er vigtig især ved brug af ældre sporskifter med andre tolerancer som nyere.
En typisk fejl ved 2 akselede vogne, især tankvogne grundet vægtfordelingen, med lav flange højde hvor flangen ikke når bunden i et hjertestykke, er at hjulet faktisk falder ned når et hjertestykke med stor tolerance passeres, derved kan afsporing opstå da vognen pludselig kun står på 3 ben / hjul.

Venlig hilsen
Peter Madsen

peras
Godsforvalter
Indlæg: 102
Tilmeldt: 08 nov 2015, 16:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af peras »

Det er den forkerte ende på hjullæren du bruger til 3-skinne.
13,8 mm er til 2-skinne og 14,3 er til 3-skinne.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 3472
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af moppe »

Det er hverken jeg eller Forhrmann enig med dig i.

https://www.fohrmann.com/de/spurmass-lehre-fuer-h0.html
“ wird zur Kontrolle der Spurmaße bei der Montage von Gleichstromfahrzeugen (14,3 mm) und von Märklin-Fahrzeugen (13,8 mm) benötigt”

NEM 310 er også enig med mig
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem310_d.pdf
Afstand B 14,4 til 14,6 mm


Klaus

Gejo
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af Gejo »

Jeg er for så vidt enig med dig Klaus, men Fohrmann værktøjet er forældet. Før 1986 var afstanden hos Märklin 13,8 mm og 2-skinne NEM 310 14,3 mm - siden blev NEM 310 ændret til 14,4 til 14,6 mm og Märklin/3-skinne med NEM 340 ændret til 14,0 mm. Som jeg har skrevet tidligere i denne tråd, er det vigtige mål imidlertid afstanden fra indersiden af det ene hjul til stedet, hvor flangen rammer hjulbandagen på det andet hjul - og den skal ved 3-skinne/Märklin være maksimal 15,0 mm.
Det betyder også, at hvis tykkelsen af flangen - altså ikke højden - er mindre end 1,0 mm, så kan hjulafstanden også ved 3-skinne/Märklin være større end 14,0 mm. Det betyder også, at der ikke sker noget ved at bruge den gamle indvindinge afstand på 13,8 mm, da Märklin er bagudkompatibel.
hilsen Gert

boje
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 jan 2020, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af boje »

Tak for indlæg, har været på forlænget weekend.
Jeg få prøvet lidt af en af dagene
Boje

Besvar