gammelt trevejssporskifte k-skinner

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
boje
Stationsforstander
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 jan 2020, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af boje »

så har jeg taget et par billeder, se billeder. Sporskiftet er 2170.
har prøvet med en gammel ølvogn fra Carlsberg og en spritny Ganter-Bier. Begge vogne vil helst køre lige ud ved de en af de røde markeringer.
Begge vogne er fra Märklin.
nem 340 her kan jeg forstå at k-afstanden er vigtig, den er på begge vogne 15,2-15,3 mm. målt med skydelære.
Når jeg kigger på det i forfra og vognen skubbes igennem, virker det som at tvangsskinnen er for kort, hjulet når til det sted hvor der er størst afstand mellem tvangsskinnen og den faste skinne og så kører hjulet mod hjertestykket.

håber det giver mening ;)

jan boje
Vedhæftede filer
billede 2.jpg
billede 1_LI.jpg
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af moppe »

Tag noget meget tyndt plastic og skær en smal strimmel, som er lige så bred som tvangsskinnen er høj.

Tag derefter noget tyndt dobbeltklæbende tape og klæb den smalle strimmel fast på tvangsskinnen, så den bliver længere og lidt tykkere. Det vil trække hjulsættet lidt længere ud fra hjertestykket.


Klaus
Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af Gejo »

Jan, du giver selv svaret. Hvis K-målet er større end 15,0 mm så opfylder det netop ikke NEM 340, så selvom vognene er fra Märklin, vil jeg foreslå dig at justere hjulene så K max er 15,0 mm, så de bliver i overensstemmelse med NEM 340 - så er jeg sikker på, at vognene køre gennem sporskiftet uden problemer.
Hilsen Gert
boje
Stationsforstander
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 jan 2020, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af boje »

Jeg vil prøve begge dele.
Må indrømme at jeg har svært ved at forstå at en hel ny Märklin vogn ikke overholder nem standarden.
Har ikke målt flere vogne, end de to, man bliver helt nysgerrig :)
Tak for forslag og ideer.

Jan boje
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af moppe »

Problemet er nok nærmere at K-skiftet er fra før NEM normen blev lavet om.


Klaus
Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af Gejo »

Hej Jan
Du kan jo starte med at bytte hjulene ud med hjul fra en til svarende toakslet fra Märklin, som kører gennem sporskiftet uden problemer. hvis det går godt, så kan du jo måle det hjulsæt. Hvis det er fordi du ikke vil godtage, at Märklin leverer fejlbehæftede produkter, så må du tilbage til forhandleren eller beskrive dit problem for Märklin ved at sende dem en mail. Märklin svarer relativt hurtigt.
Hilsen Gert
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af Søren »

Hvilket varenummer har sporskiftet? Her mener jeg ikke hvilket varenummer det burde have jf. aktuelle katalog, men hvilket nummer der fysisk står på sporskiftet?

Hvis der står 2170, har du så evt. et 2270 (nyere version) som du kan prøve med og se om problemet med din vogn også opstår her? Hvis 2270 ikke giver problemer, så skift sporskiftet ud.

Hvad er i øvrigt varenummeret på vognen? Kan du evt. tage et godt skarpt billede af hjulsættet (helst hjulsættet for sig selv). Når du siger vognen er ny, er den måske ny for dig, men den kan jo have haft en tidligere ejermand som har skiftet hjulene med noget inkompatibelt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

boje
Stationsforstander
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 jan 2020, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af boje »

Jeg tager gerne et skarpt billede af hjulene, men den er købt hos lokdoc inden for det sidste år.
Sporskiftet er model 2170 og ja det er træt. Har desværre ikke et 2270 og prøve med.
jeg sender et billede af vogn og et så skarpt billede som muligt af hjulene set fra bunden af
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af Søren »

Kan det ikke passe at skinnerne på dit 2170 er bygget med bøjede stykker metal (lige som M skinnerne)?

Jeg forestiller mig at den gamle konstruktion kan volde problemer for nyt materiale.

Jeg ville tage min vogn med til forhandleren og teste den på et nyt sporskifte.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

boje
Stationsforstander
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 jan 2020, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k

Re: gammelt trevejssporskifte k-skinner

Indlæg af boje »

Det er den gamle type ja, mon ikke jeg skulle købe et nyt :)
Besvar