Blokke og signaler .. igen, igen (undskyld ..)

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Jan Bøgely
Trafikelev
Indlæg: 10
Tilmeldt: 08 okt 2018, 11:55
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Blokke og signaler .. igen, igen (undskyld ..)

Indlæg af Jan Bøgely »

Kære alle.
Jeg sidder og roder med en prøveopstilling for at forstå ideen med blokke osv. Jeg har set den fine instruktion, som du Søren, tidligere har givet en anden begynder mht. isolation osv. af blokken. Det har jeg forstået, tænker jeg ..

Der, hvor filmen knækker, så at sige, er når der så dels tales om opdeling af en strækning når der skal kunne køres begge veje.. Selve opdelingen er jo bare en opdeling i mindre isolerede blokke, men er ideen så, at hvis en blok er besat, så skal et evt. tog stoppe i den næste blok .. ? Hvad så med kørselsretningen?

Det næste, jeg simpelthen ikke kan gennemskue, er når der så er et (eller flere) signaler koblet på... Jeg tror godt jeg kan finde ud af at sætte et signal op ved at følge en lille tysk video, jeg har fundet ( men det, der forvirrer mig er, om det er rigtigt forstået, at skinnen før signalet skal være en "blok" i sig selv og helt strømløs, med mindre toget må køre .. OG hvordan hænger det så sammen med de andre blokke ...??

Forvirret på et højere plan.. ;-)

Mange hilsner Jan

PS: Kører Märklin C-skinner og har en CS3+
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Blokke og signaler .. igen, igen (undskyld ..)

Indlæg af Søren »

Hejsa.

Først og fremmest:
Den klassiske måde at stoppe et tog er at tage strømmen fra det. Alle Märklins signaler har et indbygget relæ til netop det formål. Du isolerer skinnen foran signalet. Når signalet er på rødt, er relæet sat så strømmen ikke når til sporet. Når signalet går på grøn, lukkes strømmen ud i sporet og toget kører.

Når vi taler blokke, så vil det betyde at du foran hvert signal har en sektion, hvor strømmen bliver afbrudt af signalet når det går på stop.

Signaler og modsat kørsel.
Ovenstående vil betyde at tog, der kommer fra den anden side, vil blive stoppet, hvis signalet er på rødt. Uanset hvilken vej signalet vender. Du kan løse dette på forskellige måder. En måde er et andet relæ, der kan sende strøm ud i sporet uanset, hvad signalets relæ står til. Relæet kan aktiveres af tilbagemelding eller en kontaktskinne, så det kun aktiveres når et tog kommer fra modsatte side. Når toget har passeret det strømløse stykke, kan relæet falde tilbage og signaler bestemmer igen.
"Fattigmandsløsningen" er at lade tilbagemeldingen sætte signalt midlertidig på grøn, når et tog kommer fra modsatte side, men det er ikke så pænt, som det andet.

Du kan også undlade at bruge relæ-funktionen i signalet og udelukkende bero på f.eks. en m84 til at styre strømmen i sporet. Så er signalet kun til pynt. Det giver dig så mulighed for at købe lige præcis de signaler du ønsker (også fra andre producenter end Märklin). Du skal så have en separat dekoder til signalet. Så penge sparet i øst, bruger du i stedet i vest.

Der er fordele og ulemper ved alle løsninger.

Hvis du ønsker pæn nedbremsning, kan du benytte et bremsemodul. Det får toget til at stoppe pænt foran signalet. Alle Märklins signaler kan styre et bremsemodul. Hvis du benytter separat dekoder, kan bremsemodulet styres af en m83 dekoder. I dette setup behøver du så ikke en m84 dekoder.

Nu er du måske mere forvirret 💪😂 men så spørg ind til den løsning som vækker din interesse.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Jan Bøgely
Trafikelev
Indlæg: 10
Tilmeldt: 08 okt 2018, 11:55
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Blokke og signaler .. igen, igen (undskyld ..)

Indlæg af Jan Bøgely »

Hej Søren
Yeps .. er nok mere forvirret ...

Men hvis nu toget skal stoppe lige foran signalet, så skal der (vel) være en "blok i blokken", altså en strømløs skinne der, hvor man ønsker toget skal stoppe, altså eksempelvis en enkelt isoleret skinne lige før signalet ..

Jeg ved ikke hvad der er bedst .. de signaler jeg har er Märklin, så det er vel naturligt at benytte dem.

Jeg styrer i øvrigt sporskifterne med en dekoder, der oprindeligt er lavet hos Peer, der havde en togforretning i Frderecia for år tilbage.. De fungerer (i alt fald til det) fint, men jeg ved jo ikke om de kan have samme funktion som Märklind dekodere ..

Mange hilsner

Jan
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Blokke og signaler .. igen, igen (undskyld ..)

Indlæg af Søren »

Det kan man vel godt sige, men det er ikke så komplekst som det lyder. Det er korrekt at stopstykket skal være foran signalet hvor du ønsker toget skal stoppe.

Din tilbagemelding fungerer på den ene skinne. Dit signal afbryder strømmen til midterlederen. Så i princippet har blok og strømløst stykke intet med hinanden at gøre.

Du kan sagtens lade din blok med tilbagemelding overlappe stedet hvor toget skal holde.

Jeg kender ikke din dekoder, så det kan jeg ikke svare på.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Jan Bøgely
Trafikelev
Indlæg: 10
Tilmeldt: 08 okt 2018, 11:55
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Blokke og signaler .. igen, igen (undskyld ..)

Indlæg af Jan Bøgely »

Tak for svar!

Mange hilsner

Jan
Besvar