Returmelding s88

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Jesperjensen
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 25 maj 2020, 21:00
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Returmelding s88

Indlæg af Jesperjensen »

Med tanke på hvilken hjælp jeg fik i sidste uge, så tager jeg chancen og prøver igen...

Jeg er virkelig i begynderfacen og forsøger og forstå hvad man kan og også hvad man ikke kan.

Jeg syntes tilbagemelding via s88 virker utrolig besværligt, måske er det bare mig.

Er der nogen der har haft succes med tilbagemelding uden og skulle til og klippe i skinnerne.

Jeg har en cs2 3 skinne drift så det skal selvfølgelig virke der.

Tak på forhånd

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Returmelding s88

Indlæg af moppe »

Med C-skinner skal du ikke klippe i skinnerne som sådan, du skal bare indsætte de små røde “hætter” og så har du et isoleret skinnestykke.

Alternativet til at “klippe” er at bruge reedrør og magneter. Men det vil jeg på det kraftigste fraråde, da det er meget mere besværligt end at isolere skinnestrenge.

Klaus

Jesperjensen
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 25 maj 2020, 21:00
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Returmelding s88

Indlæg af Jesperjensen »

Hen Klaus

Syntes bare at jeg læser mig til at nogen alligevel klipper, ved du hvad grunden er til det?

Ellers tak for dit indput, læringskurven er utrolig stejl her hjemme 😊

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Returmelding s88

Indlæg af moppe »

På C skinnen skal du klippe forbindelser på bagsiden af skinnen. Måske det er det du har læst om?

Klaus

Jesperjensen
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 25 maj 2020, 21:00
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Re: Returmelding s88

Indlæg af Jesperjensen »

Jeg tror det må være det, men er det bare et enkelt klip der skal til?

Kender du til denne https://www.nettog.dk/produkter/455-dig ... 088ln-gnd/

Efter hvad jeg kan se gør den det samme som marklins l88, men måske tager jeg fejl.

Jesper

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Returmelding s88

Indlæg af Niels »

Hej Jesper,
Som Klaus antyder, er processen lidt afhængig af hvad du vil, dvs. hvor lange sporkontakter og hvilken form for besatmelding du ønsker. Ingen tvivl om, at den billigste form for detektering er at anvende den klassiske metode med isolerede skinnestrenge. Og på c-skinnerne er de 2 skinnestrenge født med elektrisk forbindelse til hinanden - i begge ender af skinnstykket. Du slipper derfor ikke for at klippe disse lapper over. Kosmetisk set oven fra, er skinnestykket uændret, så det er ret uproblematisk.
Skal kontakten blot være eet enkelt skinnestykke langt, kan du nøjes med at klippe forbindelserne og sætte røde isolationshætter på den isolerede streng.
Skal kontakten omfatte flere skinnestykker, må alle forbindelser mellem skinnestrenge klippes og igen påsættes røde hætter i de yderste ender i blokken. Den isolerede streng forbindes med en (grå) ledning til en port på s88 modulet. Den modsatte skinnestreng (uden hætter) er automatisk forbundet med naboskinnens masse (brun).
Det lyder måske lidt kompliceret, men man finder hurtigt fidusen.
Jeg har skrevet lidt om hvordan jeg har gjort på mit anlæg, bla. her:
http://niels-modeltog.dk/index.php/anla ... up-h-del-7

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Returmelding s88

Indlæg af Søren »

Efter hvad jeg kan se gør den det samme som marklins l88, men måske tager jeg fejl.

Det gør du, den kan ikke S88-N, så du kan ikke forbinde den med de skærmede netværkskabler som du kan med enheder der supporterer S88-N. Den ser desuden ud til at arbejde med LocoNet, hvilket gør den helt og aldeles ikke-kompatibel.

Digikeijs DR4088GND supporterer S88-N og bør kunne benyttes til din CS2. Den supporterer, så vidt jeg kan se, også de ældre typer stik til fladkabler. Jeg vil dog fraråde at benytte disse stik, da du kan opleve forstyrrelser i tilbagemeldingen. Med netværkskablerne har du ingen problemer. Det er ganske almindelige netværkskabler.

Du kan formentlig godt forbinde ét enkelt modul med et fladkabel til din CS2, og så fortsætte med netværkskabler til resten.

Du kan også købe et S88 linkmodul (60883) og benytte netværkskabler direkte til din CS2. Det ville jeg selv gøre, det er den bedste løsning. Der er i øvrigt de første 16 tilbagemeldingsporte i linkmodulet, så du kan spare din Digikeijs i første omgang.

Jeg har ingen erfaring med brugen af Digikeijs. Vær opmærksom på, at det er et kopiprodukt, så der er ingen garanti for at det bliver ved med at fungere afhængig af hvad Märklin evt. måtte finde på at udvide systemerne med. Det er en teoretisk risiko, jeg tror ikke der kommer ændringer, men man ved aldrig.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar