MCK Q-maskine - ingen traktion

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

MCK Q-maskine - ingen traktion

Indlæg af Cooldad »

Hejsa

Jeg jeg lige modtaget min nye MCK Q-maskine, og sikke da et fint stykke isenkram med den fineste lyd. Den kører egentlig overraskende fint over mine slanke C-sporskifte. MEN det fine lokomotiv har jo stort set ingen traktion, og kan kun lige akkurat trække fire vogne op af mine 2gr / 3,5% stigninger. Selv mine små MH’er og min Robel trækker en fin godsvognsstamme op af samme stigning. Hvis man skubber lokomotivet hen af skinnen, så er der stort set ikke nogen modstand og så er det jo klart at der ikke er nogen traktion.

Så spørgsmålet er om her er nogen som er bekendt med om man kan få en løs aksel med friktionsringe, eller om der er nogen som kender en finmekaniker som kan fræse en not i hjulet?

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: MCK Q-maskine - ingen traktion

Indlæg af Godsbanen »

Du kan også prøve med Bullfrog Snot.
Fås f.eks. her:
https://www.petersspares.com/bullfrog-s ... n-tyres.ir

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: MCK Q-maskine - ingen traktion

Indlæg af Cooldad »

Tak for tippet. Det lyder da slet ikke dumt! :) Bunden i vejret og i dråbe på imens at hjulene roterer, kunne såmænd nok blive fint jævnt. Er absolut et forsøg værd, og jeg skal gerne dele min erfaring med snotten :)

Jeg er dog også stadig interesseret i løsningen med rigtige friktionsringe, så input er velkomne.

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: MCK Q-maskine - ingen traktion

Indlæg af Godsbanen »

Jeg lavede lige en test med min Q-maskine og lavede en stigning på 5,5cm over 100cm. Den kunne lige klare fire 2-akslede godsvogne, og den har ikke fået påført Bullfrog på nogen af hjulene. Den fedtede en anelse midtvejs, men klarede det. Efter at have tørret skinnerne af var der ikke noget fedteri.

Her til formiddag prøvede jeg at sænke højden til 3,5cm, og så kan den klare 2 vogne mere (måske endda lidt flere, men det afhænger meget af vogntype).

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: MCK Q-maskine - ingen traktion

Indlæg af Cooldad »

Tak for svar. Desværre hjælper hverken rensning af hjul eller skinner (hvilket jeg allerede må gøre for min Märklin T-maskine, som har elendigt strømoptag). Mine vognhjul har jeg smurt med teflon. Så alt i alt bare ringe traktion fra den ellers umådeligt lækre Q-maskine.

Tænker stadig at en finmekaniker relativt nemt kunne sætte hele hjulakslen ind i sin drejebænk og fræse en rille.

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: MCK Q-maskine - ingen traktion

Indlæg af moppe »

Har du sikret dig at slæbeskoen ikke trykker for hårdt nedad (løfter hjulene)?

Klaus

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: MCK Q-maskine - ingen traktion

Indlæg af ptmadsen »

Teflon er elektrisk isolerende, såvel som silikone fedt.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: MCK Q-maskine - ingen traktion

Indlæg af Cooldad »

Madsen: Jeg har naturligvis ikke smurt hjulenes trykflade, men lejerne. Da teflonolie har ekstrem lav viskositet, så bruger man kun en microdråbe, for ellers er der olie overalt.

Klaus. God ide. Jeg chekkede lige slæbeskoen, som er af Märklin-typen dvs, blød og med stor bevægelighed og man mærker ingen modstand når man sætter Q på skinnen. ... i modsætning til MCK ME’erne som bruger de knapt så smidige slæbesko a la Roco.

Så med mindre nogen kan bidrage med et tip til en finmekaniker, så lukker vi tråden her. Tak for alle input, inkl. snot som helt klart skal prøves :)

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: MCK Q-maskine - ingen traktion

Indlæg af ptmadsen »

citat: Jeg har naturligvis ikke smurt hjulenes trykflade:
Det havde jeg dog heller ikke forventet.


Citat: Men lejerne. Da teflonolie har ekstrem lav viskositet, så bruger man kun en microdråbe, for ellers er der olie overalt:
Selv i lejer vil teflon virke elektrisk isolerende.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: MCK Q-maskine - ingen traktion

Indlæg af Cooldad »

Cooldad skrev: 15 okt 2020, 07:25

Tak for tippet. Det lyder da slet ikke dumt! :) Bunden i vejret og i dråbe på imens at hjulene roterer, kunne såmænd nok blive fint jævnt. Er absolut et forsøg værd, og jeg skal gerne dele min erfaring med snotten :)

Jeg er dog også stadig interesseret i løsningen med rigtige friktionsringe, så input er velkomne.

Så fik jeg Bullfrog hjem (lettere overtakseret for sådan en lille bøtte). Fik lagt et meget tyndt lag på, men det var alligevel for tykt, for bremseklodserne skrabede på. Resultatet var at snottet klemte sig fast i bremseklodsen, så der enten røg et tandhjul eller kvadreringen skred.

Det skal nu fixes hos Perfect Trains som kommer til at adskille. Så får jeg fræset not i hjulene til friktionsringe og Perfect Trains samler det igen.
Og så kan man bare håbe at MCK med deres MZ med friktionsringe holder denne stil fremover istedet for at være så forfængelige :)

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Besvar