Hvilket digitalsystem skal jeg vælge?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Hvilket digitalsystem skal jeg vælge?

Indlæg af gmmz »

En kontrolpult og et Lenz-anlæg, hvor du sætte en såkaldt" bus" til,
så du kan få flere udtag til din håndkontrol
hvis du har et fast anlæg, vil du meget hurtigt blive træt af,
altid at skulle kalde et skifte frem og skifte via din håndkontrol
det er også meget nemmere at danne sig et overblik over skifternes stilling på en pult,
hvis du har tilbage-melding på dem

jeg har en gang skulle passe et anlæg på en udstilling, hvor vi skulle skifte alle sporskiftene ved
hjælp af håndkontrollen, 30 min senere, lagde jeg håndkontrollen og slukkede for det, da det er for bøvlet
først stoppe toget, så finde det rigtige skifte frem, få det skiftet, kald toget igen, få det startet
det tager for lang tid og så går det sjove fløjten.

hvis du skal stille en togvej og du skal kaldt 4 skifter og omstillet dem, så går der hurtigt 1 minut,
på en pult, kan du stille dem på 5 sekunder
hvis du bor i nærheden af Århus, så kan jeg godt demonstrere det får hos JMJK

eller som jeg en gang har sagt til en ven
det må meget gerne være konventionel, men gerne med digitale fordele
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Hvilket digitalsystem skal jeg vælge?

Indlæg af bqg »

Hej Johannes
Johannes skrev: Jeg regner med, at jeg primært skal køre med toget, og det SKAL være muligt, at tage min kontroller ud og flytte den til et andet stik på anlægget.
Hvad kan I så anbefale?

Hilsen
Johannes
ESU har flere muligheder, til Märklin Centralstation og ECOS er der Ecoslink hvor man kan flytte mobilstationer rundt.
Der kan kobles Boostere, dekodere og tilbagemeldingssystem til Ecoslink.

ESU har også deres Navigator http://www.esu.eu/produkte/digitale-ste ... ator-kann/ hvor kontrollen er trådløs.

Med en CS og en router kan banen styres fra iphone og ipad.

Der er muligheder nok, men det koster.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvilket digitalsystem skal jeg vælge?

Indlæg af moppe »

Johannes skrev:Hvad kan I så anbefale?
Som udgangspunkt noget der baserer sig på Lenz systemet.
Her er walk around control - med ledning og stik rundt langs banen udbredt.

Et billigt alternativ er Rocos multimaus. Her kræver det blot at du lader en maus være sluttet til hele tiden, da den er "master", de resterende kan du flytte rundt med som du lyster. Men der er masser af muligheder. Roco har eksempelvis også en trådløs Multimaus, så er du fri for at flytte stik.

Næste trin er at du bruger en mobil enhed (mobiltelefon eller tablet) som styreenhed. Jeg kender til flere systemer baseret på enten apple enheder (ipod/iphone/ipad) eller Android (telefoner eller tablets) Ingen af disse har dog tryk, eller drejeknapper, så man kan operere dem uden at se på håndcontrolleren.

Roco kommer med Z21, der er en spritny digitalstation, som kan bruges med næsten den håndcontroller du har lyst til.

Og så har Zimo en overordentlig lækker trådløs styreenhed, men den koster kassen.


Klaus
Besvar