Hvilket digitalsystem skal jeg vælge?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Johannes
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25 jun 2012, 19:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Hvilket digitalsystem skal jeg vælge?

Indlæg af Johannes »

Hejsa

Jeg skal vælge et digitalsystem, men jeg synes godt nok, at den verden er voldsom forvirrende. Hvilke digitalsystemer benytter I og hvorfor gør I det?

Hilsen
Johannes
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvilket digitalsystem skal jeg vælge?

Indlæg af moppe »

Hej Johannes - og velkommen til.

Ja, det er en jungle med hensyn til digitalsystemer.
Digitalsystemer findes - som jeg ser det - i 3 grupper:

Simple "entry level" systemer, så som Roco Multimaus og Märklin/Trix Mobilstation.

De lidt mere avancerede så som Lenz digitalsystemer, Roco Z21, Intellibox og Tams Mastercontrol

Til sidst de avancerede grafiske digitale stationer som Märklin CentraStation, ECoS og Viessmann Commander.


Derudover kommer selvfølgelig en række "byg selv" løsninger, som jeg ikke finde voldsomt relevante.

Personligt har jeg en gammel Roco Lokmaus 2 og en SPROG (en PC baseret minidigitalstation, som bruges til programmering af dekodere) ikke mindst fordi jeg ikke selv har et anlæg. På modelbanen i Hadsten kører vi med et Lenz digitalsystem, fordi vi gerne vil køre DCC og har brug for et solidt system med et PC interface.


Klaus
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Hvilket digitalsystem skal jeg vælge?

Indlæg af gmmz »

hej Johannes

jeg har selv et Lenz anlaeg, det har vi ogsaa i JMJK,
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Johannes
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25 jun 2012, 19:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Hvilket digitalsystem skal jeg vælge?

Indlæg af Johannes »

Hej med jer

Tak for svar. Jeg spørger fordi jeg har hørt, at Märklins digitalsystem er det bedste. Jeg ved bare ikke, for jeg synes det er ret dyrt. Dyrt er selvfølgelig godt - og Märklin er god kvalitet. Der er bare en masse andre også, så dem ville jeg da høre lidt om.

Hilsen
Johannes
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvilket digitalsystem skal jeg vælge?

Indlæg af moppe »

Johannes skrev:Jeg spørger fordi jeg har hørt, at Märklins digitalsystem er det bedste.
Hvis man har masser af Märklin lokomotiver med Mfx er der ingen tvivl om at Märklins digitalstationer er et godt valg. Men kører man (som jeg) to-skinne drift, er alt det "smarte" som en Centralstation kan ikke meget værd.

Jeg har programmeret lidt på en CS og brugervenlighed er ikke det der springer mig mest i øjnene, når man taler om at køre med DCC dekodere.

Klaus
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Hvilket digitalsystem skal jeg vælge?

Indlæg af gmmz »

hej Johannes

du må frem med nogle flere oplysninger

kører du 2 eller 3 skinne

hvor meget skal det kunne?
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Johannes
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25 jun 2012, 19:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Hvilket digitalsystem skal jeg vælge?

Indlæg af Johannes »

gmmz skrev:kører du 2 eller 3 skinne
hvor meget skal det kunne?
Jeg kører med 2-skinne, fordi jeg fik noget Roco brugt, men der var ingen digitalstation med. Min ven, der kører Märklin siger, at Rocos digitalsystem ikke er særlig godt og plastikagtigt. Han anbefalede selv Märklins system. Så jeg tog udgangspunkt i det, da jeg købte det.

Jeg vil gerne kunne køre med mine tog og ændre sporskifter osv. Sådan lidt det hele, selvom det lyder lidt vagt, at have de krav.
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Hvilket digitalsystem skal jeg vælge?

Indlæg af gmmz »

kvaliteten med Roco's produkter fejler ikke noget

du skal lige overveje om du vil kunne køre sammen med andre, f.eks din ven,
så er det smart hvis i har samme system, her tænker jeg 2 kontra 3 skinne

men da du har noget 2 skinne, så vil jeg anbefale at købe et startsæt fra Roco,
der følger et digitalt anlæg med, samt en rundkreds og et lokomotiv med vogne
for omkring 1500-2500

du vil ikke kunne køre med lokomotiverne hos din ven, men kan godt bruge vognene hos ham,
han kan til gengæld ikke komme og køre med sine vogne hos dig, da du kører med isolerede aksler
og Märklin har uisoleredet aksler, de kan dog som regel byttes, når køber vognen, hvis man ønsker at køre 2skinne

jeg har selv købt en Lenz anlæg for år tilbage, bruger det ikke så meget derhjemme, men bruger det mest i klubben
hvor jeg er godt tilfreds med det, det kan bruges til at skifte et sporskifte med, der skal så bygges en dekoder ind i hvert skifte
min mening og her snakker jeg kun for mig selv, jeg synes det er for besværligt at skifte med en håndkontrol
hvis du skal stille en togvej, så skal du kalde hver skifte der står forkert og give det en ny melding,
hvis man kører mere konvensionel, er er decideret sportavle at foretrække, det er nemmere at få overblik over sådan en
men en sportavle laver man kun når man bygget sit anlæg, hvad enten der er et fast anlæg eller efter fremo's principper
hvis du skal stille en bane op og køre, og pille ned igen, så er det smart med dekoder indbygget i skifterne, så slippes der for
at trækkes en masse ledninger, du skal bare finde ud hvilke nummer dit skifte har og så køre.

jeg kender ikke så meget til om man styre signalerne på den måde, men hvorfor ikke,
Roco's lokomaus skulle også fungere med et Lenz anlæg,
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvilket digitalsystem skal jeg vælge?

Indlæg af moppe »

Johannes skrev:Jeg vil gerne kunne køre med mine tog og ændre sporskifter osv. Sådan lidt det hele, selvom det lyder lidt vagt, at have de krav.
Til en lille bane, hvor man gerne vil køre noget "futtog" er en Roco multimaus rigeligt. Den kan også stille sporskifte, hvis man vil have den til det. Til gengæld er den billig.

Så du skal finde ud af, hvilken af de 3 grupper jeg skitserede for dig tidligere, du har brug for.


Klaus
Johannes
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25 jun 2012, 19:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Hvilket digitalsystem skal jeg vælge?

Indlæg af Johannes »

moppe skrev:Så du skal finde ud af, hvilken af de 3 grupper jeg skitserede for dig tidligere, du har brug for.
Altså, jeg har læst lidt her på forum om de forskellige ting I gør med køreplanskørsel osv. Det har fået mig til at tænke, for jeg synes det lyder rigtig spændende. Jeg regner med, at jeg primært skal køre med toget, og det SKAL være muligt, at tage min kontroller ud og flytte den til et andet stik på anlægget. Jeg har set, at nogle systemer kan det og jeg synes det er smart. Så en decideret kontrolpult er måske alligevel ikke det jeg har brug for.

Hvad kan I så anbefale?

Hilsen
Johannes
Besvar