Er der nogen konvention om at slæbeskoen (på lokomotiver med flere bogier og førerrum i begge ender) er forrest eller bagerst i køreretningen? (Evt. også praktiske grunde).
Jeg spørger fordi jeg på nogle lokomotiver af udseendemæssige grunde kun vil have kobling i den ene ende af lokomotivet.
Slæbesko forrest eller bagerst?
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 275
- Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
Slæbesko forrest eller bagerst?
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5230
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Slæbesko forrest eller bagerst?
Det er op til dig selv.
Jeg vil være ked af at gøre mit anlæg afhængig af at have en regel omkring det. Så hellere bygge det, så det er lige meget. Det giver den største fleksibilitet.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Stationsbetjent
- Indlæg: 30
- Tilmeldt: 13 mar 2019, 13:04
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C - CS3+
- Geografisk sted: Køge / Stevns
Re: Slæbesko forrest eller bagerst?
Har godt set at spørgsmålet gik på "slæbesko" - men hvad med trækhjulene?
Er der forskel på om man bruger "forhjulstræk" eller "baghjulstræk"?
Lige som med IRL biler, "trækker" den ene løsning og den anden "skubber"
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5230
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Slæbesko forrest eller bagerst?
Næppe.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
Re: Slæbesko forrest eller bagerst?
Jeg har en selvopfunden OCD, der går ud på at slæbeskoen skal være forrest og trækhjulene bagerst, både under kørsel og under opstaldning! :D
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5230
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Slæbesko forrest eller bagerst?
Hvad gør du så med nye lokomotiver med træk på alle aksler?
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4480
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Slæbesko forrest eller bagerst?
Skulle lige til at spørge.
Min "OCD" går nemlig på at der skal være trækhjul i begge ender af lokomotivet (har kun moderne lokomotiver). Kun min Köf skiller sig ud.
Klaus
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1530
- Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Re: Slæbesko forrest eller bagerst?
Der er visse fordele med damplokomotiver.
Og særlig med CS'er for så ved man retningen på forhånd !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).