Jeg har nu haft alle aksler ude og smurt med olie og fedt. Jeg har løsnet pladen, som motoren hænger i, og har derved kunnet komme til at smøre kardanled og snekkedrev i begge ender. Svinghjulene drejer let rundt, når jeg skubber med en finger og motorakslen har et lille spillerum i længderetningen, så det virker ikke som om noget klemmer, selvom det kan være svært at bedømme. Motoren er vist ikke lige sådan at afmontere uden af aflodde nogle tynde ledninger og lirke den fri af noget dobbeltklæbende tape(?).
Derefter har jeg prøvekørt lokomotivet uden at have karosseriet på. Ved hastigheder på under 60 (tophastigheden er 133 fra fabrikken) bruger det kun en anelse mere strøm end det Märkling MY, jeg sammenligner med, 1,27A mod 1,20A på banestrømmen - uden kørende materiel er banestrømsforbruget omkring 1A. Motoren bliver dog lidt lun ved den hastighed, hvorimod det andet lokomotivs motor er helt kold selv efter hurtig kørsel. Når jeg sætter hastigheden op til omkring 80-90 kan lokomotivet køre uden at stoppe, men motoren bliver så varm, at den næsten ikke er til at røre ved, og strømforbruget ryger op på omkring 1,5, hvilket også er langt, langt højere end med det andet lokomotiv. At lokomotivet ikke kører ujævnt og med stop skyldes nok at afkølingen er bedre uden karosseri på og at smøringen også har hjulpet lidt. Der er dog tale om et nyere lokomotiv, der ikke har kørt overvældende meget endnu.
Kan det tænkes at der er fejl i motoren, der får den til at trække for meget strøm? Jeg har "resettet" dekoderen flere gange, og jeg kan også prøve at sammenligne med indstillingerne for motorstyringen med et andet, tilsvarende lokomotiv, for at se om der er noget dér. (Tilføjelse: der var forskel, f.eks. var tophastighed som standard 225, men en ændring har ingen praktisk betydning).
Tilføjelse: ved hastigheder under 9 kører lokomotivet i små ryk og der er også en anelse mere støj fra bogien med slæbesko end på andet lokomotiv. Så måske er der noget, der klemmer? Ved bare ikke om jeg har fingerfærdighed og viden nok til at få adskilt nok til at komme til drevet omkring bogien... og få det samlet igen!