Problem med MY 1110

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Problem med MY 1110

Indlæg af Godsbanen »

Jeg har et Märklin MY 1110 nr 39677 med lyd. Når det kører ved hastigheder over ca 50 på min CS3 bliver kørslen meget ujævn. Det stopper og starter eller går op og ned i hastighed ganske pludseligt og abrupt. Det er købt fra ny for maks to år siden. Jeg har prøvet at resette det uden positiv effekt. Faktisk tror jeg at fejlen har været der næsten fra starten, da jeg tidligere syntes, at det kunne gå lidt ujævnt, men det er blevet værre nu.
Næste skridt må være at tage overdelen af og lige se om der er en løs forbindelse eller noget andet at se. Når butikkerne åbner igen, må jeg så henvende mig til forhandleren.
Jeg vil tro, at fejlen ligger et sted i elektronikken, men er der ellers nogen, der har et godt råd?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Problem med MY 1110

Indlæg af moppe »

Hvis den kørerujævnt og lyset blinker, er det strømoptaget det er galt med.

Klaus

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Problem med MY 1110

Indlæg af Godsbanen »

Det er ikke strømoptaget. Hvis lyset er slået til, virker det konstant uden flimren. Den ujævne kørsel opstår også hvis jeg tager lokomotivet af banen, vender det på hovedet og forsyner det via krokodillenæb. Lige så snart hastigheden kommer over de 50 (eller nærmere over 59) kommer der abrupte stop og fartnedsættelser med efterfølgende hurtig hastighed. Så det må være noget med motorstyringen over decoderen, vil jeg mene. Andre lokomotiver kører jævnt og fint også samtidig med det fejlbehæftede. Jeg har prøvet med andre tacho- og tophastighedsindstillinger, men så opstår fejlen bare ved et andet tal end ca 60.

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Problem med MY 1110

Indlæg af Gejo »

Har du prøvet at måle My'erens strømforbrug. Det kunne være, at motoren løber så trægt, at den belaster decoderen for meget, og decoderens slår strømmen fra (kortslutningsbeskyttelsen).
Strømforbruget skal helst være en del under 1A.
hilsen Gert

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Problem med MY 1110

Indlæg af Godsbanen »

Gejo skrev: 17 jan 2021, 08:21

Har du prøvet at måle My'erens strømforbrug. Det kunne være, at motoren løber så trægt, at den belaster decoderen for meget, og decoderens slår strømmen fra (kortslutningsbeskyttelsen).
Strømforbruget skal helst være en del under 1A.
hilsen Gert

Ja, du er inde på noget dér. Den bruger en del mere strøm end et andet tilsvarende lokomotiv. På hovedsporet er forbruget f.eks. 1,26A for et problemfrit lok på næsten fuld gas og 1,6A for MY1110. Jeg fik taget overdelen af og alt ser fint ud. Når jeg så vender lokomotivet om og har fjernet brændstofbeholderen, så motoren bliver synlig, kan jeg mærke, at motoren bliver for varm, når den kører - også ved lav hastighed. Når jeg fjerner de tre aksler på bogien uden slæbesko, kan motoren godt køre ved alle hastigheder, men den bliver godt varm, og der er også mere støj og uro fra al mekanikken i forhold til et lokomotiv uden problemer. (Her brugte jeg strøm fra programmeringssporet og forskellen i strømforbrug mellem de to lokomotiver var endnu mere udtalt. Det ene f.eks. 0,05A og det andet op til 0,4A ved fuld power).
Det kan derfor se ud til, at det måske er et mekanisk problem. Nu skal jeg se, hvordan jeg kan komme til at kigge på motor og aksler ved at skille ad ovenfra og også kigge på akslerne på bogien med slæbesko på.

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Problem med MY 1110

Indlæg af Godsbanen »

Jeg har nu haft alle aksler ude og smurt med olie og fedt. Jeg har løsnet pladen, som motoren hænger i, og har derved kunnet komme til at smøre kardanled og snekkedrev i begge ender. Svinghjulene drejer let rundt, når jeg skubber med en finger og motorakslen har et lille spillerum i længderetningen, så det virker ikke som om noget klemmer, selvom det kan være svært at bedømme. Motoren er vist ikke lige sådan at afmontere uden af aflodde nogle tynde ledninger og lirke den fri af noget dobbeltklæbende tape(?).
Derefter har jeg prøvekørt lokomotivet uden at have karosseriet på. Ved hastigheder på under 60 (tophastigheden er 133 fra fabrikken) bruger det kun en anelse mere strøm end det Märkling MY, jeg sammenligner med, 1,27A mod 1,20A på banestrømmen - uden kørende materiel er banestrømsforbruget omkring 1A. Motoren bliver dog lidt lun ved den hastighed, hvorimod det andet lokomotivs motor er helt kold selv efter hurtig kørsel. Når jeg sætter hastigheden op til omkring 80-90 kan lokomotivet køre uden at stoppe, men motoren bliver så varm, at den næsten ikke er til at røre ved, og strømforbruget ryger op på omkring 1,5, hvilket også er langt, langt højere end med det andet lokomotiv. At lokomotivet ikke kører ujævnt og med stop skyldes nok at afkølingen er bedre uden karosseri på og at smøringen også har hjulpet lidt. Der er dog tale om et nyere lokomotiv, der ikke har kørt overvældende meget endnu.

Kan det tænkes at der er fejl i motoren, der får den til at trække for meget strøm? Jeg har "resettet" dekoderen flere gange, og jeg kan også prøve at sammenligne med indstillingerne for motorstyringen med et andet, tilsvarende lokomotiv, for at se om der er noget dér. (Tilføjelse: der var forskel, f.eks. var tophastighed som standard 225, men en ændring har ingen praktisk betydning).

Tilføjelse: ved hastigheder under 9 kører lokomotivet i små ryk og der er også en anelse mere støj fra bogien med slæbesko end på andet lokomotiv. Så måske er der noget, der klemmer? Ved bare ikke om jeg har fingerfærdighed og viden nok til at få adskilt nok til at komme til drevet omkring bogien... og få det samlet igen!

peras
Ledvogter
Indlæg: 184
Tilmeldt: 08 nov 2015, 16:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Re: Problem med MY 1110

Indlæg af peras »

Har du renset rillerne mellem kobberpladerne på ankeret? Hvis der sidder kulstøv i rillerne, kortsluttes ankeret og det bliver meget varmt. De skal renses helt i bund. Du kan rense dem med en synål. Der kan også være en defekt i viklingerne i ankeret. Det jeg beskriver, gælder uanset om det er et anker med tromlekummutator eller skivekummutator

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Problem med MY 1110

Indlæg af Godsbanen »

Jeg er ikke kommet så langt, som til at give mig i kast med at tage motoren ud og skille den ad. Det er (uden at vide så meget om det) en "moderne" motor og den ser ikke ud til at være helt ligetil både at få ud og åbnet. Se billedet hos maerklin.de: https://www.maerklin.de/service/produkt ... 677&lang=2

Er der nogen, der har kendskab til firmaet PerfectTrains? Det ligger lige i mit nabolag.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problem med MY 1110

Indlæg af Søren »

Den motor kan ganske rigtigt ikke skilles ad. Lad være med det, du får den aldrig samlet igen.

Bestil en ny motor som reservedel. Så tænker jeg problemet er løst.

Som en sidste test kan du lodde motoren ud og sætte alm. jævnstrøm til den. Se om den kører ujævnt her, det tænker jeg den gør, så ved du at det er problemet.

Motoren er på lager:
https://www.maerklinshop.de/ersatzteile/56782/motor

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Problem med MY 1110

Indlæg af Godsbanen »

Tak for svaret Søren. Ja det er sandsynligvis motoren, der er problemet. Jeg tror problemet har været der fra starten. Jeg har bare ikke været tilstrækkeligt opmærksom på det. Så et godt råd, til mig selv og andre, må være at gennemprøve alle nyindkøb grundigt, så man med det samme kan vende tilbage til forhandleren.

Jeg har indleveret lokomotivet til PerfectTrains, der ligger lige rundt om hjørnet, og jeg vil sende dit gode råd og forslag videre til dem for at lette deres fejlsøgning.

Besvar