Koblingstyper vs. skinneradius

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Hermann
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 04 okt 2020, 11:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A

Koblingstyper vs. skinneradius

Indlæg af Hermann »

Hej

Sidder og er ved at designe min nye bane og vil gerne undgå de værste begynderfejl.

Efter ikke at have rørt modeltog siden jeg var barn, er interessen kommet frem igen. Kommer fra den gamle M-skinne verden og koblinger, som gav god plads mellem vognene. Kan se at der er sket meget på koblingsfronten, så det nu er muligt at vognene kan sidde helt tæt, hvilket jeg gerne vil have mulighed for på min nye bane.

Da jeg starter forfra er jeg gået over på 2 skinne DC og har haft anskaffet mig lidt Mck loks. + vogne. Påtænker at have faste vognstammer, uden behov for at skinne dem ad.

Har forsøgt at google/søge lidt på emnet, men har ikke kunne finde et præcist svar, så håber i kan hjælpe.

Mine spørgsmål er:

  • Hvad er minimums skinne radius'en i kurver, hvis vognene har koblingerne der kobler dem helt tæt sammen ?
  • Fandt en anden tråd herinde om koblingstyper (bla. f.eks. Fleichmanns Proffi), men synes stadig der var noget luft i mellem vognene. - hvilken kobling skal man gå efter, hvis vognene skal sidde helt tæt sammen? løskobling eller trækstang? eller kan man opnå samme resultat med begge? og har det betydning for kurve radius'en i forhold til de 2 typer?
  • Hvilken koblings mærke/model kan i anbefale i forhold til ovenstående?
  • Andre ting i denne forbindelse der er værd at vide/være obs på?

Mvh. Henrik

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Koblingstyper vs. skinneradius

Indlæg af moppe »

Hej Henrik

Hvis vogne og lokomotiver har fungerende kortkoblingskulisse (så koblingen trækker sig ud fra vognen, når den drejes ud til siden) kan du bruge kortkoblinger i alle skinneradier som lokomotiv og vogne er beregnet til.

Generelt kobler alle kortkoblinger cirka lige tæt. Hvordan det så er mellem to vogne, afhænger også af hvordan kulisen er lavet på de enkelte vogne.

Min favorit kortkobling er Fleischman Profi.
Min favorit overall kobling er Roco Universalkobling. Den kobler ikke helt så tæt, men er nok den bedste rangerkobling der findes.

Her tre video af materiel med universalkoblingen:


Klaus

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Koblingstyper vs. skinneradius

Indlæg af Godsbanen »

Det er i hvert fald vigtigt at prøve forskellige kombinationer mellem lokomotiver og vogne godt af, både forlæns og baglæns, så du opdager om der er steder på banen, der driller.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Koblingstyper vs. skinneradius

Indlæg af Søren »

Mit råd: Køb Roco Universal og du behøver aldrig se dig tilbage igen.

Meninger om koblinger deler vandene, jeg har prioriteret stabilitet, fleksibilitet i forhold til brug og driftsikkerhed da jeg traf mit valg. Jeg har aldrig fortrudt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Koblingstyper vs. skinneradius

Indlæg af Cooldad »

Lad mig dele mine erfaringer som “genstarter”. Har 100m Märklin C , 36 sporskifte og bla flere MCK loks. Det er meget besnærende at have så kort afstand som muligt, for det ser jo flot ud. Det er dog ikke helt uden udfordringer, for man kan nemt opleve sammenfiltrede puffer. Det udmønter sig enten i afsporinger eller puffer som bliver trukket af. Især MCK’s ellers lækre fjederende puffer har en tendens til at blive trukket af og forsvinde de fjerneste steder, hvor de kun dukker ubemærket op i støvsugerens mave :(

Det du skal være opmærksom på er dit skinnelayout, for det er overgangene imellem kurve- og ligeskinner som giver udfordringerne. Hvis du prøver, vil du se at vogne med stort udhæng bevæger sig temmeligt meget (og urealistisk) sideværts i forhold til hinanden. Her skal du huske, at man jo også fra tid til anden, kører med skubbede togstammer, enten ved styrevognstog, eller blot skal bakke ind på rangerspor.

Så min anbefaling til dig er, at undgå S-kurver, bruge så store radier som overhovedet muligt, bruge overgangskurver (en skinne med større radie end den følgende) og slanke sporskifte. Ud over at du får færre pufferproblemer, så får du et langt flottere og mere autentisk forløb. Jeg har selv prøvet at få disse anbefalinger indarbejdet i mit anlæg.

Mht koblinger, så har jeg skiftet stort set alle mine til Rocos universal-kobling som Søren anbefaler. De kobler meget nemt og med fornuftig kort afstand. Du taber så godt som aldrig en vogn. De har så den kedelige egenskab at de er u-m-u-l-i-g-e at adskille uden brug af skille-værktøjet. Man bander dem væk når man har et crash i sin helix eller andet fjernt sted, hvor man ellers bare kunne liste vognene ud en af gangen.Det er også temmeligt store vrid at koblingskinematikken udsættes for ved crash. De er også følsomme over for hængende koblinger, som er en kedelig egenskab for mange af Heljans vogne og Rocos lommevogne...men det er jo ikke koblingens skyld.

Endeligt har du også mulighed for at køre med faste trækstænger som f.eks. Q-koblingen. Det giver mening ved personvognsstammer som skal ha vognbelysning. Trækstænger bruges standard på Hobbytrade dobbeltdækkervogne, Rocos MA lyntog og Rocos DSB ICE2 TD.

Mvh
Klaus L

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Hermann
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 04 okt 2020, 11:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A

Re: Koblingstyper vs. skinneradius

Indlæg af Hermann »

Tak for alle jeres råd og deling af erfaringer.

Jeg må forsøge mig lidt frem/teste og se hvad der virker bedst.

Mvh Henrik

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Koblingstyper vs. skinneradius

Indlæg af moppe »

Cooldad skrev: 25 feb 2021, 08:29

De er også følsomme over for hængende koblinger, som er en kedelig egenskab for mange af Heljans vogne og Rocos lommevogne...men det er jo ikke koblingens skyld.

Sjovt, jeg har det lige omvendt.

Når materiel døjer med hængende koblingsskater, bruger jeg netop Rocos UK.
Den har en "under" i den ene side og en "over" i den anden. Når de så først er koblet sammen, bærer "underen" "overen" og holder dermed koblingerne lige overfor hinanden.

Klaus

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Koblingstyper vs. skinneradius

Indlæg af Cooldad »

Jeg er helt enig i at Roco UK er gode til at udligne højden på måde du bekriver. Jeg synes dog at når man ligger rangerer, at der tit kan være brug for håndhjælp ved uens højde (jeg vil så tro at andre koblinger ville ha samme problem). Har sågar oplevet en Roco UK på sidste vogn som hang så meget at den huggede i sporskiftet ved bakning... men igen, det er jo ikke koblingens skyld :)

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Koblingstyper vs. skinneradius

Indlæg af Godsbanen »

Husk a Roco har en version af den kobling, der er højdejusterbar. Roco 40396.
Se f.eks. Her: https://www.smtmodeltog.dk/shop/roco-40 ... 6YEALw_wcB

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Koblingstyper vs. skinneradius

Indlæg af Cooldad »

hmm.. justerbar kobling 👍 Den kunne være interessant til min flotte nyindkøbte Heljan Contec MY..... som har meget hængede koblinger 😞☹️😠

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Besvar