Køb af digital MY

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Køb af digital MY

Indlæg af Mic »

Mange tak Klaus :)

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Køb af digital MY

Indlæg af Godsbanen »

Hvis du går op i at fotografere, er det også vigtigt at lokomotivet er i god stand, men det kan forhåbentlig ses på billederne i annoncen.

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Køb af digital MY

Indlæg af Mic »

Hej igen

Nu havde jeg endelig bestemt mig for at købe en my'er, en Heljan 44554 DSB MY 1103 diesellok med LokSound 5,0 og diesellyd Digital Märklin drift 1898 kr og så blev det sidste eksemplar til den pris solgt lige for næsen af mig ... :? Jeg ligger stille fordi min MS2 stadig er til rep. og havde bestemt mig til lige at vente lidt.

Jeg har fundet et andet tilsvarende eksemplar Heljan 44554 DSB MY 1103 til 2595 kr. altså 700 kr. dyrere :?

Nu er så spørgsmålet, man kan købe et Heljan 43444 DSB MX 1022 diesellok med LokSound 5,0 til 1898 kr. så det overvejer jeg. Ved i om lyden på my og mx med loksound 5 er forskellig fra hinanden? Og hvordan ser man på det som modelbane nørd, skal det bare være et MY eller kan MX gå an, det kunne jo være at det skulle sælges på et tidspunkt ...

Der er jo også Roco og Märklin med lyd til ca. 2900 kr., men aner ikke om lyden er ok på dem.

Jeg prioriterer lyden højt og farven skal være brun eller vinrød.

Ja vi amatører har mange underlige spørgsmål :)

mvh Michael

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Køb af digital MY

Indlæg af moppe »

MX er lillebroderen til MY.

Begge har EMD 567 motoren (547 kubiktommer / cylinder), hvor MX har 12 cylindre og en effekt på 1445 HK, hvor MY’s motor med 16 cylindre havde 1700 og senere 1950 HK.
Hvor MY var det nye lokomotiv til hovedstrækningerne, var MX bygget til sidesbanerne (der ikke var bygget til så tunge lokomotiver og vogne).

Lyden i de to lokomotiver er forskellige.

Klaus

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Køb af digital MY

Indlæg af Godsbanen »

Jeg prøvede lige at google "forskel på my og mx lyd"
En tråd fra 2012 dukkede op:
https://www.sporskiftet.dk/forum/modelj ... -loksounds
Men der er flere andre diskussioner.

Märklins lyde er ok, men ikke i 'feinsmecker kvalitet'. Jeg har et Roco MY i sort/rød bemaling (design) som vist kom for et par år eller tre siden og det har en noget mat og afdæmpet lyd.
Derudover tror jeg man skal være lidt realistisk med, hvad man prioriterer. Selvom lyd er sjovt og en del af hobbyen, kan det også blive lidt for meget, og man finder at man ofte kører en del af tiden uden lyd på og/eller skruer ned for lydniveauet fordi det bliver lidt for enerverende i længden. Desuden er det mit indtryk, at bortset fra opstarten og i tomgang så er lyden i de fleste dieselelektriske lokomotiver (altså i virkeligheden) mere i retning af en høj hvinen og udefineret støj (sikkert fra de elektriske generatorer og motorer samt diverse andre hjælpesystemer, blæsere osv) end en egentlig dieselmotorlyd.
Jeg har f.eks et ESU 'Ludmilla' lokomotiv med en masse imponerende lyd- og lysfunktioner (bl.a. flakkende lys ved bremsning, der illuderer gnister fra klodserne), men når det kommer op i fart udsender det en skærende, skinger sireneagtig hylen eller hvinen. Meget naturtro, for sådan lyder det stort set i virkeligheden, men også noget anstrengede i hobbykælderen... de små højtalere i modeltog har selvfølgelig også svært ved at medtage hele lydspektret.

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Køb af digital MY

Indlæg af Mic »

Hej Klaus og Godsbanen

Tusind tak fordi i altid er klar med svar på mine amatør spørgsmål :-)

Jeg tror jeg har bestemt mig til Heljan – 44554 – DSB MY 1103 – AC med lyd til DKK 2.595,00 :-)

mvh Michael

Vedhæftede filer
44554.jpg
Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Køb af digital MY

Indlæg af Mic »

Hej

MY er bestilt, glæder mig til at få den :)
Lidt irriterende at jeg ikke kan afprøve den, pga. rep af MS2. Nå, men der er jo stadig noget der skal bygges på min modelbane, her er det en hjuldrejebænk der skal rulles ind i hjulværkstedet, jeg har selv en fortid på DSB's værksted :)
mvh Michael

Vedhæftede filer
hjuldrejebænk s.jpg
Besvar