afkoblingsskinne

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

afkoblingsskinne

Indlæg af Mic »

Hej
Jeg har en modelbane og kører digitalt med Märklin MS2. På banen er der 3 afkoblingsskinner og nu er spørgsmålet om jeg kan forbinde dem med en gammel blå Märklin transformer og styre dem med en gammel Märklin betjeningsboks som på billedet. Eller er det blanding af analog og digital og "forbudt område" :) Jeg har et barnebarn der godt kan lide at trykke på knapper :-)
Eller skal jeg bruge en M83?

mvh Michael

Vedhæftede filer
betjening.jpg
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: afkoblingsskinne

Indlæg af Søren »

Hvilket skinnesystem taler vi om?

Personligt ville jeg vælge en M83 og en ekstra Mobile Station.

Pas i øvrigt på med de gamle blå transformatorer af metal, hvis det er sådan en du har. Det er bedre at lade dem være slukkede.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: afkoblingsskinne

Indlæg af Mic »

Skinnesystem Märklin C. Jeg følger dit råd Søren køber en M83 som kan styre 8 afkoblingsskiner :-)
mvh Michael

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: afkoblingsskinne

Indlæg af ptmadsen »

Hej!
Du må under ingen omstændigheder blande analoge og digitale signaler / strømkredse sammen med feks. fælles nul.
Når det så er sagt, kan du tilkoble dine magnetartikler så som sporskifter, afkobler, relæer og andet udstyr med en særskilt forsyning og KUN betjene disse analogt med de rette trykknapper. Blot skal du sørge for at at spændingen fra din forsyning ikke overstiger den spænding dine magnetartikler er beregnet til eks. 16Volt AC.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

HenningS
Stationsforstander
Indlæg: 89
Tilmeldt: 26 feb 2021, 20:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Re: afkoblingsskinne

Indlæg af HenningS »

Afkoblingsmekanismen i afkoblingsskinner er elektrisk adskilt fra skinnen, så der er ingen problemer med at styee den med en trafo og en trykknap.

Hvorfor skulle man ikke kunne køre med fælles nul i de digitale og de analoge kredse. Det bruges da mange steder for aflaste den digitale spænding for styrestrøm til sporskifter og lignende. På mit anlæg har jeg en kraftig nulleder som er fælles for lys og kørestrøm for 2 centralstationer. man må til gengæld aldrig forbinde kørestrømme fra analog og digital, og heller ikke mellem digitale centrraler eller boostere.

Henning

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: afkoblingsskinne

Indlæg af Mic »

Tak for svar Peter og Henning :)
mvh Michael

Besvar