Afkoblingsskinne og lokomotiver med plov eller skørt

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Afkoblingsskinne og lokomotiver med plov eller skørt

Indlæg af Godsbanen »

Jeg overvejer en afkoblingsskinne et strategisk sted på banen (Märklin C skinner), men hvor godt fungerer sådan en skinne på lokomotiver med plov eller skørt, som koblingen er monteret i? Det kan f.eks. dreje sig om Nohab lokomotiver, hvor ploven eller skørtet gør at kun en lille del, eller slet ingen del, af koblingens nedhængende underdel er fri og kan løftes op, og hvor koblingen er meget tæt på ploven/skørtet, så der kun er meget lille afstand. Selv ved manuel afkobling kan det være svært at ramme præcist. Hvis spaden kommer ind under ploven, kan man ikke løfte koblingerne tilstrækkeligt op.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Afkoblingsskinne og lokomotiver med plov eller skørt

Indlæg af Søren »

Nemt: Det fungerer ikke. Derfor har Märklins StartUp lokomotiver ofte heller ikke kortkoblinger, så netop afkoblingsskinnen fungerer.

Det et trade off for at opnå en vis legeværdi.

Jeg afkobler lokomotiver med "spader" og håndkraft. Flere nye lokomotiver begynder at få elektriske koblinger, så de kan koble fra fjernbetjent. Det er også en mulighed.

Vognene imellem er afkoblingsskinnen ingen problem og bestemt stadig relevant.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Afkoblingsskinne og lokomotiver med plov eller skørt

Indlæg af Godsbanen »

Tak for et godt og ærligt svar igen :-)
Jeg har to rangerloks med de nye telexkoblinger, og de fungerer godt. Rart at få klarhed på, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Jeg har også en stribe Mck godsvogne, hvor der sidder en lille prototypisk koblingskrog mellem bufferne, der til en vis grad hindrer nem afkobling mellem vognene, fordi koblingen ikke kan vippe helt frit op (krogene er dog monteret som løsdele og kan nemt fjernes).
Jeg kan dog stadig overveje en afkoblingsskinne, fordi den kan bruges med visse lokomotiver og med de fleste vogne, hvis det er. Ellers bruger jeg manuel afkobling. De fleste lokomotiver er med Rocos universalkobling (inspireret af et af dine indlæg om koblinger), og de fleste vogne er også med universalkoblingen (nogle vognstammer har dog Märklins kortkoblinger mellem de enkelte vogne). Det er heller ikke så længe siden, jeg opdagede tricket med at vogne kan afkobles og så skubbes på plads uden, at de kobler sammen igen!

Besvar