Digitalt vingesignal

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Digitalt vingesignal

Indlæg af Mic »

Hej Igen

Jeg er nu nået så langt med min første modelbane at jeg skal til at tænke på signaler og har brug for et par gode råd.

Jeg har et afsnit af banen hvor jeg skal bruge et enkelt vinge signal f. eks. Mârklin 70392 Digitalt MFX DCC vinge hovedsignal og vil bare for en sikkerheds skyld spørge om jeg kan styre det via en m83 dekoder.

Signaler ser ikke ligefrem billige ud, så hvad tænker i kunne være en god løsning som opstart. Jeg havde egentlig købt lysdioder og modstande og havde tænkt på at fremstille dem selv og styre dem manuelt via en analog kontrolpult (nævn gerne et artikel nr.), banen er jo ikke så stor så, antallet af signaler er begrænset.

Mvh Michael

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digitalt vingesignal

Indlæg af Søren »

Märklins signaler er "alt i en kasse", så du skal ikke bruge en m83 for styre det. Det er allerede digitalt fra starten, som det også er indikeret på kassen (mfx, DCC).

Det eneste du skal gøre er, at sætte tilslutte dit signal efter vejledningen, og under Rediger-menuen i CS3 vælge "Søg efter mfx-artikel" herefter finder CS3'eren selv signalet, hvorefter det klar til brug. Nemt og enkelt.

Prisen for signalet er højere end andre, da dekoderen medfølger. Ved andre signaler, skal du tilkøbe dekoderen, og så ender prisen ofte på det samme - eller mere.

Screenshot 2021-04-01 at 09.55.34.png

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Digitalt vingesignal

Indlæg af Mic »

Hej Søren
Tak for svar, det lyder godt, men jeg har desværre ikke en CS3, men en MS2, men mon ikke også den finder signalet automatisk :-)
mvh Michael

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digitalt vingesignal

Indlæg af Søren »

Hejsa

Sorry, det glemte jeg lige.

Din MS2 finder ikke selv signalet, men det er stadig nemt. På signalet har du et DIP switch panel "museklaver" som du bruger til at indstille signalets adresse med. Din MS2 kan betjene op til 320 artikler, og du sætter bare signalets adresse til en af de 320.

I manualen til signalet finder du en oversigt over hvilke kombinationer der giver hvilke adresser.

Du skal dog huske at sætte DIP 10 til ON, så du kører med DCC. Det giver de fleste muligheder for konfiguration af signalet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Digitalt vingesignal

Indlæg af Mic »

Hej Søren

Først undskyld det sene svar.

Mange tak for vejledning, jeg får mit digitale signal Märklin 70391 i morgen og det er med mfx :)

mvh Michael

Besvar