Heljan my

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Heljan my

Indlæg af Mic »

Hej
Jeg er glad for min nye Heljan my med loksound 5, men jeg har et problem. Det er ligesom koblingerne sidder for lavt på den, palen der rager ned gennem koblingen går jævnligt ned på midterlederen og lokomotivet kører fast. Jeg klippede så en lille smule af palen, så det problem var løst, men når jeg skal koble vogne på lokomotivet, virker det stadig som om koblingerne sidder for lavt og nærmest rammer nedenfor koblingerne på vognene. Er der nogen der har været ude for det samme og hvordan har i løst problemet ?
Mvh Michael

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Heljan my

Indlæg af moppe »

Det er et kendt problem..........

Det bedste jeg kan råde dig til er at bruge Rocos universalkobling, som delvist kan hjælpe sig selv opad.

Du
Et vil selvfølgelig hjælpe at bruge den i en højdejusterbar udgave
https://www.roco.cc/de/product/22611-Ku ... ducts.html

Klaus

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Heljan my

Indlæg af Mic »

Hej Klaus
Tak fir dit svar og link til kobling. Kan den bare umiddelbart sættes på min my?
Mvh Michael

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Heljan my

Indlæg af moppe »

Din MY har det der hedder en NEM koblingsskakt.

Det betyder st du kan montere alle typer koblinger der er lavet til montering i NEM skakt.
I praksis betyder det at du har frit valg mellem koblinger fra stort set alle europæiske producenter.

Klaus

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Heljan my

Indlæg af Mic »

Hej Klaus
Super, så lærte jeg også det, jeg køber nogen af de Roco koblinger du henviste til :-)
Mvh Michael

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Heljan my

Indlæg af Mic »

Hej Klaus
Lige et tillægsspørgsmål :-) Jeg har ikke nem koblinger på nogen af mine vogne, men kun koblinger der er skruet på. Ville det være en ide at afmontere de gamle koblinger og montere til ens koblinger på vognene med nem skakt system og kan det lade sig gøre ?
Mvh Michael

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Heljan my

Indlæg af moppe »

Det er altid en fordel at køre med ens koblinger.
Men, det er ikke sikkert at du vitterligt kan skifte koblingerne.

Hvis vognene har fastskruede koblinger, har de heller ikke en koblingskulisse, der kan sikre at koblingen drejer ud til side (og bliver længere) og tilbage igen ved sving.

På så gamle/simple vogne ville jeg lade koblingerne sidde og så overveje at skifte på de vogne der vitterligt har mulighed for det.

Rocos universalkobling er nok den bedste rangerkobling der findes.
Den kobler stift, den kan være med til at stabilisere ved højdeunøjagtigheder, den går ikke let fra hinanden under drift, den er let at afkoble og forafkoble (så man kan koble en vogn fra og skubbe den hen til det sted den skal stå) og så er det nok den kobling der kobler lettest af alle.

Klaus

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Heljan my

Indlæg af Mic »

Hej igen
Tusind tak for et meget udførligt og informativt svar Klavs og din tålmodighed med en nybegynder som mig :-)
Det går fremad med min første modelbane, jeg har lige installeret mit første vingesignal med automatisk stop :-)
Mvh Michael

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Heljan my

Indlæg af Skovsgaard »

Tak jeg har samme problem, selv efter at have skiftet til Marklins kortkoblinger. Jeg vil vældig gerne høre om hvilke erfaringer du gør dig @Mic.
Kan den kobling koble med alle andre typer koblinger. Jeg har mange vogne med hhv. bøjlekoblinger og naturligvis Marlins kortkoblinger?

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Heljan my

Indlæg af Mic »

Hej Skovsgaard
Jeg modtager mine justerbare koblinger i morgen og skal nok melde tilbage snarest :-)
Mvh Michael

Besvar