Heljan my

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Heljan my

Indlæg af Godsbanen »

Jeg tror ikke Rocos højdejusterbare universalkoblinger kan bruges på My og Mx, fordi ploven er i vejen. Universalkoblingen kan godt bruges sammen med almindelige bøjlekoblinger og Märklins kortkoblinger, men sammenkoblingen er ikke altid 100% sikker alt afhængig af hvordan arme, bøjler og tappe griber ind i hinanden. Så der er risiko for afhopninger i sving og i sving med stigninger. Hvis man har nogle problematiske steder på banen, kan man også risikere at få problemer mellem lokomotiv og visse vogne med universalkoblinger (men det gælder nok flere typer koblinger).
Jeg har selv en grim S kurve på min bane. Alle Märklin lokomotiver og mange andre mærkers lokomotiver klarer kurven fint, fordi de kan give store udsving i koblingskulissen, men nogle mærker giver problemer fordi de har mindre udsving og dermed en tendens til at trække længere bogievogne af sporet. I de tilfælde må jeg ty til noget fikumdik med at forlænge koblingen og lignende. På nogle af mine Heljan My og Mx har jeg vistnok undladt at skubbe universalkoblingerne helt ind i skakten. De sidder fast nok alligevel.

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Heljan my

Indlæg af Mic »

Hej Godsbanen
Tak for dit udførlige indlæg. Jeg har simpelthen valgt at køre uden plov og det går væsentlig bedre med at koble med rocos højdejusterbare kobling :-)
Mvh Michael

Besvar