Strømoptag i trevejsskifte

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Skovsgaard »

Søren skrev: 26 maj 2021, 06:42

Hvilket lok er der tale om? Kan du lægge et billede op af slæbeskoen, som den er monteret under loket?

Forsøget udført med en 365'er

Photo Resizer 2021_05_26_08_16_43.jpg

. Som nævnt tidligere i tråden har næsten alle mine ældre loks en tendens til at stoppe samme sted. Selv min gamle seksakslede BR151 med den korte slæbesko er ramt.
Af ren nysgerrighed tog jeg bunden af skiftet, for at se om der var noget der så underligt ud indvendigt her :) Det er det eneste skifte af den type jeg har, så sammenligningsgrundlaget er ikke eksisterende.

marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af marklinbygger »

hej

søren og moppe var der ikke et emne om det på dette forum

jeg syntes at have læst om det før , men jeg kan ikke huske hvor , mener det var her

mvh Märklin

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Godsbanen »

Jeg var lige nede på banen og teste igen. Mit McK Q lokomotiv har en slæbesko på ca 44mm (målt brutto med skydelære fra ende til anden, det effektive strømoptag er lidt kortere pga opbøjningerne i enderne af skoen). Det stopper også ved lige gennemkørsel i trevejsskiftet i begge retninger. Hvis jeg sætter hastigheden op til ca 90% kommer det igennem trods kortvarigt strømtab. Kørsel ad begge afdrejninger giver ingen problemer. Hvis jeg sætter en prøveledning fra 0 til et hjul, hvor det er stoppet, kommer der liv i lokomotivet igen. Det må altså være den ledende maling, der er blevet slidt af i tidens løb.... ved ikke om jeg vil male det op igen, for det er ikke en langtidsholdbar løsning.
Et andet lokomotiv med kort slæbesko er et Märklin ØBB 694.692. Slæbeskoen er brutto ca 45,5mm (der er nogle metalflige i begge ender der stikker længere ud, men de er ikke målt med). Dette lokomotiv kører igennem uden problemer.

Tilføjelse: jeg har løst Q'erens problem med manglende 0 forbindelse ved lige gennemkørsel ved at lægge en tynd, foldet aluminiumsfolie-strimmel ned i bunden af sporet ovenpå metallamellen i bunden og langs skinnen i en passende længde, således at hjulene i den ene side kan få kontakt. Strimlen er fastgjort med passende klæbemiddel, der kan fjernes igen.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Søren »

Hvis en V60 (et af de mest producerede lokomotiver) ikke kan gå igennem et 3 vejssporskifte, så havde vi hørt om det for længst.

Det har intet med slæbeskoens længde at gøre (i hvert fald ikke i V60'erens tilfælde). Det må være noget andet. Har du en anden V60 eller kan du se om slæbeskoen måske sidder skævt?

Der kan også samle sig skidt i slæbeskoen hvor skoen sidder fast i kobberbøjlen. Det er muligt, at du bare skal skifte den til en ny.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Skovsgaard »

Jamen, jeg takker for de mange gode input. Det er nørderi på et højt plan :)

Photo Resizer 2021_05_26_06_28_29.jpg

@Godsbanen: Jeg har kun problemer i trevejsskiftet når det står til venstre, lige ud og til højre ingen afbrydelser. Flere forsøg efter arbejdstid med "rigtige" metallokoer, hvor 0 kan fanges på pufferen. Her prøvede jeg mit gamle italienske panserlokomotiv, og min trofaste MY1106, som begge kører med den korte slæbesko på 50 mm. Selv med prøveledning på puffer til skinne, stopper de på præcis samme sted med slæbeskoen. Jeg tror vi arbejder med to forskellige problemstillinger :)

@Søren: Jeg er meget enig i at så havde vi nok hørt om det. Men som nævnt er det ikke kun det V60/365 der har udfordringer samme sted, men jeg vil naturligvis prøve at sætte ny slæbesko på et af forsøgsdyrene, blot for at afprøve den også, takker. Jeg begynder at hælde til en teori om at det i mit tilfælde er skiftet der er kilden til problemet. Desværre har jeg kun det ene, så teorien er på nuværende lidt vanskelig at afprøve :)
Hilsen Jan

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Mogens »

Har oplevet noget tilsvarende da jeg havde det store slanke kurvesporskifte, her havde jeg et lok der også gik i stå når det kørte langsomt.

Det viste sig at det var fordi den ene indvendige side af hjulet berørte en puktkontakt i kurven , jeg "vred" punktkontakten en anelse.

Ovenstående blot til orientering/inspiration.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Skovsgaard »

Tak Mogens, det er værdsat, men fik du så ikke også samtidig en kortslutningsindikation på din controller?

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Mogens »

Det kan jeg ikke huske, men mon ikke.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af moppe »

Jan.

Kig på din slæbesko.
Er den HELT lige?
Sidder den præcist i midten?
Er der forbindelse i begge ender af slæbeskoen, hvor bunden sidder sammen med fjedrene eller er den beskidt i den ene ende?

Læs lidt her:
https://www.stayathome.ch/wartung.htm

At dreje til venstre i et trevejs C-sporskifte kan være problematisk, hvis slæbeskoen ikke er 100 % i orden, ikke mindst fordi der er meget langt mellem kontaktpunkterne.

Jeg har modificeret lidt på et billede, hvor de røde punkter er ved venstresving og de grønne ved højresving

s-l1600.jpg

På dit sporskifte, stikker de røde punkter da højere op, end skinnestrengene?

Klaus

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Skovsgaard »

Tak Klaus, for et par timers efterfølgende god underholdning :)

De ramte slæbesko er i fin stand, men da jeg ikke kunne se noget snavs i fjederenderne, var der ikke andet at gøre end at give alle fem et hygiejne bad. Det bestod i demineraliseret vand, ganske lidt håndsæbe på en lille pensel og så myre den ind i fjederenderne og forsøge at skrubbe. Det tilbageværende vand antød der måtte have være noget snavs et eller andet sted. Forsigtig tørring med en varmluftpistol. Job done og de må være de fem reneste slæbesko i kongeriget pt:)

Efter montering og hysterisk justering gav efterfølgende prøvekørsler ikke nogen synderlig gevinst.

På mit trevejskifte, hvis vi tæller fra venstre mod højre, er det først ved det sjette røde punkt midterlederen kommer over skinnestrengen. Forsøgsvis monterede jeg en uoriginal længere 7185 slæbesko på panserlokomotivet. Den rager så langt ud fra boogien at jeg, med en lille skruetrækker, kunne presse skoen ned mod midterlederen, se det gjorde underværker.

Jeg hælder til det må være det trevejskifte, ku' man forhøje midterpunkt 6 en krillimillimeter med en loddeklat. Jeg mener der er ikke meget at tabe hvis det er det reelle problem, og skiftet alligevel er til at kaste over højre skulder.

God aften til alle.

Besvar